Gå til innhold

Anbefaling av TV-kort

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg et nytt tv-kort, ettersom det gamle ikke helt oppfyller mine behov (Pinnacle PCTV RAVE). Nå er det slik at jeg ikke har noen som helst anelse om hvilke tv-kort som er bra, men det håper jeg at noen av dere kan hjelpe til med å finne ut.

Mine krav er:

1. Bra bilde.

2. Må virke i 2k og XP.

3. Bør ha "time shifting", eller hva det nå heter.

4. Bør ha en eller annen form for hardware-komprimering, men det er viktig at det er mulig å ta opp i full oppløsning (MPEG1 holder altså ikke). Eventuell software-løsning som gjør det mulig å ta opp i full oppløsning, men helst komprimere en del. På det gamle tv-kortet kunne jeg forsåvidt ta opp i full oppløsning, men den medfølgende kodeken "Miro XL" også kjent som "Video XL" komprimerte heller lite... (Se denne tråden.) Lyd/bilde-synkronisering var også et stort problem (også nevnt i ovennevnte tråd).

5. Fjernkontroll er et pluss, men ikke dersom det finnes en bedre løsning som ikke har dette.

På forhånd takk for eventuelle svar.

(Til en eventuell artikkel-forfatter/tester: En test av tv-kort hadde kanskje ikke vært så dumt? :smile:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingen som har noen gode tips når det gjelder TV-kort?

Hehe, dette postet jeg vel egentlig i håp om at tråden skal dukke om i "siste fra forum". Jeg både håper og tror nemlig at det som har skjedd er at ingen av TV-kort-ekspertene har sett posten min, simpelthen. :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både PC tv pro fra Pinnacle og Win TV PCI Nicam Stereo fra Hauppauge, men de suger i forhold til Terratec Cinergy 400 som har bedre bildekvalitet time shifting support og ikke misnt mye høyere capture oppløsning. De to foregående kortene har bare 320X200 oppløsning, mens Cinergy 400 støtter DVD oppløsning 720X578 etc nedover samtidig som man ved opptak kan code det rett over til DivX eller andre format en måtte ønske!

Lenke til kommentar

(Jeg har vært et sted uten Internett-forbindelse (stakkars meg :smile:) og har derfor ikke kunnet svare før nå.)

Jo, Terratec ser lovende ut ja. Faktisk så lovende at jeg allerede har bestemt meg, nesten. Det jeg lurer på, er om jeg skal gå for Cinergy 400 eller 600. (Sorry, kan ikke linke direkte til hvert av kortene, siden adressen i adressefeltet er det samme for begge (et aller annet php- eller cgi-greier kanskje?). Her er imidlertid en link til TerraTec.)

Det virker på meg som om forskjellen (bortsett fra radio) er at det med 600-varianten er enklere å overføre video til pc'en (Aner ikke hvordan. Kanskje video-spilleren styres av kortet, slik at den går saktere eller noe? Eller kanskej til og med fortere, dersom pc'en klarer det?). Noen som har dette kortet, eller vet noe mer om dette video-greiene? Og et annet viktig spørsmål: Er det noen som vet hvor man får kjøpt dette? (Helst norsk webshop.) Prøvde et søk på Prisguiden, men fant ikke 600-varianten.

Takker for rådet, forresten. :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det eneste jeg vet er at du burde styre langt unna Cinergy 400 (og TerraTec generelt). Programvaren har et amatørmessig antall feil (småting) som er svært dårlig tegn. Dette er ikke noe nytt når det gjelder TerraTec, som alltid har hatt dårlig programvare så langt jeg kan huske (i hvert fall 4 år tilbake).

Jeg har vært i kontakt med support over flere måneder angående dette og andre produkter over årene, og det er som å snakke med en vegg (selv om den er svært behjelpelig). Jeg har gitt dem steg for steg beskrivelser av feil uten at dem har blitt rettet (dette var for 4 måneder sida, hvor det fulgte en oppdatering 2 måneder etter klagene uten de endringene).

Den eneste forskjellen mellom Cinergy 400 og Cinergy 600 er at sistnevnte også støtter radio. Begge deler samme programvare laget av de samme utviklerne.

Opptaksfunksjonen til Cinergy 400 er ustabil. Tar du opp lenge nok (rundt 4-5 minutter) risikerer du en hard reset (hadde 8 GB ledig hvis noen lurte på om det var lite diskplass, selv om en hard reset ville vært like utilgivelig). Screen capture er også sinnsykt treg, så du får aldri bildet du trodde du ville få.

Knitringen i lyden jeg klagde over jobbet dem rundt på en måte som gjør at det nå tar rundt 3-4 sekunder mellom kanalvalg. Dårlig.

Klarhet? Vel, dette er mitt første TV-kort, så jeg kan ikke sammenligne med andre. Det klareste var når jeg strakk en composite-ledning fra min PS2 til TV-kortet (uten noe annet i veien som kunne forstyrre), bildet var svært blury selv i høyeste oppløsning.

Systemet mitt er stabilt (ingen Blue Screen of Death de 5 årene jeg har hatt denne selvbygde PC-en).

Bortsett fra Cinergy-programvaren, så er Jedi Knight-demoen den eneste som har klart å tryne maskina i hard reset (så installerer jeg ikke alskens dritt på maskina, bortsett fra den TerraTec-software).

Nå har TerraTec kastet bort enda mer av min tid.

TerraTec Cinergy 400/600 får -8/10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...