opticus Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Kjæresten min har desverre arachnofobi, eller edderkoppskrekk som det også heter. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan gjøre noe med dette? hun klarer ikke lete etter dette selv på nettet siden det er bilder av edderkopper hele tiden. Jeg klarer faktisk ikke finne noe annet enn å gå til psykolog, noe jeg tror er å overdrive litt, må jo finnes noe man kan gjøre selv? Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Den mest effektive måten er å ta tak i redselen. Starte smått, og til slutt kunne holde en edderkopp, f.eks. Det er lite sannsynlig at det vil forsvinne over tid, hun må jobbe med seg sjølv, ikke flykte fra problemet. Psykologen vil si det samme, uansett. Endret 20. september 2005 av FrenChie Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hva med og la henne ha denne angsten? Liker ikke edderkopper selv, men det er ikke SÅ ille som dette tilfellet.. Også, en god slager: Face your fear.. Vet ikke om det hjelper, men. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 En jente som er redd for insekter? Noe som ellers er nytt? Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 ja en psykolog vil utsette hu for det hu liker minst (som i dette tilfellet er edderkopper), slik at hu skjønner at det ikke er farlig. men husk at en spykolog er pro å vet hva man skal gjøre så det vil skje VELDGI gradvis.. ikke hente en tarantell på første besøket å putte den i buksa hennes.... Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Kjenner en som fikk panikk av slev de minst edderkopper, han kjøpte seg en tarantella og er nå over frykten. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 jeg hadde fobi mot edderkopper, men det jeg gjorde var heller å studere edderkoppen på nært hold. rett og slett å se på edderkoppen og kontrollere frysningene. hjalp for meg Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg tror vel en kanskje bør vurdere hvor alvorlig en blir lammet av det i hverdagen. Om det er snakk om å løpe ut av et rom og hyle litt lettere når en edderkopp er i nærheten skader det vel ikke noe enormt (jeg har i alle fall ikke merket noen grusomme konsekvenser), om en derimot har fobien i tankene ellers, er det absolutt verdt å gjøre noe med det, og da er vel faktisk det å gå til psykolog en god start, det kan være skummelt å eksperimentere for mye med psyken selv. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 takker for mange svar selv om jeg ikke kan si jeg har kommet noe nærmere mål.. skal sjekke ut bokhandelen, kanskje de har noen bøker om det der Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Tanken på at edderkopper her i Norge er totalt ufarlige, altså de som ikke er importert. Kankjse hvis man tenker på en edderkopp som man tenker på en katt, f.eks. De er ekkel. Vanskelig å bli kvitt den tanken, de er alt for små her. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige. Er det sånn du gjør med Darkness|? Det stemmer som folk sier her, "face the fear" er det beste. Jonki er et godt eksempel på at det fungerer. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Så en dokumentar om en fyr som hadde froskefobi. Det han måtte gjøre for å komme over frykten var rett og slett å møte frosken "ansikt til ansikt". Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Desverre så er nok den aller beste måten å overvinne en frykt på å møte frykten i ansiktet.. Det fungerer ALLTID. Om ikke pasienten er mentalt syk og trenger andre midler for å komme over det da, men en lett fobi mot noe i et vanlig sunt mennekse, så hjelper det omtrent alltid.. Lenke til kommentar
Spinnvill88 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige. Hadde kjæresten min gjort det mot meg hadde det vært slutten på vårt forhold Edderkopper..*grøss* Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Får å være ærli, jeg har edderkopp fobi jeg og Grunn: jeg lå i senga mi, med lyset på, og så ser jeg en STOR enorm bevegende skygge i det hvite taket mitt, og da stod det en edderkopp omtrent på lampen Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Har fått edderkopp i kjeften og våkna. Skrek jeg! Kjente det bevegtde seg inni kjeften min. Greide og svelge den også! Lenke til kommentar
opticus Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Har fått edderkopp i kjeften og våkna. Skrek jeg! Kjente det bevegtde seg inni kjeften min. Greide og svelge den også! fantastisk :!: Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige. tror man må starte litt mykere gitt tror jeg skal kjøpe en leke-edderkopp, har hørt om det før.. at man kan begynne assosiere den med noe komisk i stedenfor frykt, en stk klovneedderkopp takk! Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 De som er redd for edderkopp er som regel ikke redd for stankelbein, fordi det har de lekt med når de er små på lik linje med meitemarken. Stankelbeinet trekker du ut ett og ett bein, mens marken deler du opp i flere og flere deler... Så start smått, et stankelbein burde gå. Eller hva med etpar døde fluer du legger på nattbordet... Det folk med frykt opplever er som regel at så lenge du ikke bekjemper frykten, så vil frykten øke. Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person. Har dere ikke håndstøvsuger? (bare husk å teipe igjen tuten) Lenke til kommentar
opticus Skrevet 22. september 2005 Forfatter Del Skrevet 22. september 2005 De som er redd for edderkopp er som regel ikke redd for stankelbein, fordi det har de lekt med når de er små på lik linje med meitemarken. Stankelbeinet trekker du ut ett og ett bein, mens marken deler du opp i flere og flere deler... Så start smått, et stankelbein burde gå. Eller hva med etpar døde fluer du legger på nattbordet... Det folk med frykt opplever er som regel at så lenge du ikke bekjemper frykten, så vil frykten øke. Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person. Har dere ikke håndstøvsuger? (bare husk å teipe igjen tuten) Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person. nei, tror faktisk ikke det er begrenset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå