DargarWhiteFang Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Heisann! Fatteren ønsker å lage seg et lite men fixt hjemmekino-annlegg nå når fluene... eh.. fuglene har forlatt redet... og jeg syntes at det var en bra idee. Vi/han har en "loft"-stue i andre etasje som er ganske rommelig. Rommet har et stort stort vindu med utsikt mot havet (langt borte i horisonten...). Han vil om-innrede denne stuen til stort soverom med "hjemmekino", slik at sengen står mitt i rommet og ved motsatt vegg, mitt imot vinduet. Jeg tenkte at, for han, så vil det bli ganske perfekt med en ok prosjektor og rullegardin i vinduet. Dermed kan han velge om han og mor vil se sol-nedgang, eller NRK dagsnytt. Han har ikke helt satt noe budsjett ennå, så jeg plukka ut den "minste" projsektoren som jeg synest er verd pengene (med tanke på prosjektet), pluss en fra "ønskeliste" siden av skalaen. Minste-kravet jeg satte var 720p egenskaper og 16:9 format.. Prosjektor a) Epson EMP-TW200H til ca. 9804,- Prosjektor b) BenQ PB7200 til ca. 18200,- (Kan fin-justere projsektor når jeg hvet mer om vilken pris-klasse han vil legge seg i.) Nå er jo ikke rullegardin det mest supre til film-lerret, men jeg har sett film på hvit-mala slett vegg med godt resultat, og jeg trur ikke fatteren er videophil nokk til å ville legge mange mange tusen på lerrett når han kan få et "bedre enn vit vegg" kombinert med rullegardin. Rullegardinet gjør jo forsåvidt også at rommet blir bedre egnet som "kino" siden det vil elliminere lys utfra. (Er såklart de hel-blokkende rullegardinene vi snakker her.) Spørsmålene som jeg har har å gjøre med den videre gangen i prosjektet. Det finns flere muligheter: Scenario 1) sette opp en ok men billig PC med DVD spiller og godt lydkort samt TV-tuner kort. Kobble pc til prosjektor og vips. Kan også legge til trådløs internet for å få "lokal værmelding" ala HTPC, men kan bruke vanlig chassi siden det blir lett å gjemme (bak/under senga etc.) Høytalere av typen "gode" pc speaker sett.. igjen, trur ikke faderen er audiophil nok til at han trenger ett annlegg til 20 000.. Scenario 2) kjøpe "vanlig" DVD spiller og bruke tv tuner fra videospiller el.l. og koble mot prosjektor. Kjøpe billig surround receiver med høytalere. Jeg må jo si at jeg føler scenario 1 gir mer for pengene, særlig med tanke på at: fatteren knappt vil ha/trenger maskin for real-tids divX enkoding og/eller bruke super-filter for å filtrere film/dvd med upscaling og oversampling og alt hva det heter. Trenger med andre ord ikke en råtass av en maskin... men "TiVo" funksjon hadde sikkert blitt satt pris på da... så.. igjen, spørsmål om budsjett. Dersom jeg vil gå for Scenario 1) så har jeg egentlig bare 1 hovedspørsmål: Hvilket skjermkort bør jeg gå for her? TV-tuner fås jo som egne kort, og det kan jo kanskje være den beste løsningen? Slik at når NRK å de andre går over til digitalt, så kan jeg bare bytte tunere? ... eller finns det allerede kort som vil støtte den kommende digital sende standarden til NRK (dette er vel ikke HDTV siden det er litt fram i tid, men syntes å høre at NRK og TV2 i veldig nær framtid kommer til å slutte å sende analogt og gå over til digitale bakkesendinger?)... Jeg hvet at det ble litt langt her, men så har dere iallefall detaljer nok til å komme med vettuge kommentarer! Håper på mange kommentarer og innspill her!! Takk takk! Lenke til kommentar
Power-Z Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Hei. Den billige pj'en u har valgt er ikke noe å gå for Panasonic ae700 velg da heller denne mye mer for pengene. Nå er jeg ikke akkurat en mester innefor temaet, men jeg leste mye på nett når jeg selv skulle lage en billig hjemmekino, med et stramt budsjett. Dette forumet har ikke akkurat så mye kunnskap innen pj og slikt så du bør ta en kikk inne på avforum.no da de har mye mer kunnskap om temaet. bilde på rullegardin er ikke så ille, bruker det selv og jeg syntes det funker helt fint. Jeg har selv Ikea tupplur rullegardin spent på ramme, og det ser ganske så profft ut. når det gjelder tvkort så har jeg ikke så mye kunskap men, det er viktig at kortet har hardware decoder, så den ikke bruker cpu ressurser på det. Jeg tror dette tvkortet er ganske så bra til en grei pris . tvkort Hvis du vil kunne ta opp på en kanal og se på en annen samtidig så kan man kjøpe 2 kort å ha sammen. Hvis du setter opp en htpc bra, så den er lett å bruke så er det en veldig bra løsning for projektor. og trenger heller iikke å bli så dyr. men der bør du ta en kikk på av forum som jeg nevnte tidligere. da det er flere "guruer" på det temaet. Men en key faktor er at det må være satt opp slik at selv mor i huset kan sette på en film eller se nyhetene. igjen se på avforum for mer om dette. Til billig surround så kan jeg anbefale logitch sitt thx sett da det funker veldig bra i forhold til prisen. det har innebygd dekoder enhet så du du kan koble til digitalt fra htpc. Audiofile rynker sikkert på nesa når det gjelder pchøytalere til hjemmekino men det er mye bedre enn de komplette setta til samme pris fra elkjøp- vel håper dette hjelper litt da det ser ikke ut som så mange andre svarer på denne posten. Lenke til kommentar
Valthonis Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Hei hei, Da eg har et lignende dilemma for megselv, I samme hus, (ja Dargar er broderen min ). Så poster eg heller under hans topic fremfor å lage et nytt. Eg okkuperer for tiden kjeller leiligheten, helt ok størrelse og med en stor. tom. vegg som lett tar et 265X165 lerret. Nøyaktige mål blir vell mer 3 meter bred og ca 195 høyt (gulv til tak.). Det oppsettet eg har nå er ikke akseptabelt i det heila. (unntatt lyden). en 20" LG (CRT) tv (monospeaker) med en pc koblet til via forsterker og scart. Lyden er jo egentlig ikke tema her men 5.1 er det i det minste . som di fleste kan se med et blikk så er tv-en mitt store problem. men som lærling med ca 7000 etter skatt per måned, dvs TIGHT budsjett. Har sett på "Panasonic PT-AE700E” virker rimelig og god med dvi inngang. Projektoren må klare HDTV og HDCP..samt DVI er mer eller mindre en selvfølge. Panasonic støtter jo disse. Men er usikker på kvaliteten på denne. For å oppklare så skal eg ha tilkoblet : Xbox Pc - tv tuner kort. vil muligens bruke projektoren og lerret som "vanlig" pc skjerm i tillegg. Det hadde vært greit med muligheter for flere tilkoblinger, uten at dette er et krav. Vil jo helst ha litt kvalitet selv om eg har lite penger å rutte med, dvs eg vil nokk ha lerret fremfor rullegardin, og veggen er tre, så direkte på veggen fungere heller ikke Håper dere unnskylder eventuelle skrivefeil og dialekter som unnslapp Word sitt retteprogHei hei, Da eg har et lignende dilemma for megselv, I samme hus, (ja Dargar er broderen min ). Så poster eg heller under hans topic fremfor å lage et nytt. Eg okkuperer for tiden kjeller leiligheten, helt ok størrelse og med en stor. tom. vegg som lett tar et 265X165 lerret. Nøyaktige mål blir vell mer 3 meter bred og ca 195 høyt (gulv til tak.). Det oppsettet eg har nå er ikke akseptabelt i det heila. (unntatt lyden). en 20" LG (CRT) tv (monospeaker) med en pc koblet til via forsterker og scart. Lyden er jo egentlig ikke tema her men 5.1 er det i det minste . som di fleste kan se med et blikk så er tv-en mitt store problem. men som lærling med ca 7000 etter skatt per måned, dvs TIGHT budsjett. Har sett på "Panasonic PT-AE700E” virker rimelig og god med dvi inngang. Projektoren må klare HDTV og HDCP.. Panasonic støtter jo disse. Men er usikker på kvaliteten på denne. For å oppklare så skal eg ha tilkoblet : Xbox Pc - tv tuner kort. vil muligens bruke projektoren og lerret som "vanlig" pc skjerm i tillegg. Vil primært brukes til film visning, MEN også til xbox og som sagt "vanlig" pc skjerm. Har dere noen anbefalinger til denne bruken ? Det hadde vært greit med muligheter for flere tilkoblinger, uten at dette er et krav. Vil jo helst ha litt kvalitet selv om eg har lite penger å rutte med, dvs eg vil nokk ha lerret fremfor rullegardin, og veggen er tre, så direkte på veggen å fungere heller ikke Håper dere unnskylder eventuelle skrivefeil og dialekter som unnslapp Word sitt retteprogram Takker - Valthonis Endret 4. oktober 2005 av Valthonis Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 20. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2005 Litt treigt svar fra meg da, men ville takke Power-Z for hans innspill, og broderen for å prøve å hijacke min tråd.. lenge leve latskapen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå