Gå til innhold

problemer med s-ATA og IDE

sKRud

Anbefalte innlegg

Hei..

JEg tror dette faller inn i denne kat.

Jeg kjøpte i forrige uke ny dvd brenner og Sata disk. Moterte dem inn i pcen og alt så ut til å fungere kjempe flott. Helt inntil i går.

Det som skjedde var som følger:

Den nye sata disken min blir ikke funnet verken i BIOS eller i Enhetsbehandlingen.

Jeg oppdaget plutselig at Cd-r og dvd-r spillerne heller ikke var tilstede værende lengre.

Prøvde derfor å gå inn i BIOSen for å sjekke va som var skjedd.

Til nå har jeg funnet ut følgende:

Når jeg slår på Serial ATA brigden i BIOS faller CD-rom og DVD- Rom ut. Disse går på samme IDE kabel. Mens de kommer tilbake igjen når jeg slår den av.

ATA-disken finner jeg ikke uansett hva jeg gjør. JEg har hatt opp pcen å leitet etter feil, men dette var til ingen nytte...

Er det noen som har opplevd noe lignende?

Har forrestn et Abit BH-7 HK

S-ata: Seagate 250GB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg slår på Serial ATA brigden i BIOS faller CD-rom og DVD- Rom ut. Disse går på samme IDE kabel. Mens de kommer tilbake igjen når jeg slår den av.

Grunnen er at Marvell-kontrolleren bruker sørbrua (ICH4), og setter sata-disken som 'master' på ide2.

Dvs. med enablet sata kan den bruke bare 1 enhet tilkoblet ide2 (en tidlig sata-løsning). Sett jumper 'slave' på denne enheten.

Lenke til kommentar
Jeg har nesten det samme problemet. Men jeg finner ikke s-ata disken når jeg skal legge inn xp. Og jeg får ikke lagt inn driverene

Hei, og velkommen i forumet :)

Skriv hvilket hovedkort du har (og gjerne resten av systemet), slik at noen kan guide om innstillinger i Bios, evt. drivere/ oppdateringer o.l.

Lenke til kommentar

Hvorfor finner noen hovedkort s-ata enheter lett,mens andre hovedkort finner ikke s-ata enheter i det hele tatt?

på min msi nforce4ultra hovedkort hadde den ingen problem og finne sata disken min.

men en kompis kjøpte et abit agp hovedkort med via chipset,og der nektet hovedkortet og finne disken.han hadde kjøpt et Abit AV8, K8T800 PRO.det han måtte gjøre er han hadde en sata kontroller kort i den gamle pc,som han måtte sette i den nye pc for at hovedkortet skal finne harddisken.

det er dumt og ha sata kontakter på hovedkort vist ikke den finner de sata enhetene du bruker.

Lenke til kommentar
han hadde kjøpt et Abit AV8, K8T800 PRO.det han måtte gjøre er han hadde en sata kontroller kort i den gamle pc,som han måtte sette i den nye pc for at hovedkortet skal finne harddisken.

Den tar jeg med ei klype salt :whistle:

Med forbehold om korrupte drivere eller konflikter i programvare: Hvis det ikke var brukerfeil så er det feil på hardware, ergo retursak.

Dette kortet har jeg prøvd det "meste" på, med ymse disker s-ata/ p-ata og i overklokket tilstand, uten feil.

Kan være enig i én ting, at bioser generelt kan være problematisk å begripe, noe som ikke gjør det særlig enklere å eie PC idag enn for noen år siden.

Lenke til kommentar
Hvorfor finner noen hovedkort s-ata enheter lett,mens andre hovedkort finner ikke s-ata enheter i det hele tatt?

på min msi nforce4ultra hovedkort hadde den ingen problem og finne sata disken min.

men en kompis kjøpte et abit agp hovedkort med via chipset,og der nektet hovedkortet og finne disken.han hadde kjøpt et Abit AV8, K8T800 PRO.det han måtte gjøre er han hadde en sata kontroller kort i den gamle pc,som han måtte sette i den nye pc for at hovedkortet skal finne harddisken.

det er dumt og ha sata kontakter på hovedkort vist ikke den finner de sata enhetene du bruker.

For å instalere Windows på en S-ATA disk på Abit AV8 (og de fleste andre kort med VIA K8T800 Pro) må man trykke F6 like etter at man har bootet fra Windows cd'en.

Deretter vente til instalasjonsprogrammet spør etter diskett. Så setter man inn disketten som fulgte med hovedkortet og instalerer VIA driveren. Verre enn det er det ikke.

Grunnen til at det gikk problemfritt på ditt nForce-4 kort er at du har native s-ata,derfor trenger du ikke driver for at Windows skal finne disken. :)

Edit:Les forresten denne S-ATA guiden.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Grunnen er at Marvell-kontrolleren bruker sørbrua (ICH4), og setter sata-disken som 'master' på ide2.

Dvs. med enablet sata kan den bruke bare 1 enhet tilkoblet ide2 (en tidlig sata-løsning). Sett jumper 'slave' på denne enheten.

dette er testet å det fungere overhode ikke. Sa tidligere at dette har fungert, men at det nå plutselig, uten noen spesiell grunn ikke virker lengre..

tror jeg tar med meg pcen til mamos i morgen jeg..Får dem til å kjøre noen tester på HDen..

Mamoz er forresten en kjempe bra butikk, både på pris og service:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...