Gå til innhold

Raid eller 10k rpm disk?

Anbefalte innlegg

I forhold til hastighet og ytelse, bør jeg gå for to harddisker i RAID eller en Western Digital Raptor 36,7 GB 10000 RPM? RAID blir GB-pr-kr billigere enn sistnevnte, da jeg i så fall skal gå for bare én Maxtor DiamondMax 10 250 GB S-ATA til 975kr (har allerede en). WD Raptor sin 36 GB koster 888kr. Systemet skal kjøres med en AMD Athlon 64 4000+ "San Diego" prosessor og 1 GB ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

74GB raptoren har også væskelager der 36GB har kulelager. Dette fører til at den er stillere. Mener også å ha lest tester om at den er kjappere, men kan desverre ikke linke det akkurat i dag så det blir mer et apropos.

Til trådstarters spørsmål vil jeg tilføye hvorfor ikke begge deler? (prisen, seff)

Jeg har kjørt raptor både alene og i RAID0. hhv. kjapp og kjappere, men med raid vil du alltid ha en overhengende fare for datatap.

Lenke til kommentar
74GB raptoren har også væskelager der 36GB har kulelager. Dette fører til at den er stillere. Mener også å ha lest tester om at den er kjappere, men kan desverre ikke linke det akkurat i dag så det blir mer et apropos.

Til trådstarters spørsmål vil jeg tilføye hvorfor ikke begge deler? (prisen, seff)

Hvis man skal tenke på ytelse, pris og feiltoleranse så ville jeg heller kjørt 4 x 40GB i RAID 10. Det vil gi vesentlig bedre ytelse, bedre feiltoleranse, og koster minimalt mer (enn to raptordisker i raid).

Lenke til kommentar

Hvis man skal tenke på ytelse, pris og feiltoleranse så ville jeg heller kjørt 4 x 40GB i RAID 10. Det vil gi vesentlig bedre ytelse, bedre feiltoleranse, og koster minimalt mer (enn to raptordisker i raid).

støtter vanlige hk med sata raid 10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...