Gå til innhold

Komplett priser/markedsfører seg ut av markede.

Anbefalte innlegg

Er stort sett vant til å handle hos komplett eller Netshop. Men prisdifferansene begynner å bli irriterende store. Skal sette opp en underholdningsPC for en kompis, i min vane tro dro jeg til mine favorittwebshopper for å sette opp hoveddtrekkene. Så til SHG for å kryssjekke akseptabel prisdifferanse.

Så påstår jeg at den vannvittige enorme markedsføringen til Komplett medfører meget høyere priser hos komplett. I mine favoritter er som åpnes i faner er følgende

Itavisen - 1 stor reklame forside

HW - 5 reklameplasser på forside !!, vel det er første gang jeg har sedd kun komplett på startsiden

Din Side - 1 stor og 1 liten banner - Forside

Pc-World Norge - 1 stor banner - Forside

Computerworld Norge - 1 stor banner - Forside

It Pro - 0 - Bannere. - Forside

Totalt : 10 bannere

Shg - 0 Bannere på ALLE sidene.

Så til det jeg skal ha, sammenlignet mot Komplett, vel jeg skal ha den kabinettvifta, så komplett får HK og vifta, kabinett og cpu kjøler måtte ble fra Databutikken.

Vare.............................................SHG Komplett Diff Diff i %

Cooler Master 620C-SX1 Sølv..........0 ..........0........0 0,00%

NorthQ Strømforsyning 4775.........563.......645......82 14,56%

MSI RS482M-IL,ATI Xpress200......783.......749.....-34 -4,34%

AMD 64-3500............................ 1786.....1995.....209 11,70%

Kingstan value 2x 512..................814.......929.....115 14,13%

Seagate S-ATA 250 GB.................929.......950.....21 2,26%

Benq DVD brenner..........................0...........0.......0 0,00%

Pinnacle PCTV Mediacenter 310i....862.....1295....433 50,23%

AC silencer Ultra TC........................0...........0.......0 0,00%

AC 80x80 mm kabinettv..................0.........79........0 0,00%

Sum varer begge har.................5737.....6563.....826 14,40%

Nå skal jeg ikke fortelle Komplett hvordan de skal drive sin butikk, men det er da ganske så klart hvor denne ordren havner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, muligens , jeg hadde aldrig hørt om shg, før etter de som etterlyste den butikken i forriege kåring av rimligste webshop.

Jeg lurer bare litt på hvor lenge gidder folk å betale 10-15% mer for en Pc ?

Jeg hadde helst handlet hos komplett el netshop, men ikke når jeg må betale 10-15 % mer for en komplett PC.

Hvor lenge kan masiv markedsføring skjule at de er blidd vesentlig dyrere enn endel av sine konkurenter.

Jeg har forresten det inntrykk av at de fleste aktive HW brukere er meget prisbesiste, så jeg kan ikke skjønne at de får et stort mersalg med å ha opptil 5 reklamebannere samtidig på forsiden til HW, dette i forhold til og iallefall gjøre et forsøk på å konkurer litt på pris.

Men de var tross alt 34 kr billigere på HK jeg skulle ha, hehe.

Men som sagt det er ikke opp til meg om de ønsker å prise seg ut av markede.

Egentlig så sparer jeg ytterlige 105 kr , da jeg ikke trenger å kjøpe boxed versjonen av amd 64 3500 hos shg. altså så sparer jeg kr 931,- :)

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Tja, muligens , jeg hadde aldrig hørt om shg, før etter de som etterlyste den butikken i forriege kåring av rimligste webshop.

Jeg lurer bare litt på hvor lenge gidder folk å betale 10-15% mer for en Pc ?

Jeg hadde helst handlet hos komplett el netshop, men ikke når jeg må betale 10-15 % mer for en komplett PC.

Hvor lenge kan masiv markedsføring skjule at de er blidd vesentlig dyrere enn endel av sine konkurenter.

Jeg har forresten det inntrykk av at de fleste aktive HW brukere er meget prisbesiste, så jeg kan ikke skjønne at de får et stort mersalg med å ha opptil 5 reklamebannere samtidig på forsiden til HW, dette i forhold til og iallefall gjøre et forsøk på å konkurer litt på pris.

Men de var tross alt 34 kr billigere på HK jeg skulle ha, hehe.

Men som sagt det er ikke opp til meg om de ønsker å prise seg ut av markede.

Egentlig så sparer jeg ytterlige 105 kr , da jeg ikke trenger å kjøpe boxed versjonen av amd 64 3500 hos shg. altså så sparer jeg kr 931,- :)

Folk flest driter gjerne i småpenger. Service er stikkordet.

Lenke til kommentar

Om eg betaler 10 000 på ein litt outsiderbutikk (snakkar ikkje om SHG) eller 9500 på ein eg har gode erfaringar med i form av kundeservice så er egentlig saken klar.

Komplett er ikkje den billigaste, men den største, og kan derfor prise seg høgare utan å risikere for store tap av kundar.

Lenke til kommentar

Ofte har valget mitt stått mellom Komplett og Netshop fordi begge er kjappe og yter ganske god service, Netshop sin service er jo upåklagelig! Så ja, det er verdt den lille summen ekstra, hva skjer hvis du lurer på noe da, få svar på 5 min via Netshop eller vente 1 time i kø hos shg? (eks.)

Lenke til kommentar

Forkjellen det er snakk om er 800kr da kunne du feks kjøpt et knall rått kabinett (når du plusser dette på kanbinettet som alleredet er satt opp eller feks et bedre skjermkort). Kundeservicen dere snakker om er like bra hos allle pga den norske lov. Har enkelt tilfeller fått dårligere service hos Netshop en hos feks databukikken.no osv.

Så å si at Handler fast hos Nethsop pga ditt å datt blir som å kjøpe et 850xt pe kort i steden for 7800gtx fordi det er Ati. Du er sikkret under norsk lov å burdet handle der du får best pris, finnes seff grenser, man handler ikke hos webshopper man vet prøver å unngå lover osv, det finnes en gylden vei her også som alle andre steder. Men shg er seriøst nokk i massevis

Lenke til kommentar

Jeg bygger omkring 10-15 PC i året, Jeg ber alltid om maks budsjett, og hva PC skal brukes til, ser det da som mitt ansvar at de får mest for pengene. Joda jeg har handlet mye hos Komplett (på vegne av andre), de var faktisk meget konkuransdyktig tidligere år.

Men som nå med totalt 931 i reell prisforskjell, jeg heller spør Dere

På et stramt budsjett 7500,- Hva ville Dere kutte på ? - Regner med at denne rimelig snart blir oppgradert med et grafikkort i prisklasse 2500 - 3000, og så blir også en gamermaskin.

hadde det vært et par hundre i forskjell, jo da ville jeg gått for det kjente, Komplett.

Men i en budsjett PC så er det utrulig mye ytelse i 931 kr ekstra.

Har vel handlet hos komplett siden ca 98/99, om de har god service vet jeg faktisk ikke, dette da jeg aldrig har hatt behov for det.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det er heller ikke service til komplett jeg stiller spørsmålsten ved, men den enorme markedsføringen skal dekkes inn, og det ses på prisene, det er det som er min Påstand.

Men det er selvsagt ikke min business, om komplett velger høyt kostandsnivå - Høy pris . Det er det kun vi kunder som avgjør om er en korrekt strategi

:yes:

Så denne gangen blir jeg å bruke SHG, og kanskje det er sunt med litt prispress.

Lenke til kommentar

Alltid når det er snakk om kundeservice er loven bak, så legger de hygglige toner foran kjøps loven fordi de vet hva kunden har rett till. Hva mener du ellers med bra kundeservice må jeg nesten spørre deg da?, skjokolade i pakken?

Edit: Vi har feks en angrerett som gjelder webshopper, som beskytter oss totalt mot å drite oss ut mot et dårlig web kjøp, denne kan du bruke innen 14 dager å du kan angre på produktet uansett. Når feks komplett sier, ja bare send det inn du så fikser vi det for deg, er det fordi de vet dette mens ander webshopper igjen kan prøver å vri seg litt unna denne (har ikke vært borti dette personelig men har lest om det), der kan forkjellen ligge men ser ingen annen

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Synes det er mer det at komplett er på vei bort fra kvalitets hardware som er problemet. Blitt veldig mye "Noname". Greit de selvfølgelig prøver å kjøpe inn billigst mulig og selge dyrest mulig, men veit nå ikke helt om det å gå over til ukjente produkter en nestne ikke finner informasjon om noe sted er nøkkelen til å skaffe så mye kunder.

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, dette er overhode ikke ment som noe anngrep på Komplett, de har da lov til å sin markedstrategi.

Kan være så enkelt at de mister færre salg pga høyt prisnivå enn det de får ved agressiv markedsføring.

Er også enig i at tryggheten ved å handle hos en stor , kjent og gammel webshop er verd noen kr. Men ikke 931 kr mer på en PC til 7300.

Men når jeg kan kjøpe det som koster kr 6563 hos komplett for 931 kr mindre, det er for mye for meg til at jeg kan si til min venn at vi bestiller fra Komplett.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Nå skal jeg ikke fortelle Komplett hvordan de skal drive sin butikk, men det er da ganske så klart hvor denne ordren havner.

To produkter alene står jo for over 600 kroner av differansen da; godt mulig ting hadde vært merkbart annerledes hvis du skulle hatt noe annet enn disse to.

Men noen kroner her og noen kroner der er vel verdt å ta med seg ja :)

Lenke til kommentar

å sammenligne priser med ett så lite spekter av produkter blir litt feil. Enkelte ganger er noen produkter dyrerer på komplett.no og noen ganger dyrere på shg.no

For min del handler jeg heller hos komplett.no eller netshop.no da sidene demmes er mye mere ryddig og oversiktlig og jeg vet nøyaktig hva jeg får av service der. Har vært å sedd på bærbar pc på shg.no men jeg kommer ikke til å handle der før dem får bort den grusomme siden.. det får så være at dem er noen kr billigere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...