Gå til innhold

Filserver - Dowload pc

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bygge meg en filserver. Den skal også stå for all downloading.

Jeg har ikke tenkt å fylle den til randen med disker fra starten men det hadde vært greit med et kabinet som jeg kan bruke som filserver i lang tid. (Da teller 5x25 plasser også som harddisk plasser.) :)

Som en følge av det må hovedkortet ha mange s-ata plasser. Det meste jeg vet om er 8. Pga at et slikt sytem ikke krever allverden av ett skjermkort, hadde det vært greit om hovedkortet støttet agp, sånn at jeg kan slenge inn et gammelt skjermkort.

Når det er sagt så foretrekker jeg AMD prossesorer. Det jeg har vurdert til nå har vært socket 754 siden det er veldig billige gode prossesorer, mye for pengene. :thumbup:

Kravet til ram er vell heller ikke allverden, men minst 512. Pga at ram er så billig for tiden har jeg vurdert å sette inn 1024 når jeg først er igang :yes:

Jeg har lenge holdt meg til WD, men for en stund siden prøvde jeg seagate sin 400 gb disk. Var veldig fornøyd med den :love: , men WD sin 400 disk er 3-400 kr billigere. Dessuten kan WD skilte med 16 MB cache, noe som vist nok ikke hjelper med mindre det er snakk om filer på under 1 MB(altså typisk som OS disk).

Kabinett: Chieftec CA-01BL-BL-B

Prossessor: AMD Sempron 2800+ 64bit

Hovedkort: ASUS K8N4-E Deluxe

Ram: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512)

Skjermkort: Sapphire Radeon X300SE HyperMemory 256 MB

Disk alt 1: Seagate Barracuda 7200.8 400 GB S-ATA

Disk alt 2: Western Digital Caviar SE16 400 GB

Kunne igrunn tenkt meg et kabinett som er fysisk litt mindre, uten å ofre så alt for mange harddisk plasser. Tar imot anbefaling på på kabinett vifter og cpu vifte og.

Prisen kunne jeg selvsagt tenkt meg at gikk ned litt, men mest mulig for pengene er det viktigste.

Dette er nok ikke endelig oppsett. Dere kan kikke på handlevognen her:

https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=12689. ://https://prisguiden.no/vis_ha...ggon_id=12689. .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har det chieftec-kabisset selv (i sølv) og er strålende fornøyd. med 3 sånne har du totalt plass til 19 disker uten modifikasjoner. kan også kjøpe lillebroren - gir vel ca 15 diskplasser tror jeg.

og vet virkelig ikke om 1 gig ram er nødvendig. bruk heller penger på mer lagringsplass :)

--- mine kr 0,02 :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...