Gå til innhold

kondensatorer

Anbefalte innlegg

hei for ca 2 min siden sa det psssssss!!!! og ut kom en sur og jævlig røyk jeg hadde psss'a min første kondis :grin:

satte 12 v på en kondensator dimensjonert for 10v og lot den stå en stund

det jeg lurte på hva kom ut?

er dette farlig? fikk litt på fingrene og bordet

siden den ikke sa 'BOOM' regner jeg med at dette var en kondis med sikkerhets ventil var det det?

uansett.. kult var det :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om gassen er farlig eller ikke avhenger av om det er en elektrolytt kondensator eller en type "tørr" kondensator, i tilfellet elektrolytisk kondensator så er gassen skadelig ved innåndig. Men det er en generell regel som sier at brente elektriske detaljer ikke er godt for helsen.

Lenke til kommentar

Noen kondensatorer tåler kun strøm i en retning. Mao. risikerer du at kondensatoren eksploderer dersom du bytter om + og - . Kondensatorer er altså ikke alltid til å leke med. Det kan faktisk være jævlig idiotisk og dumt gjort. Du kan faktisk skade deg alvorlig.

[ Denne Melding var redigert av: Hoppesagåsa på 2002-08-14 20:43 ]

Lenke til kommentar

Veslemøy må blande seg inn her også dah.

Som nevnt tidligere i tråden, så er brente elektriske komponenter og og tilhørende røyk svært helseskadelig. Jeg arbeidet en periode i en statlig eid tv-stasjon, og der var regelen klar: "Ved brann eller røykutvikling i elektriske komponenter skal man evakuere umiddelbart. Husker jeg ikke feil, var det også en klar beskjed om at man ikke skulle begynne å slukke. Dette fordi risikoen var for stor til å få alvorlige helseskader.

En helt annen sak som jeg også vil ta med i denne tråden er nemlig brann i syntetisk gummi. Ved f.eks. en bilbrann, dannes det en flourhvetesyre når enkelte gummiblandinger oppnår en temperatur på ca 400 grader. O-ringer og bensinslanger er noen av de farlige gummiblandingene man skal passe seg for. Når disse tar fyr, blir gummien omvandlet til en sotet og kladdete substans som inneholder denne syren. Når syren dannes er den farlig i flere år. Om den kommer i kontakt med huden, kan det i verste fall ende med amputasjon av den berørte kroppsdelen.

Folkens, dette er seriøst. Ta dette på alvor, og dropp dette med kondis-smelling på elektrofaglinja eller andre steder. Kondisene er ofte produsert i en metallsylinder, og når den går i lufta fyker splintene rundt ørene på dere. I verste fall en splint i øye med blindhet som resultat.

Bruk hode, og sunn fornuft.

Veslemøy har talt

Lenke til kommentar

Quote:

Veslemøy skrev (2002-08-15 00:39):

Veslemøy må blande seg inn her også dah.

haha, ditt pripne menneske! Det er ikke gøy hvis det ikke er risiko inni bildet! Vi tok en 2200microF sak, koblet den feil vei, den ble jævli varm i ca 10min, så vi gikk rundt med den i tang og brente alle mobbeofrene i klassen, så smalt den og vi mått vaske etterpå!

Kondensatorer er noe av det gøyeste jeg kan komme på innenfor elektroniske komponenter!

Feks er det veldig lett å lage en liten bombe med den, bare parallellkoble en fem sex stykker legge inn en elektronisk bryter med tidsforsinkelse, koble dem til stikkkontakten, legge det hele under en pose eller .no så ingen ser den, forlate klasserommet og bare vente på smellet...=Rektors kontor hvis du blir tatt, eller enormt kult hvis du dekker dine spor...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-15 08:40, Killer_DT skrev:

haha, ditt pripne menneske! Det er ikke gøy hvis det ikke er risiko inni bildet! Vi tok en 2200microF sak, koblet den feil vei, den ble jævli varm i ca 10min, så vi gikk rundt med den i tang og brente alle mobbeofrene i klassen, så smalt den og vi mått vaske etterpå!

Ja, nå ble jeg vel imponert. Spesielt imponert ble jeg av brenningen av mobbeofrene i klassen din.

Håper du en gang får dritten i trynet, så du selv får erfare hva dette innebærer.

"Ikke prippen, men ei forbanna kjerring"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...