Gå til innhold

SATA eller SATA11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les dette

Så spørsmålet er; Trenger du 3Gbit/s? Nei, ingen HD utnytter på langt nær 1,5Gbit/s hittil og da kan du tenke de hvor nyttig 3Gbit/s er ... Trenger du NCQ? Strengt tatt ikke siden gevinsten er liten. Hva med mulighet for hotswap? Det vet du nesten best selv.

Hva konkluderer vi med? Jo, at prisen, størrelse og cache nok har mer å si enn om det er "SATA2" eller ei.

Lenke til kommentar
Hvilke penger? Er det noen prisforskjell?

Nei, skal vi se. Du har disk 1 fra produsent A med støtte for 1,5Gbit/s. Du har disk 2 fra produsent B med støtte for 3Gbit/s. Begge diskene har samme lagringskapasitet, men disk 1 koster mer enn disk 2. Hva velger du?

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

hvor mangte kr er det egentlig snakk om? husk at en harddisk vanligvis ikke blir bytta ut så ofte som resten av utstyret, og det er ikke umulig at det dukker opp hovedkort som har bedre utnyttelse av s-ata 300 i framtida. så da er det jo litt kjekt med en s-ata 300 disk.

bare en tanke å tygge på

Lenke til kommentar
hvor mangte kr er det egentlig snakk om? husk at en harddisk vanligvis ikke blir bytta ut så ofte som resten av utstyret, og det er ikke umulig at det dukker opp hovedkort som har bedre utnyttelse av s-ata 300 i framtida. så da er det jo litt kjekt med en s-ata 300 disk.

Flaskehalsen er så til de grader i harddisken, så det kan avskrives med en gang.

Det er primært ingen prismessig forskjell mellom disker med 3Gbit/s overføring og de med 1,5Gbit/s. Poenget er at 3Gbit/s generellt ikke gir noen bedre ytelse enn 1,5Gbit/s og at det derfor ikke er noen nødvendighet på dagens disker.

ERGO, finner man en disk med 1,5Gbit/s og en annen med 3Gbit/s og den med 1,5 er billigst, så velger man klart den med mindre man faktisk har bruk for hotswap-støtte som som regel følger med 3Gbit/s.

Vel, jeg tror ikke det var akkurat det som var poenget til trådstarter...

JO, det er jo eksakt det trådstarer er ute etter. Er det faktisk verdt å kjøpe disker med såkallt "SATA2"-støtte. Svaret er klinkeklart nei, såfremt man ikke har bruk for hotswap.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Så det vil altså lønne seg helt klart å kjøpe SATA-150 ?

Har du lest tråden? Det spiller ingen rolle for ytelsen om det er SATA-150 eller SATA-300. Velg heller etter andre kriterier. PS. Den disken du linker til har jeg et par stk. av og er veldig førnøyd. ;)

En link til om samme tema, denne gangen på norsk og skrevet her på HW.no ;)

Ikke mer SATA II

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Vel, jeg tror ikke det var akkurat det som var poenget til trådstarter...

JO, det er jo eksakt det trådstarer er ute etter. Er det faktisk verdt å kjøpe disker med såkallt "SATA2"-støtte. Svaret er klinkeklart nei, såfremt man ikke har bruk for hotswap.

Ok, da får vi ta mitt poeng: det er ingen prisforskjell på SATA 150 og SATA 300, så det blir ikke av betydning for valget.

Og jeg swapper som bare f* med vanlige SATA-disker, jeg... :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...