Gå til innhold

hvordan overvinne arachnofobi?

opticus

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har desverre arachnofobi, eller edderkoppskrekk som det også heter. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan gjøre noe med dette? hun klarer ikke lete etter dette selv på nettet siden det er bilder av edderkopper hele tiden. Jeg klarer faktisk ikke finne noe annet enn å gå til psykolog, noe jeg tror er å overdrive litt, må jo finnes noe man kan gjøre selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den mest effektive måten er å ta tak i redselen. Starte smått, og til slutt kunne holde en edderkopp, f.eks.

Det er lite sannsynlig at det vil forsvinne over tid, hun må jobbe med seg sjølv, ikke flykte fra problemet. Psykologen vil si det samme, uansett. :)

Endret av FrenChie
Lenke til kommentar

ja en psykolog vil utsette hu for det hu liker minst (som i dette tilfellet er edderkopper), slik at hu skjønner at det ikke er farlig. men husk at en spykolog er pro å vet hva man skal gjøre så det vil skje VELDGI gradvis.. ikke hente en tarantell på første besøket å putte den i buksa hennes....

Lenke til kommentar

Jeg tror vel en kanskje bør vurdere hvor alvorlig en blir lammet av det i hverdagen. Om det er snakk om å løpe ut av et rom og hyle litt lettere når en edderkopp er i nærheten skader det vel ikke noe enormt (jeg har i alle fall ikke merket noen grusomme konsekvenser), om en derimot har fobien i tankene ellers, er det absolutt verdt å gjøre noe med det, og da er vel faktisk det å gå til psykolog en god start, det kan være skummelt å eksperimentere for mye med psyken selv.

Lenke til kommentar
Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige.

Er det sånn du gjør med Darkness|? :wee:

Det stemmer som folk sier her, "face the fear" er det beste. Jonki er et godt eksempel på at det fungerer.

Lenke til kommentar
Har fått edderkopp i kjeften og våkna. Skrek jeg! Kjente det bevegtde seg inni kjeften min. Greide og svelge den også! 

fantastisk :!:

Steng henne inne i en eller annen kjeller... I løpet av noen dager oppdager hun raskt at edderkoppene ikke farlige.

:dontgetit: tror man må starte litt mykere gitt

tror jeg skal kjøpe en leke-edderkopp, har hørt om det før.. at man kan begynne assosiere den med noe komisk i stedenfor frykt, en stk klovneedderkopp takk! :w00t:

Lenke til kommentar

De som er redd for edderkopp er som regel ikke redd for stankelbein, fordi det har de lekt med når de er små på lik linje med meitemarken. Stankelbeinet trekker du ut ett og ett bein, mens marken deler du opp i flere og flere deler...

Så start smått, et stankelbein burde gå. Eller hva med etpar døde fluer du legger på nattbordet...

Det folk med frykt opplever er som regel at så lenge du ikke bekjemper frykten, så vil frykten øke. Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person.

Har dere ikke håndstøvsuger? (bare husk å teipe igjen tuten)

Lenke til kommentar
De som er redd for edderkopp er som regel ikke redd for stankelbein, fordi det har de lekt med når de er små på lik linje med meitemarken. Stankelbeinet trekker du ut ett og ett bein, mens marken deler du opp i flere og flere deler...

Så start smått, et stankelbein burde gå. Eller hva med etpar døde fluer du legger på nattbordet...

Det folk med frykt opplever er som regel at så lenge du ikke bekjemper frykten, så vil frykten øke. Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person.

Har dere ikke håndstøvsuger? (bare husk å teipe igjen tuten)

Men det er jo begrenset hvor mye edderkoppskrekk går inn på en person.

nei, tror faktisk ikke det er begrenset :omg:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...