Gå til innhold

Kommentarer til hevingsspørsmål


Anbefalte innlegg

I november/desember 2004 kjøpte jeg en bærbar PC med følgende spesifikasjon fra dere: ELITEGROUP G556E DVD±RW D2000 15" 80GB 1.0GB. På grunn av annonseringen med henvisning til Din Side trodde jeg at dette var et godt produkt jeg kunne stole på. Dessverre har det stadig vist seg at PCen gir problemer. Mitt første problem var at markøren er ustabil og ofte hopper når en redigerer tekst. Etter å ha lastet ned ny driver for touch padden ble situasjonen noe bedret, men er stadig ikke tilfredsstillende. Reklamasjonen til dere førte kun til en beskjed om at dette av og til inntrer som følge av statisk elekrisitet.

 

For ca en måned siden begynte det å bli vansker med oppstart av PCen, da BIOS ikke fant operativsystemet, og til slutt var det håpløst å få maskinen i gang. Maskinen ble derfor levert til service hos dere for en uke siden. Det ble da konstatert at hardisken ikke lenger fungerte og den ble skiftet uten at mine data for 2 ukers arbeid på hytta kunne hentes. Jeg ba da derfor om å få hardisken, slik at min arbeidsgiver, jobben (som har betalt PCen), eventuelt kunne prøve å få hentet opp de filene som jeg hadde jobbet med for dem. For å kunne få hardisken med mine data måtte jeg imidlertid betale for den, ble det da hevdet fra serviceavdelingen hos dere.

 

Etter at jeg kom hjem for et par dager siden og hadde begynt den tidskrevende oppgaven med å installere alle mine verktøy igjen på den nye harddisken, fikk jeg til min overraskelse se at det var kommet en horisontal stripe tvers over øverste halvdel av skjermen. Denne stripen kommer umiddelbart ved oppstart (før Windows XP starter)og er fast hele tiden mens PCen er på.

 

Jeg er helt avhengig av en stabil og god bærbar PC for å kunne jobbe med de oppgavene jeg har for Utdanningsforbundet. Jeg benytter PCen til statistiske analyser og bearbeiding av større datamengder i Systat, Excel og Acess. Dessuten benytter jeg den privat til videoredigering i Adobe Premiere og Pinnacle Studio. Maskinen blir ikke urimelig hardt behandlet, da den bortsett for enkelte turer til hytta stort sett er stasjonær hjemme.

 

Som følge av de problemene jeg har hatt ber jeg om at kjøpet nå heves, enten ved at jeg får refundert kjøpesummen, eller ved at dere tilbyr en ny PC som kan tilfredstille mine behov på en betryggende måte.

 

 

mitt synspunkt er heving, men er litt tvilende. Derfor spørr jeg om hjelp her.

 

Vennligst les teksten ordentlig før dere kommenterer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Jobben har betalt PCen etter det du skriver. Er det da sånn at kjøper har fått refundert det PCen kostet fra arbeidsgiver, eller er det arbeidsgiver som har stått for betalingen direkte til forhandler? Det har en del å si for hvilken lov som gjelder.

 

2) Forutsatt at Forbrukerkjøpsloven gjelder. Kjøper har ikke samme feil for 3. gang. Når det gjelder et produkt som en PC, vil kjøper normalt ikke kunne kreve heving straks pga kostnaden det medfører for butikken. De vil kunne kreve å utbedre feilen.

 

3) Ble forhandler opplyst om at kjøper er avhengig av PCen daglig da den ble kjøpt? Hvis ikke kan de kreve at kjøper holder deg til betingelsene han gikk med på da maskinen ble kjøpt. Om betingelsene er at maskin skal sendes inn, er disse betingelsene allerede godtatt i og med at maskinen ikke ble levert tilbake innen angrefristen.

 

4) At det må betales for å få tilbake disken med data man vil beholde er helt normalt. De aller fleste garantisaker tar ikke hensyn til personlige data, da backup helt og holdent er kundens eget ansvar. Leverandør av disk krever normalt denne tilbake ved kreditering av garantisaker, og butikken er i sin fulle rett til å kreve kompensasjon for det tapet de vil ha på å gi kunden den defekte disken.

Lenke til kommentar

Dette er en enkel case; Forbrukerkjøpsloven gjelder nettop kun forbrukere. Ikke firma.

 

Men hadde det vært slik at det var en privat person så ville jeg nok sagt heving.

 

Så lenge kunden opplever feilen som at pc'en hans blir ubrukelig så spiller det ingen rolle om det er HD eller muspekeren som ikke fungerer.

 

Heving.

Endret av coban
Lenke til kommentar
Er vel 3. ganger inn før det er snakk om noe heving egentlig, dette er vel på grensen, har den vært inne 1 eller 2 ganger før?

 

Står garantien på en bedrift er garanti og reklamasjon halvert + at dine rettigheter er mye svakere.

Det er riktig, hvis pcen er kjøpt av\ står på Utdanningsforbundet gjelder kjøpsloven uansett, dette fordi det må være en fysisk person som kjøper hvis forbrukerkjøpsloven skal gjelde i det heletatt (er mer nyanser også). Siden du fikk dataen av Utdanningsforbundet antar jeg at kjøpet er hovedsaklig ment til næringsvirksomhet (arbeid).

 

Da gjelder kjøpsloven.

 

En umiddelbar vurdering sier prisavslag\ retting, eventuelt omlevering hvis det er noe galt med touchpaden. men jeg vet ikke om statisk elektrisitet er årsaken, det er ikke mitt område for å si det slik. Det er andre her som vet dette bedre.

 

Men heving tror jeg du ikke kan kreve, så alvorlig vil jeg ikke si mangelen er. (tenker da på Touchpaden da resten tilsynelatende er reparert.)

 

Beste er vel å få Touchpaden ordnet?

 

P.S Et uberettiget hevingskrav som ikke er gyldig vil mest sannsynlig anses som kontraktsbrudd fra din\ Utdanningsforbundets side.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det så fremstår saken slik:

 

første omgang: touchpad streiker (nokså vesentlig for en bærbar)

 

andre omgang: harddisk tar kvelden

 

tredje omgang: dårlig behandling e.l. sørger for dette:

 

fikk jeg til min overraskelse se at det var kommet en horisontal stripe tvers over øverste halvdel av skjermen. Denne stripen kommer umiddelbart ved oppstart (før Windows XP starter)og er fast hele tiden mens PCen er på.

 

Den har ikke vært der før. Og jeg antar med rimelighet at den kom etter verksted besøket.

 

 

Er klar over forskjellen i kjøpslov og forbrukerkjøpslov, men hovedsaklig blir spørsmålet: er dette såpass "vesentlig kontrsaktsbrudd"

 

Genrell tendens på Elite modellene ser vi via denne tråden:

 

Elite

 

 

Merker jeg noen tendenser her?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Dette er vel ikke et kontraksbrud da, butikken har krav til å få lov til å reparere pcen din. Hvorfor skal du få heve kjøpet, men andre som sender inn mobilen for 3. gang ikke får byttet den pga. at Nokia ikke regner serivceoppdatering som reparasjon!?

fordi:

PS! er ikke meg, men en på jobben til faren min

 

 

a) du skal IKKE se på forbrukerkjøpsloven. Det er noen vesentlige forskjeller og deriblant de tre gangene på verksted

 

b) dette viser en tendens til mandagsmaskiner og min personlige mening; jeg ville ikke bli overraske om noe mer gikk til de evige jaktmarkeder.

 

Du må forresten slutte å se deg blind på antall ganger.

 

Hvis du kjøper deg en bil og den er inne for 5-25 forskjellige ting (finnes så mange ting som kan gå galt sikkert) så vil du jo ønske å heve, men ettersom vi skal legge 3 talls regelen til grunne så ville du ikke ha det.

Er flere faktorer i bildet i hevingsspørsmål.

 

I kjøpsloven så er det en del spørsmål som må stilles og terskelen er dessverre høyere.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Hepp, glemte det med stripen på skjermen.

 

Kanskje du burde kreve heving allikevel hvis den stripen er hardware feil og ikke software feil.

 

Det med touchpaden, hvis det er statisk elektrisitet så er vel det noe alvorlig galt også med den.

 

Hvis de er komplett umulig å samarbeide ville je ganbefale heving, men hvis ikke så er vel omlevering løsningen. Men det hadde vært meg, siden jeg er "slem" mot butikker som er litt vrange når det gjelder service på en ting.

 

Datating: Om et produkt ikke har en uvesentlig mangel kan man heve uansett i henhold til forbrukerkjøpsloven, de antall gangene som e rlistet opp er maks utbedringsforsøk for samme symptom, altså trenger ikke å være samme fysiske feil. Hva Nokia mener om en serviceoppdatering er forbruker klinkende uintressant i, hvis man har hatt to serviceoppdatering for samme feil så kan man heve ved den tredje gangen det skjer. Med mindre man vil heve allerede første gang hvis det er alvorlig, etc ingenting virker på telefonen.

Lenke til kommentar
Dette er vel ikke et kontraksbrud da, butikken har krav til å få lov til å reparere pcen din. Hvorfor skal du få heve kjøpet, men andre som sender inn mobilen for 3. gang ikke får byttet den pga. at Nokia ikke regner serivceoppdatering som reparasjon!?

det at Nokia reklamasjoner hevder det er det samme som å skyte i stykker loven. Hvis du vil ha predens så har jeg en sak hvor Nokia hevdet det og swappet mot min vilje.

 

Etter 2 uker vant jeg saken mot Nokia og fikk heve kjøpet. og som KVTL sier; hva nokia hevder er oss likegyldig til de grader og litt frekt sagt; forhandlers problem :p

Lenke til kommentar
Du står meget svakere stilt som en bedriftskunde.

De kan faktisk kreve at du dekker frakt inn til reperasjon.

Har du evt bilde av "stripen" ?

Og det har du fra hvor??

 

For at kjøper må betale utgifter for avhjelp må dette avtales særskilt, uansett så er vel dette et ikke tema da feil på en gjenstand er kontraktsbrudd som gir kjøper retter ovenfor selger.

 

Så hovedreglen er nok den som står i kjl. § 34 (1):

 

Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk men hvorfor kjøper jobben din en sånn jallamaskin til deg? ECS og alt hva det heter er sikkert greie maskiner for hjemmebrukere som vil briefe med bærbar i stua men til jobb bruk er det kun kjente renommerte leverandører med 3 års garanti som gjelder.

Endret av xpert
Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk men hvorfor kjøper jobben din en sånn jallamaskin til deg? ECS og alt hva det heter er sikkert greie maskiner for hjemmebrukere som vil briefe med bærbar i stua men til jobb bruk er det kun kjente renommerte leverandører med 3 års garanti som gjelder.

gud som folk ikke leser hva jeg skriver :p

 

er en på jobben til min far som kjøpte den. hvorfor aner jeg ikke :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...