Gå til innhold

Magnetfeltet til jorden snur!

H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Så et program på Discovery Channel for et par uker siden som het "Magnetic Storm" eller noe sånt. Der påviste de at Jordens magnetfelt startet å snu for ca. 300 år siden og vil fortsette til det er fullstendig snudd om et par tusen år. Det skifter retning med ca 200.000 års mellomrom, men sist det skiftet retning var for 700.000 år siden, så vi er litt på overtid. Under denne prosessen blir magnetfeltet vårt opptill 90% svakere. Dette betyr ikke bare at kompassnålen vil peke mot sør, men magnetfeltet vårt er veldig viktig for beskyttelse mot strålig bra sola (solstormer eller noe sånt?), og dette kan føre til at antall kreftpasienter øker drastisk disse årene. Noen påstår også at dette er med å innvirke på den globale oppvarmingen som pågår.

Er dette støttet av forskning fra andre kanter?

Hva mener folket om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg for min del lurer litt på hva et magnetfelt egentlig er/blir skapt av... :dontgetit:

Beklager OT.

Magnetfeltet rundt det som i dagligtalen omtales som en magnet, f.eks. en kjøleskapsmagnet, dannes av elektronenes banebevegelser i atomene i magneten. Som Maxwells lover tilsier, har magnetfelt sitt opphav i elektriske ladninger, elektroner, i bevegelse.

Ladning i bevegelse vil påvirkes i et slikt felt, med en kraft som tilsvarer kryssproduktet av qv og B, hvor q er ladningen, v er dens hastighet, og B er magnetfeltet.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
noen som kan forkalre meg hvorfor kompass liksom peker mot sør (som i mot ekvator herfra) når de er helt snudd? da vil jo det andre magnetfeltet være nærmest. og det blir jo da nord

Jeg vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet ditt 100%, men skal prøve å svare:

En kompassnål er jo en liten magnet i seg selv. Så sånn som jordens magnetfelt er i dag, vil sørdelen på kompassnålen ha samme ladning som jordens nordre magnetfelt, og dermed vil disse frastøte hverandre, samtidig som nord-delen på kompassnålen har ulik ladning som jordens nordpol, og dermed trekke seg mot hverandre (som du sikkert har hørt, så støter like ladninger fra hverandre, mens ulike trekker seg til hverandre).

Dette har ingen ting med om du er nord eller sør for ekvator, eller hvilken pol som er nærmest som du nevner. Ladningen på polene og ladningene i kompassnåla er de samme, så nord på kompassnåla vil fortsatt trekke seg og dyttes nordover og sør på kompassnåla vil trekkes og dyttes sørover uansett hvor du er i verden.

Når jordens magnetfelt snur derimot så blir jo hele omvendt. Kompassnålas sør får samme ladning som sør og ulik ladning som nord, og vil dermed trekkes og dyttes nord. Og samme vil skje med kompassnålas nord-del: trekkes og dyttes sørover.

Du får si ifra om jeg misforstod spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Kanskje vi burde slutte å forske? Det virker på meg som om jo mer vi finner ut om naturen, jo raskere vil vi dø.

Hva mener du?

1. Man kan ikke la være å forske bare fordi man er redd for hva man vil finne.

2. Mener du at til mer vi forsker, desto fler har lyst til å dø, eller at fler KOMMER TIL å dø? Kan du gi meg eksempler?

Lenke til kommentar

Ladninger? Nå er magnetiske og elektriske krefter bundet sammen, men de er ikke det samme. Man snakker ikke om magnetisk ladning, men derimot om feltstyrke og feltretning. Hadde man snakket om ladning kunne man fått monopoler, noe som hadde vært... Interessant.

Når man laget kompass, så kalte man den delen som pekte mot nord for nordpolen (på kompassnålen), og den som pekte mot syd for sydpolen. Senere fant man ut at motsatte magnetiske poler, dvs. Sydpol tiltrekker nordpol og vice versa, mens like poler frastøter. Derfor ligger faktisk jordas magnetiske sydpol ca. på nordpolen...

ca. like logisk som når vi sier at "strømmen går pluss-pol til minuspol, men elektronene går andre veien" - også et tilfelle av dårlig kunnskap når man satte rettningene, og siden har det bare blitt sånn...

På en annen side - dersom vi hadde definert den polen som ligger under jordas nordpol for (magnetisk)nordpol, ville kompassets sydpol pekt mot nord. Ikke så veldig logisk kansje, men litt bedre? På en annen side ser vel de fleste kompassbrukere bare på tallet (antall grader)/den rød enden/bokstavene...

Lenke til kommentar
Hva mener du?

joda ;)
2. Mener du at til mer vi forsker, desto fler har lyst til å dø, eller at fler KOMMER TIL å dø? Kan du gi meg eksempler?
Vi finner hele tiden nye faremomenter som vi ikke var klar over. Utsagnet mitt var derfor mer en ironisk observasjon mht dette.
Lenke til kommentar
Hva mener du?

joda ;)

Heldigvis så tror jeg (HÅPER JEG) at de fleste har en annen oppfatning enn deg på dette området. Ellers hadde nok all forskning, og dermed mange muligheter til nytte av forskningen (både i dag og i fremtiden), stoppa opp. :p

Vi finner hele tiden nye faremomenter som vi ikke var klar over. Utsagnet mitt var derfor mer en ironisk observasjon mht dette.

Ja, vi finner stadig nye ting som kan mer eller mindre utrydde oss.

Men at vi ikke vet om sånne farer hindrer dem ikke å komme. Faktisk, ved å vite om farene som finnes kan vi forberede oss så vi kan klare oss igjennom dette, enten ved å unngå faren helt eller å dempe konsekvensene.

Eksempel: I dag kan vi forutse asteroider med kollisjonskurs med jorda flere tiår inn i fremtiden. Vi vet f.eks. med ganske stor sikkerhet at en asteroide passerer jorda faretruende nær oss i år 2029. Om denne asteroiden faktisk ville kommet til å kollidere med jorda i 2029 (noe den ikke vil, men den passerer kun 3xjordas diameter unna oss), så ville vi hatt 24 år på oss fra i dag til å finne en løsning på problemet, enten det er å dytte den ut av banen sin eller sprenge den i filler (skal ikke uttale meg om hva som funker best :p). Hadde vi IKKE visst om dette, ville vi hatt en stor, stygg stein i hodet på oss i år 2029, og det hadde ikke vært en eneste ting vi kunne få gjort med det.

Lenke til kommentar
... Det skifter retning med ca 200.000 års mellomrom, men sist det skiftet retning var for 700.000 år siden, så vi er litt på overtid.

...

4877966[/snapback]

Du skal nok ta de tallene med en klype salt.

Magnetfeltet på jorden varierer stadig i styrke og hvilken polar retning det har. Alt fra små mikropulseringer som varer noen millisekund og opp til varighet på flere millioner år. Dagens magnetfelt regnes som den normale polariteten.

Polare epoker varer fra 100 000 - 10 000 000 år, og så er det en rekke mindre inndelinger også.

Lenke til kommentar
Kanskje vi burde slutte å forske? Det virker på meg som om jo mer vi finner ut om naturen, jo raskere vil vi dø.

4993871[/snapback]

Folk døde jo før i tida også. Folk stilte seg under trær i tordenvær eller gikk som om ingenting hadde skjedd og ble drept av lynet. Folk ble drept i hopetall av vulkaner, jordskjelv, oversvømmelser, tsunamier, stormer, epidemier osv. Den gangen "skjedde det bare" som lyn fra klar himmel. I mangel av bedre forklaringer ble det snakket om ting som "guds vrede" osv. Nå i moderne tid med vitenskap vet vi hvorfor og vi kan til dels forutsi ting og til dels beskytte oss mot sånt. F.eks for noen uker siden da hele det sørvestlige USA ble evakuert fordi forskning har forutsett stormen og dens bane lenge før den kom inn mot land.

Mer forskning vil altså gi oss bedre muligheter til å forutsi katastrofer og beskytte oss.

Men jeg vil samtidig oppfordre til å slutte å lese dommedagsprofetiene til VG og tilsvarende uvitenskapelige tulleblader som bare er ute etter den overskriften som selger best. Les heller kildene til tulleoverskriftene og se litt dypere enn dommedags-propagandaen.

Lenke til kommentar
Men jeg vil samtidig oppfordre til å slutte å lese dommedagsprofetiene til VG og tilsvarende uvitenskapelige tulleblader som bare er ute etter den overskriften som selger best. Les heller kildene til tulleoverskriftene og se litt dypere enn dommedags-propagandaen.

5031686[/snapback]

Jepp. Det finnes nok utallige ting som kan ta livet av alt som er på jorden, men sjansen for at det skjer i nær fremtid er forsvinnende liten...

Ja, en eller annen gang vil en asteroide komme på kollisjonskurs med jorden, men det kommer nok ikke til å skje før om en god del år, og innen den tid vil vi mest sannsynlig ha teknologien til å hindre katastrofen uansett (om vi ikke har utsletta oss selv, men da er det jo ikke noe vi trenger å bekymre oss for uansett).

Ja, det finnes noen massive stjerner bare noen tusen lysår unna oss som potensielt kan kollapse og utrydde det meste av liv på jorden, men det vil heller ikke (mest sannsynlig) skje før om mange tusen år (kanskje til og med hundre tusen år).

Og ja, om 5 milliarder år så kommer vår sol til å ese ut og på den måten utrydde det som måtte være igjen av liv på jorden. Men 5 milliarder år er lenge så jeg ville nok ikke sittet oppe og venta på at det skal skje. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...