Ni kon Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hei alle sammen. Deltok i helga på en konferanse der fishnet hadde et innlegg om dagens unge og kommende generasjoner. Stikkord der var: rotløs, trådløs og inovative. Selv om jeg tilhører den eldre generasjon (hvertfall her på forumet) ser jeg at jeg også prøver å kunne forandre meg fort og enkelt. Bærbart er fremtiden! Uten å ha nøyaktige tall, mener jeg at det i databransjen 2005 har vært desidert sterkest vekst i antall solgte bærbare. Dette kanskje fordi de har blitt særdeles kraftige og samtidig ser vi at prisene synker. Sikkert en som deltar i denne diskusjoenen som har grafer (Simen1 ) Vi ser også at boligmarkedet er preget av at folk for mindre og mindre leiligheter og trenger derfor en PC som enkelt kan stues bort. Har stasjonære PC'er kommet til et punkt der de ikke lenger klarer å konkurere? Krafitige Skjermkort er også en del av de nye kraftige bærbare. Jeg spår at høsten 2005 er starten på bortgangen av stasjonære PC'er. Hvertfall i den normale husstand. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Tja - om det er starten på slutten vi ser vet jeg ikke, men èn ting er sikkert: Stasjonære PC'er vil etterhvert komme bort for de fleste hjemmebrukere ihvertfall. Det sier seg selv at vi kommer til å ha håndholdte PC'er i nær fremtid. Jeg tror derfor ikke det vil ta lang tid før bærbare ser en slutt heller. Håndholdt er tingen -og sågar integrerte systemer vil det bli - i en litt fjernere fremtid. Ellers tror jeg garantert at TV'n vil overta PC- rollen. Kapasiteten ligger der, og vi liker å sitte foran TV'n og motta alt mulig rart. Så spilling, surfing og filbehandling vil etterhvert skje i TV'n. Samme med media- og betalingsformidlinger. Endret 20. september 2005 av Rayline TWB Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Å si at stasjonære vil dø ut er litt drøyt, iallefall i overskuelig framtid. Bærbare mangler fortsatt støtte for to prosessorer (dobbeltkjerne kommer, men to fysiske?), mulighet for flere enn to disker i samme boksen og jeg har enda tilgode å se en bærbar med to skjermer I tillegg mangler de utbyggingsmulighet med tanke på tilleggskort som f.eks. et godt lydkort, DV-kort, flere FireWire-porter osv. At de derimot vil overta større andeler av markedet for hjemme-PC'er tror jeg på. Skulle jeg ha fjernet videoredigering fra mitt PC-behov, er det godt mulig jeg hadde gått for en bærbar med Go 7800GTX. Men samtidig er skjermene fortsatt små (og vil være) og det er ikke like praktisk og behagelig å jobbe direkte på en bærbar som det er med en stasjonær. Og hva om deler og slikt ryker? Ryker et skjermkort på en stasjonær er det enkelt å sette inn en ny. Ryker en CD-/DVD-ROM har man gjerne en til man kan bruke eller så er det enkelt å bytte den ettersom alle modeller til stasjonære følger samme standard mens produsentene av bærbare har gjerne sine egne propritære løsninger. Propritære løsninger gjelder forøvrig flere deler på en bærbar som er industristandard på de fleste PC'er: strømforsyning, optiske drev, harddisk-rammer, skjermer osv. Altså, ryker det en del på din bærbare, må man ofte sende inn hele boksen mens med en stasjonær en kan man i langt større grad bytte ut den delen som ikke fungerer og fortsatt ha en fungerende maskin... Men jeg ser absolutt en framtid for bærbare maskiner av typen Alienware med støtte for raid, bra grafikkort osv. De vil bare ikke drepe det stasjonære markedet på en god stund ennå om de i det hele tatt gjør det.... Endret 20. september 2005 av Mad Wolf Magnux Lenke til kommentar
hds Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 For min egen del vil nok ikke bærbare ta over for stasjonære. Synes fremdeles man får lite for pengene i en bærbar. Noe annet er tilpasning, jeg vil ha PC'en min slik JEG vil ha den. Veldig vanskelig å finne bærbar som har akuratt de løsningene som jeg som forbruker vil ha. Jeg liker ikke mus og tastatur som bærbare har, derfor må man jo ha det ved siden av (ihvertfall mus). Da er jo litt av poenget med det bærbare prinsippet borte spør du meg. På de kraftigste bærbare maskinene er batteritiden for dårlig per dags dato, noe som gjør at man nesten MÅ bruke den eksterne strømkilden. Og hvorfor skal jeg ha meg en bærbar som bruker PC 24/7 så og si når jeg er hjemme. Skal jeg skaffe meg en maskin slik at jeg også skal sitte foran skjermen når jeg ute og? Sitte ute på fisketur og spille HL2 el (som jeg kan kanskje i et par timer pga batterilevetiden, men jeg lager et poeng her) fordi man har tilgjengelig en bærbar? Bærbare hører til folk på farten og studenter. Jeg bruker kun egen PC hjemme og slik vil jeg ha det. Og hjemme vil jeg ha god skjerm, tastatur og mus. Men skal si meg enig at bærbare vil ta over visse forbukerområder. At salget antall bærbare vil øke, mens stasjonære kanskje synker, har man vel sett i en god stund og dette tror jeg fortsetter. Men mange på forumet her holder seg nok den stasjonære fordi dem liker å tukle litt rundt i den svære fine boksen sin. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Bærbare vil erstatte mainstream, kontor pc.er, og til det som er vanlig bruk, enkel bildebehandling, surfing, e-mail osv. HjemmePc'en vil gå mer over til å være en KRAFTIG allround PC, tilkomplet storskjerm i stua, med 32 - 60", på gutterommet vil dne fortsatt være den foretruken leketøy. Derimot kan jeg se for meg at "hjemmedockingstasjoner" med de nødvendige tilkoblingsmuligheter vil bli et godt suplemang/utvidelses media, slik at den bærbare i stor grad kan fungere også som en stasjonør, med rikelig med hd plass, suroundlyd, dobbele skjermer osv. Lenke til kommentar
rstange Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Tror ikke teknologien er god nok for å fjerne stasjonære PCer helt! De to største fordelene med stasjonær PC er man som oftest får mye mer kraft ut av dem, ikke minst fordi kabinettene til stasjonære er laget mer for å kunne kjøle ned systemet... Mens bærbare PCer sliter litt der... Derfor er ikke bærbare PCer noen gode "clockere"... Også er det jo muligheten for å oppgradere den stasjonære PCen, dette er kommet seg mer og mer i nyere bærbare der det er mulig og bytte CPU og RAM og HDD uten å måtte demontere hele maskinen... Personlig blir jeg overasket og skuffet om de stasjonære PCene blir borte... Men ser ikke bort ifra at de så kalte "familie PCene" vil bli byttet ut med bærbar, ikke minst fordi de tar mindre plass, men det er UTROLIG lettvindt med bærbar PC... Har en selv som jeg bruker hverdag til skole arbeid hjemme og på skolen... Så selv om bærbare PCer blir bare mer og mer populært blant familier og aktive gamere vil jeg nok aldri tro at stasjonære PCer vil bli borte! Dessuten vil det jo være ugunstig for enkelte bedrifter og slikt... Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Man kan ikke mekke på en bærbar. SLI for bærbar? Det er som å tro at digital kameraer vil dø ut pga. mobilene har det. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Man kan ikke mekke på en bærbar. SLI for bærbar? Det er som å tro at digital kameraer vil dø ut pga. mobilene har det. Jeg tror vi får mobile enheter som vil erstatte vanlige digitale kompaktkamera Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Eg trur ikkje at ein bærbar vil kunne erstatte desktop med det første nei, om du samanliknar ein stasjonær med ein bærbar med tanke på kraft så ligger dei eit stykke bak, og prisen er også stivare. Tastaturet på ein bærbar er ikkje like bra som stasjonær, mindre moglegheitar for å oppgradere hardware, nei eg trur ikkje stasjonær er på vei ut. Det er ikkje alle maskiner som har noko nytte av å være bærbar, så eg trur ikkje at større bedrifter vil satse meir på bærbart på arbeidsplassar. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Stasjonæren vil nok dø ut. NÅR ?? Jeg greier ikke å se det i overskuelig framtid. Muligens når bærbaren blir like billig som stasjonæren og like kraftig..! Lenke til kommentar
Be__bad Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Stasjonæren vil nok dø ut. NÅR ?? Jeg greier ikke å se det i overskuelig framtid. Muligens når bærbaren blir like billig som stasjonæren og like kraftig..! enig med deg... men prosessorene kan fortsatt bli mye raskere og GPU`ene mye sterkere Lenke til kommentar
TQfflus Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Man kan ikke mekke på en bærbar. SLI for bærbar? Det er som å tro at digital kameraer vil dø ut pga. mobilene har det. Jeg tror vi får mobile enheter som vil erstatte vanlige digitale kompaktkamera for å si det sånn jeg ser ikke for meg en fotograf som løper rundt med mobilen og tar konfe bilder Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Man kan ikke mekke på en bærbar. SLI for bærbar? Det er som å tro at digital kameraer vil dø ut pga. mobilene har det. Jeg tror vi får mobile enheter som vil erstatte vanlige digitale kompaktkamera for å si det sånn jeg ser ikke for meg en fotograf som løper rundt med mobilen og tar konfe bilder Ser ikke heller for meg en fotograf som løper rundt med et KOMPAKTkamera... Vi vil nok se at man integrerer slike enheter sammen i sterkere grad. Det er ingen tvil om at bærbare PC-er utgjør en mye større andel av markedet i dag, og spesielt private etterspør bærbare i større grad enn tidligere. Lenke til kommentar
Sgt_Stilongs Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Den stasjonære pc'en vil nok leve mange år til. Den er mye enklere å reparere og oppgradere. Mer stabil. Man har glede av å pynte på den Og hvor mange kommer med en laptop på LAN? Da småler jeg litt men vi får se om fire-fem år. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Man kan ikke mekke på en bærbar. SLI for bærbar? Det er som å tro at digital kameraer vil dø ut pga. mobilene har det. Jeg tror vi får mobile enheter som vil erstatte vanlige digitale kompaktkamera Jeg er redd du har helt feil filosofi når det gjelder nyvinninger innenfor teknologi. Det nye blir alltid og uten unntak bare et supplement til det eksisterende. I noen tilfeller så vil "det nye" ta over som det rådende. Når radioen kom så spådde man avisenes undergang. Når TV kom så spådde man radioens undergang. Det at det har kommet laptoper vil ikke bety undergangen for stasjonære PC'er. Det eneste jeg kan tenke på som har blitt utslettet pga endring i teknologi må være telexen. Den døde bort fra de siste nyhetsbyråene for et par år siden. Og da har vi hatt telefax og modem i mange år parallelt. Men dette er kanskje ikke så bra eksempler. Jeg snakker om forskjellige teknologier, mens vi her snakker om noenlunde like teknologier. Men se på f.eks. fly. Jetflyet var i begynnelsen bare et forsvarseksperiment, forbeholdt en "elite" -slik som det var med bærbare PCer i begynnelsen -mens passasjerene ble fraktet rundt i propellfly. Så startet jet-æraen med Boeing 707, og de fleste passasjerer flys i dag med jetfly. Betyr det at det ikke finnes/lages propellfly lenger? Langt der i fra! I dag produseres det propellfly både til sivilt og militært bruk. Det er rett og slett fordi at det er ting som turboprop-fly kan gjøre som en jet enten ikke kan, eller ikke gjør like bra. Hegemoniet innehas derimot av jeten. Stasjonære PC'er vil eksistere av samme grunn, side ved side med den bærbare. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Det virker som mange her ikke har sett at Øyvind faktisk sier: ........"fremtiden" er bærbar. Han snakker ikke om i morgen eller om to måneder......... Og ja, digitale kameraer vil garantert gå samme veien. Snart vil digitale kameraer integrert i mobiler og penner (for den saks skyld) laaaangt overgå kvaliteten som vi har på dagens kameraer. Teknologien drives frem med stormskritt, så å tro noe annet vil være som å tro på julenissen. "Fremtiden" vil skaffe til veie teknologi som er så bra at selv dagens kraftigste stasjonære vil være for blåbær å regne ytelsesmessig ift. kommende bærbar/håndholdt teknologi/duppedingser. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Det virker som mange her ikke har sett at Øyvind faktisk sier: ........"fremtiden" er bærbar. Han snakker ikke om i morgen eller om to måneder.........Og ja, digitale kameraer vil garantert gå samme veien. Snart vil digitale kameraer integrert i mobiler og penner (for den saks skyld) laaaangt overgå kvaliteten som vi har på dagens kameraer. Teknologien drives frem med stormskritt, så å tro noe annet vil være som å tro på julenissen. "Fremtiden" vil skaffe til veie teknologi som er så bra at selv dagens kraftigste stasjonære vil være for blåbær å regne ytelsesmessig ift. kommende bærbar/håndholdt teknologi/duppedingser. Hvem var det som trodde på Julenissen... Kvaliteten på et kamera måles ikke i megapixler, men først og fremst i optikken. Hvis det hadde vært som du sa så hadde presse og -naturotografene gått rundt med små minikameraer på lomma i stedet for blyklumpene de har hengene rundt halsen i dag. Og selv om du i "fremtiden" muligens kan få innmontert kamera i øyet og printer i ræva, så må vi holde oss litt realistiske i denne tråden, og gå utifra at det er nær fremtid vi snakker om. (10, maks 20 år.) EDIT. Leif. Endret 21. september 2005 av hilram Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Ja - det er forsåvidt OK det - og for 10 år siden fantes det ikke digitale kameraer en gang - så på 10 år skjer det utrolig mye - garantert også på kamerafronten...........:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå