Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

stoppe noen fra å begynne med narko

Anbefalte innlegg

heisann jeg har 2 kamerater nå som har begynt med hasj og etter hva jeg har hørt er det ingangs premien til sterkere stoffer, nå sitter jeg å bekymrer meg for dem å lurer på om noen vet om noen måte jeg kan få dem til å la være dette?

er så synd å bare se dem havne rett inni de mijøene :no:

han ene har vi hvert 3 stykker å snakka med foreldrene hans og de skulle prøve å få han til å forstå...

mens han andre vet jeg ikke hva skal gjøre med, foreldrene vet det alleredet...

er det noen som harerfaring med dette eller vet om noen måte å få de4m til å slutte med dette ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å tilfeldigvis stikke innom en café/institusjon for rusmisbrukere en gang dere er i byn?

trokke det er noe slik i denne lille byen jeg bor i desverre

Dra de til Oslo S, og se hvor kule de narkomane der er ;)

hehe det er jo et ganske godt stykke unna da ;)

bor nesten så langt syd man kommer i landet :roll:

Lenke til kommentar
Hva med å tilfeldigvis stikke innom en café/institusjon for rusmisbrukere en gang dere er i byn?

hehe det er jo et ganske godt stykke unna da ;)

bor nesten så langt syd man kommer i landet :roll:

Er vel verdt det hvis det er det som må til ;)

Ellers har man jo slike avrusningssentre rundtomkring i landet. :)

Lenke til kommentar

Hadde noen snakket med foreldrene mine om sånnt hadde de ikke lenger vært mine venner.

Å røyke hasj går fint ann det. Men man må ha et fornuftig forhold til det. En skjelden gang er greit. Akkurat som med alkohol oftere er værre, det er det også med alkohol. Husk at når jeg sier alkohol mener jeg å drikke seg dritings ikke bare ta en øl.

Altså jeg sidestiller ikke hasj/alkohol. Men jeg mener å ta seg en joint i ny og ned er fullt lovelig. men da skal det faen meg bli med det og. Når man røyker midt i uken og hver eneste helg har man et problem! Og stoffer ut over dette er og et tegn på at man mister kontrollen...

Så hvordan få de til å forstå at de ikke kan gjøre dette når de iskalde fakta om at det i moderate mengder ikke er farlig faktisk stemmer? Det er ikke lett, å prøve å få de til å forstå noe de "forstår".

Men er jo et faktum at å ta et steg i en trapp går bra og er heller ikke slitsomt og er liten forskjell til og fra om man går et steg til opp. men plutselig er man sliten og man merker at man har gått for langt... Det ejg mener er som zoidberg sa"kept saying one more can't hurt untill there were any left"

Vanskelig å gi noen råd, må vite litt om dem. Hvor gamle er dem? hvordan røyker de? hvor ofte? Gjør de for å være tøffe? altså snakker om det og nermest skryter?

Er mange faktorer som får folk til å gjøre dette. Og tro meg den grensa du setter ved første blås varer ikke lenge. Vel du kan fortsatt ha en fornuftig grense, men du vil bli mer liberal!

Lenke til kommentar

Nytteløst...

"det der skjer ikke meg" -Ingen vil da bli sånn så alle har tenkt sånn

"det er da bare hasj" -bare en fyrstikk kan brenne en hel skog

"slapp av jeg har kontrollen" -for å miste den å man først ha den

Lenke til kommentar

Prøv å vis dem hvor utrolig teit og svakt det er og begynne med det. Press dem hele tiden å få den til å virkelig forstå dem hvor idiotisk det er. Kan også funke visst dere prøver og la hver å være sammen med de, rett og slett stenge dem ute. (kommer litt ann på hvor gode venner dere er da) Kan funke visst de følger seg utestengt og lite velkommen, særlig visst dere tilhører et lite miljø.

Lenke til kommentar
Vanskelig å gi noen råd, må vite litt om dem. Hvor gamle er dem? hvordan røyker de? hvor ofte? Gjør de for å være tøffe? altså snakker om det og nermest skryter?

han ene er 18 og driver ikke med det ofte, men problemet han er at han tør ikke si nei

å hvis han da havner i et slikt miljø å blir tilbudt sterkere stoffer så er det veldig stor kjangs for at han ikke tør si nei... det kan jo føre til verre konsekvenser

han andre er 19 og driver med det veldig ofte... på det verste så er det opp til flere ganger i uka så vidt jeg vet... vet ikke hvorfor men tror det er fordi han skal være tøff

Lenke til kommentar

Vis det bare er noen få ganger for å ha det litt artig eller bli litt avslappet så ser jeg ikkeno problem i det...DEt er jo akkurat som med alkohol, man drikker nå å da for og ha det artig men vis man begynner å drikke hver dag så blir det et problem.

Hadde derimot en kompis før som måtte røyke for å klare og stå opp, han mpåtte røyke før han spiste, måtte røyke for å klare og få sove å han gikk konstant i rus...Han var avhengig å klarte ikke å slutte..

Det er det som er farlig når det blir for ofte...men bare noen ganger tror ikke jeg er noe å bekymre seg for..

Lenke til kommentar

gerit nok, jeg vet jo at det ikke skader med en skjelden gang,

men problemet er at han ene trør ikke si nei hvis han blir tilbudt hasj og tror ikke han tør si nei om han blir tilbudt sterkere stoffer...

han andre røyker mest daglig....

jeg har alleredet mista en venn pga narko å jeg vil ikke miste flere :ermm:

denne vennen jeg mista begynte riktignok ikke med hasj men gikk rett på sak med extacy ( er det ikke slik det staves? )

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

som du sier: å ikke kunne si nei er et problem i feil miljø. Prøv å bevisst gjør han på at det ikke er noe vanskelig å si nei. Kanskje det er pga dårlig selvtillitt røv å styrk den.

han andre har nok et problem... røyker han daglig har han allerede et problem.. blir fortere hekta en man tror der... Få han til å innse hvor dumt det er å la noe man selv bør ha kontroll på kontrollere en..

Jeg mener at hasj er noe man bør vente til etter fylte 20 å begynne med pga dritt miljøer i vgs og hovedsakelig fordi man da har vokst litt opp og kjenner seg selv litt

Lenke til kommentar
hærregud det er jo idiotisk å ødelegge livet sitt pga at man ikke tør si nei :nei:

netopp derfor jeg vil gjøre noe med det...

å det er heller ikke positivt å la en venn dø tidlig fordi man ikke gadd å gjøre noe

da må du leve med at en venn gjorde et dumt valg som gikk ut over ditt liv :no:

dop ødelegger ikke bare livet til den som bruker det

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
hærregud det er jo idiotisk å ødelegge livet sitt pga at man ikke tør si nei :nei:

å det er heller ikke positivt å la en venn dø tidlig fordi man ikke gadd å gjøre noe

det går ikke ut over mitt liv men jeg syntes deter en skam å se folk begynne med slikt

Lenke til kommentar

det går ikke ut over mitt liv men jeg syntes deter en skam å se folk begynne med slikt

ja tenk at det finnes så mange dumme folk i verden :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...