Gå til innhold

Begynner posten å bli trege?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert, men finnes det ikke mange flere courierservices i USA enn USPS?

Og selv om det hos USPS koster $9 og ikke er forsikret så er det vel halv pris av hva Posten skal ha og billigere enn som om jeg skulle ha sendt det til naboen. Dette støtter vel opp hva jeg har sagt, gjør det ikke?

Det er ikke "utrolig vanskelig [for meg] å fatte" grunner til hvorfor Posten er dyrere enn utenlandske couriers, men jeg har heller aldri sagt at jeg ikke forstår hvorfor. Det jeg lurer på er hvorfor posten ofte gjør en så dårlig jobb*.

*Eksempler:

Pakker kommer frem skadet

Hentelapp blir ikke utsendt

Pakker tar omturer på 300 mil

Pakker tar over en uke å komme frem

Forskjellige kolli i samme forsendelse ender forskjellige deler av landet

Forskjellige kolli i samme forsendelse ender forskjellige lokale postkontor

Levering på døren til feil klokkeslett og "du var ikke hjemme" lapper når det ikke stemmer (litt vanskelig å klandre selve Posten for dette, men men)

Jeg vet ikke om "fortollet av Posten" er noe som går under Posten AS, men de fortjener også kritikk.

Hvilket firma tror du klarer å sende den pakken billigere fra Florida til Norge enn USPS? Svaret sier seg vel selv.

Skulle du sendt telefonen til naboen hadde det kostet deg 44 kroner eks. mva. men da kunne du samtidig sendt den til tanta di i Karasjok for samme prisen.

At Posten gjør en dårlig jobb kan så være, men det har jeg opplevd med alle mulige andre logistikkselskaper også, men i mindre utstrekning hos Posten enn hos andre. Jeg kan ikke svare på alle de ankepunktene dine. Men spar meg for klaging på at Posten tar omveier. Enhver med litt innsikt i logistikk skjønner at sendinger ikke kan ta strake vegen. Skulle jeg begynt å grine fordi laptopen fra Tokyo gikk med FedEx via Paris? OMG, det er jo dritmye lenger fra Tokyo til Paris til Bergen enn det er fra Tokyo rett hjem til Bergen!! Faen ass -FedEx sucks!

Er du like forbannet hvis du må reise via København for å komme deg til Seattle selv om det er kortere vei rett fra din lokale flystripe?

Dette sier vel egentlig bare at du ikke har så veldig mye innsikt i hva du snakker om...

Postfortollinng er dyrt, men du kan registere deg hos Tollvesenet og slippe det gebyret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Hmm hva er det de holder på med ? Jeg fikk også en pakke som jeg syntes ble rimelig treg:

Dato: Kl.: Hendelse:

15.09.05 10.52 INNLEVERT POSTKONTOR

16.09.05 10.31 INNLEVERT POSTTERMINAL

19.09.05 11.43 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL

20.09.05 07.13 ANKOMMET POSTKONTOR

20.09.05 16.27 UTLEVERT

Oslo --> Stavanger

Hva slags pakke var dette da? Fem dager hørtes uansett ikke så helt ille ut -eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Hmm hva er det de holder på med ? Jeg fikk også en pakke som jeg syntes ble rimelig treg:

Dato: Kl.: Hendelse:

15.09.05      10.52 INNLEVERT POSTKONTOR 

16.09.05          10.31 INNLEVERT POSTTERMINAL 

19.09.05          11.43 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 

20.09.05        07.13 ANKOMMET POSTKONTOR 

20.09.05        16.27 UTLEVERT

Oslo --> Stavanger

Hva slags pakke var dette da? Fem dager hørtes uansett ikke så helt ille ut -eller tar jeg feil?

Det der er 3 dager og er helt akseptabelt, 17 og 18 er en lørdag og søndag det vil si at posten jobber ikke ;)

Lenke til kommentar
Uten at jeg skal uttale meg for skråsikkert, men finnes det ikke mange flere courierservices i USA enn USPS?

Og selv om det hos USPS koster $9 og ikke er forsikret så er det vel halv pris av hva Posten skal ha og billigere enn som om jeg skulle ha sendt det til naboen. Dette støtter vel opp hva jeg har sagt, gjør det ikke?

Det er ikke "utrolig vanskelig [for meg] å fatte" grunner til hvorfor Posten er dyrere enn utenlandske couriers, men jeg har heller aldri sagt at jeg ikke forstår hvorfor. Det jeg lurer på er hvorfor posten ofte gjør en så dårlig jobb*.

*Eksempler:

Pakker kommer frem skadet

Hentelapp blir ikke utsendt

Pakker tar omturer på 300 mil

Pakker tar over en uke å komme frem

Forskjellige kolli i samme forsendelse ender forskjellige deler av landet

Forskjellige kolli i samme forsendelse ender forskjellige lokale postkontor

Levering på døren til feil klokkeslett og "du var ikke hjemme" lapper når det ikke stemmer (litt vanskelig å klandre selve Posten for dette, men men)

Jeg vet ikke om "fortollet av Posten" er noe som går under Posten AS, men de fortjener også kritikk.

Her vet man hva man snakker om. United States Postal Services (USPS) er Posten i USA. De har samarbeid med Posten i Norge.

Kanskje du mente UPS? De er store i USA, men relativt små i Norge. I Norge satser de på bedriftsmarkedet, det er sikkert derfor du ikke vet at de, i likhet med en god del andre, konkurrerer med Posten i Norge. Men det er altså på bedriftsmarkedet. Posten er ikke størst innenfor bedriftsmarkedet i Norge, men konkurransedyktige på pris.

Lenke til kommentar

Har også som mange fått pakker som har tatt ekstra lang tid i forhold til før. Og uansett så kan man faktisk sammenligne USPS eller UPS og Posten, for uansett om man har forsikring via posten, så hjelper ikke dette med de pakkene jeg har fått som er direkte ødelagt og man ser innholdet "tyte" ut, for posten brånekter at det er dem. Så hva gjør forsikringa, ingen verdens ting borsett fra å heve prisen på noe man ikke kan stole helt og fullstendig på.

En venn bestillte en plasma-skjerm og tollpost leverte denne og alt var i skjønneste orden, men så måtte denne returneres og den ble sendt via Posten. Pakken og skjermen var heller ikke i noen fin form når den kom til returavdeling. Posten har ikke min tillit uansett hva som måtte skje, om ikke noen hadde kjøpt opp posten og sparket alle personene som ikke kan behandle pakker uansett verdi og at rutinene ble mye bedre.

Lenke til kommentar

for meg pleier det å være slik at dagen man bestiller skjer det ikke noe. dagen etter blir pakken innlevert på nærmeste postkontor til sjappa. dagen etter det så blir pakka sendt til oslo. der er den 1 dag så blir den sendt til mitt postkontor. altså 3 dager i posten, med forbehold om helgedager/helligdager.

Lenke til kommentar
Hvilket firma tror du klarer å sende den pakken billigere fra Florida til Norge enn USPS? Svaret sier seg vel selv.

Jeg kan ikke navnet til alle courierservices i statene og heller ikke prisene deres, så det sier desverre ikke seg selv for meg.

Skulle du sendt telefonen til naboen hadde det kostet deg 44 kroner eks. mva. men da kunne du samtidig sendt den til tanta di i Karasjok for samme prisen.
Det er vel akkurat hva jeg har påstått.

At Posten gjør en dårlig jobb kan så være, men det har jeg opplevd med alle mulige andre logistikkselskaper også, men i mindre utstrekning hos Posten enn hos andre. Jeg kan ikke svare på alle de ankepunktene dine. Men spar meg for klaging på at Posten tar omveier. Enhver med litt innsikt i logistikk skjønner at sendinger ikke kan ta strake vegen. Skulle jeg begynt å grine fordi laptopen fra Tokyo gikk med FedEx via Paris? OMG, det er jo dritmye lenger fra Tokyo til Paris til Bergen enn det er fra Tokyo rett hjem til Bergen!! Faen ass -FedEx sucks!

Jeg syntes Posten gjør en særdeles dårlig jobb, og det er den meningen jeg prøver å komme med her.

Når det gjelder omvei så var det hva jeg skrev på side to eller tre i denne tråden jeg snakket om. Pakke som skal fra Sandefjord til Oslo og tar turen via Bodø.

Syntes du ikke det er kritikkverdig ?

Er du like forbannet hvis du må reise via København for å komme deg til Seattle selv om det er kortere vei rett fra din lokale flystripe?

Jeg er på ingen måte forbannet på posten, knapt merkbart iritert vil være en overdrivelse av mine følelser mot de. Det virker dog som om du bør sette deg ned og roe deg med en kopp te eller noe, det er ikke godt for blodtrykket osv...

Dette sier vel egentlig bare at du ikke har så veldig mye innsikt i hva du snakker om...

Gjelder det de punktene jeg mener Posten gjør en dårlig jobb på?

Gjelder det prisene som jeg syntes støtter opp det jeg har sagt?

Gjelder det at jeg syntes en omtur for å vise pakken nordlyset ikke er det beste valget?

Postfortollinng er dyrt, men du kan registere deg hos Tollvesenet og slippe det gebyret.

Det er ikke prisen jeg syntes er kritikkverdig men at de sitter på pakker som skal fortolles i to uker (+) uker.

Her vet man hva man snakker om. United States Postal Services (USPS) er Posten i USA. De har samarbeid med Posten i Norge.

Jeg vet godt hva USPS er, hvorfor tror du jeg ikke vet det?

Kanskje du mente UPS? De er store i USA, men relativt små i Norge. I Norge satser de på bedriftsmarkedet, det er sikkert derfor du ikke vet at de, i likhet med en god del andre, konkurrerer med Posten i Norge. Men det er altså på bedriftsmarkedet. Posten er ikke størst innenfor bedriftsmarkedet i Norge, men konkurransedyktige på pris.

Hvorfor tror du jeg mente UPS? Jeg vet godt at UPS også har kontorer i norge og at de er mest brukt i bedriftsmarkedet, men ser ikke helt hva det har med min post (og min uvitenhet) å gjøre. Eneste jeg nevnte var at det ikke er sikkert at pakken som kostet $7 (som er hva jeg betalte) å sende ble sent med USPS da det er andre courierservices i USA. (hvor UPS er en av de ja)

Lenke til kommentar
Posten har definitivt blitt treigere, 1-2 dager mer på en pakke. Er sikkert noe effektivisering, helt greit i mine øyne om det holder portoen nede.

Effektivisering kan det uansett ikke være. Posten burde ha nok volumer til å sende fulle containere til alle sine destinasjoner hver natt. Effektiv logistikk handler ikke om å ha svære terminaler med plass til å lagre masse gods i flere dager, men om å kjøre med fulle biler og containere og å ha høyest mulig lageromsetning, det vil si å få ting unna!

Er det noen som sier at posten driver å lagrer post. De aller fleste plasser i Norge har dagling levering av post. Ingen av postterminalene lagrer posten, den sendes avgårde hver dag til faste tider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

At pakken havner i Bodø er åpenbart en feil, ikke noe å si på det. Når det gjelder prisnivået har du kommet med en del overdrivelser som jeg har tilbakevist. Visst er det prisforskjeller, men for de fleste er grunnene til dette ganske åpenbare...

Kvaliteten er iallefall jeg rimelig fornøyd med og jeg har hatt en del med andre transportører å gjøre.

Anekdoter om ødelagte eller bortkommne pakker beviser egentlig ingenting. Hvorfor kan vi ikke heller se litt på the big picture og se hva Post og Teletilsynet sier? Hvordan ville du vurdet kvaliteten på Toyota? Tatt for deg en tilfeldig Toyota eller sett i statistikken til ADAC eller J.D Powers...?

Når det gjelder fortollingen -det er Tollen som sitter på pakkene i all evighet ikke Posten.

Lenke til kommentar

Det er ikke prisen jeg syntes er kritikkverdig men at de sitter på pakker som skal fortolles i to uker (+) uker.

Nå vet jeg ikke hvordan ting fungerer i Oslo, men post til Longyearbyen blir forsinket hvis avsender ikke har sendt med god dokumentasjon på innhold. I visse tilfeller må man få tilsendt dokumentasjon fra avsender. I disse tilfellene kan det fort ta en stund.

Det kan være noe av årsaken til treg behandling fra fortolling.

Nå her jeg kun fått ting fra Amazon(både bøker, spill og filmer) og play, og i de tilfellene har det gått relativt raskt til tross for at beløpet enkelte ganger oversiger 200 kroner.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Når det gjelder prisnivået har du kommet med en del overdrivelser som jeg har tilbakevist. Visst er det prisforskjeller, men for de fleste er grunnene til dette ganske åpenbare...

Om du har tilbakevist de kan diskuteres.

Jeg sa "hvor prisen ofte har vært mye lavere enn hva det koster meg å sende den til naboen" og det er vel bare ordet "mye" som ikke passer helt inn.

Når det gjelder fortollingen -det er Tollen som sitter på pakkene i all evighet ikke Posten.

Det var derfor jeg spurte om det var Posten AS som tok seg av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dato: Kl.: Hendelse: Poststed:

27.09.05 08.36 INNHENTET US USA

28.09.05 12.59 SENDT FRA AVSENDERLAND US USA

29.09.05 21.59 ANKOMMET MOTTAKERLAND 0024 OSLO

29.09.05 22.16 2061 GARDERMOEN

29.09.05 22.16 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 2061 GARDERMOEN

30.09.05 08.48 2061 GARDERMOEN

04.10.05 11.42 2061 GARDERMOEN

04.10.05 11.42 FRIGJORT FRA IMPORTTOLLEN 2061 GARDERMOEN

05.10.05 06.58 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 1714 SARPSBORG

Skal til Fredristad :( ikke kommet ennå :dontgetit:

Lenke til kommentar

Detta er da ikke noe, se på pakka mi

Sendt fra Østerike 29.08.05

08.09.05 11.36 0024 OSLO

13.09.05 11.32 0024 OSLO

13.09.05 11.32 FRIGJORT FRA IMPORTTOLLEN 0024 OSLO

13.09.05 18.27 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 0020 OSLO

15.09.05 03.37 SENDT FRA AVSENDERLAND 0024 OSLO

Der er pakka mi, ja. I Østerike at. Ble sendt i retur denna.

Og ja, hadde betalt tollen.

Posten har nå ordna opp for seg og fått erstaning.

Også en bedre opplevelse

Bestillt kvelden den 03.10.05. Fått melding om at denne kommer på døra mi i kveld.

04.10.05 16.53 INNLEVERT POSTTERMINAL 3169 STOKKE

05.10.05 07.47 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 6025 �LESUND

05.10.05 08.00 VARSEL SENDT SMS: xxxxxxxx

Lenke til kommentar

Ved siden av studier jobber jeg både på postens brevsenter i Oslo og som postbud ved en omdeling i samme by. Postbud jobben er stort sett lørdagsjobb, men har jobbet noen hundre hverdager de siste par årene også. Ikke her for å forsvare posten, som jeg selv synes har fått ekstrem fokus på effektivitet og innsparing siste to årene. Arbeidsdagene har gått fra å være helt ok til et forferdelig stress og jag.

Hele posten går på hvordan pakker behandles. Ikke vanlig post.

Først: Gidder ikke engang å si noe om prisnivået for alle med over 22 i IQ skjønner at høyt lønnsnivå for ufaglært arbeidskraft i Norge er hovedgrunnen til dette. Du som klager på at pakken koster mer enn i andre land tjener garantert bedre enn de gjør i det landet. Høy lønn er grunnen til at all service næring er dyr i Norge. Det gjelder buss, taxi, hotell osv. Klaging på pris blir for dumt.

At ting går "tregt" og at behandling av pakker kan jeg si mer om.

Effektivisering har gjort enkelte ting tregere. Det er opplagt. Alt skal via Oslo og sorteres der. Alternativet hadde vært å kjøpe inn dyre maskiner og anlegg rundt i distriktene og sortere mer lokalt. Lokale pakker ville da kommet fortere fram. Pakker som skal lengre ville da gått tregere fordi de måtte gått gjennom flere sorteringer.

På sorteringen i Oslo blir "alt" sortert manuelt før det sendes i de maskinene det passer inn i. Vi snakker enorme mengder som blir lempet ut på samleband, sjekket for hånd av studenter som ikke har store karriereplaner i posten. De fleste pakker sendt av bedrifter er ferdig frankert og stemplet og blir stort sett bare snudd på før de går videre i en tralle. Pakker sendt av privatpersoner eller andre, med frimerker på må stemples for hånd, før de sendes videre i samme trallen. Spesielle pakker, da snakker vi spesielt stor eller lignende plukkes manuelt ut og plasseres i en annen tralle for pakker som skal sorteres manuelt. Dit skal også pakker merket med forsiktig eller knuselig o.l. Problemet her er at alle pakkene kommer i en stor haug ut på båndet. De fleste merkede pakker blir oppdaget, men enkelte får gå rett gjennom til maskinene. Derfor er det EKSTREMT viktig å merke pakken din 1000 ganger og godt synlig hvis det er noe som ikke tåler å kastes 2-3 meter for så å lande på hardt underlag. På sorteringen her er vi på tidsfrister for å få sendt ut forsendingen samme dag. Effektivisering i posten har gjort denne fristen knallhard. Det går stort sett greit men sjelden med mer enn 1-2 minutter i løpet av en arbeidsdag. Noen dager rekker man ikke alt innen frister og det kan være at et titallspakker må vente til neste dag. Dette er selvfølgelig en liten promille av det som sendes men det kan skje. Posten får store bøter fra staten når de ikke klarer disse fristene.

Når alt er gjort ved postens brevsenter sendes pakkene ut til lokale omdelinger. Her er det også tidfrister. Pakkene sorteres manuelt etter hvilket postnummer det skal til. Vil anslå at f.eks min omdeling omfatter ca 25 postnummer. Man står så og kaster pakkene alt fra 0.5-3 meter og skal treffe opp i en liten sekk. Noen pakker havner i sekken til feil postnummer og postbudene ordner stort sett opp i dette seg imellom når de får sekkene sine. Vil nesten påstå at selv om en pakke havner i feil sekk så går dette greit i over 99% av tilfellene. Pakkene skal så sorteres av hvert bud etter om de går i postkassen eller må skrives hentelapp på. Er det snakk om forsending det skal betales for blir pakken separert i hentelapp og pakke uansett. Pakken sendes videre til postkontoret og hentelappen legges med annen post til det aktuelle postnummer. Så skal ALL post til det aktuelle postnummeret sorteres manuelt inn i små rom. Her er det også voldsomt tidspress og lett å gjøre feil. Ganske typisk at gater som ligger ved siden av hverandre har like gatenavn. Når dette skal leses (og ikke alle pakker er merket med like fin skrift) med vanlige menneskeøyne skjer og så plasseres raskt i rett rom går det av og til galt. Ganske typisk med 3-10 feilsorteringer om dagen. Vi snakker igjen om en liten promille av den mengden som sorteres men det skjer. Så skal postbudet ut å gå. Budet har frist til kl 1600 med å få levert posten så pakken din kan fort ligge nesten en hel dag på postkontoret før du får hentelappen. Slik er det bare. Ikke alle kan få posten sin først. Også ute på ruten kan det skje feil. Ikke alle merker kassene sine like godt samt at budene også gjør feil her.

Prøver ikke å forsvare posten på noen måte. Driter i posten og har allerede sagt opp men er på oppsigelsestid. Men folk må skjønne at det er mennesker som skal gjøre en ikke helt menneskelig jobb det er snakk om. Posten kunne lett ansatt dobbelt så mange, krevd firedobbel pris på pakkeforsending så hadde alle fått pakkene sine på 3 dager. Slik det er nå vil forsinkelser stort sett skyldes helt spesielle omstendigheter eller de feilene som vil skje med en liten % av pakkene.

En annen sak er skadete pakker. Noen rives i stykker når de setter seg fast i maskiner o.l. Enkelte går rett og slett i stykker når de kastes rundt av folk under hardt tidspress. Beste rådet jeg kan gi er å pakke inn godt og merke enda bedre :p Ville ihvertfall jeg gjort om jeg skulle sende noe viktig. Teip er din beste venn! Du vil ikke at pakken skal åpne seg underveis, da sliter den. Ingen har tid til å fikse skikkelig.

Tag

Lenke til kommentar

Tror de fleste ser hvorfor posten er dyr og upålitelig, men det betyr ikke at vi hopper i taket av glede pga denne kunnskapen. At norske postansatte er høyere betalte og mindre motiverte enn tilsvarende i andre sammenliknbare land gjør selvsagt ikke saken bedre, dvs land som Danmark og Sverige har ett sammenliknbart lønnsnivå uten at det er like dyrt å sende pakker/brev. Får endel sykkelutstyr(noenganger ganske tunge/store pakker) fra disse landene og er alltid overrasket over hvor billig fakten er.

Forklaringen må være at Posten har en jobb å gjøre mht motivasjon av ansatte? Kanskje belønning av effektiviet eller liknende er veien å gå, f.eks akkord. Mulig man også må se på hvordan folk rekrutteres; får man folk som er motiverte og vil arbeide i Posten eller får man folk som "tilfeldigvis" ender opp i Posten og som ikke nødvendigvis er motiverte til å gjøre jobben? Aner ikke hva som må gjøres, men jeg har selv mistet pakker og får flere ganger i uken andres brev/regninger, så noe er åpenbart ikke helt bra. Og det er ikke snakk om at noe er dårlig merket eller liknende. Det mest bekymringsverdige er dem som kanskje ikke gidder å returnere feillevert post, så jeg vil uansett anbefale de fleste å ikke stole på postgangen, men få regninger direkte i nettbank eller liknende :)

Lenke til kommentar

Tja du tar totalt feil i at lønnsnivået i sverige og danmark er sammenlignbart. Hadde det vært tilfelle hadde ikke posten i norge vært full av svensker som reiser over hit for å jobbe så mye som mulig, leve billig for så å reise hjem igjen. Ifølge svensker på jobb her tjener de nesten det dobbelte på å gjøre den jobben her i Norge.

Lenke til kommentar
Tror de fleste ser hvorfor posten er dyr og upålitelig, men det betyr ikke at vi hopper i taket av glede pga denne kunnskapen. At norske postansatte er høyere betalte og mindre motiverte enn tilsvarende i andre sammenliknbare land gjør selvsagt ikke saken bedre, dvs land som Danmark og Sverige har ett sammenliknbart lønnsnivå uten at det er like dyrt å sende pakker/brev. Får endel sykkelutstyr(noenganger ganske tunge/store pakker) fra disse landene og er alltid overrasket over hvor billig fakten er.

Det har selvsagt ikke bare med lønnsnivå å gjøre, men også topografi og befolkningstetthet.

Hentet fra Wikipedia

Norge har en befolkningstetthet på 12/km2, Sverige, 20/km2, Danmark, 125/km2.

Med såpass stor forskjell, spesiellt mellom Norge og Danmark, sier det seg selv at logistikk innad i landet er relativt mye enklere og billigere.

Ørjan...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...