Gå til innhold

Defekte pc deler mpx!


Anbefalte innlegg

Hei bestillte meg får et par dager siden en masse pc deler av mpx.. Da jeg endelig hadde bygget alt sammen så, er det et eller annet feil så med delene. Har ringet mpx og fått hjelp der men når det dem ber meg gjøre ikke hjelper. Jeg sitter fortsatt med en defekt pc. Hvilke rettigheter har jeg? Kan jeg kreve pengene tilbake eller får jeg bare de samme delene tilbake? Og åssen blir det med frakt kostnader. Skal jeg eller Mpx dekke dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angre på kjøp

Angrerettloven av 1. desember Nr. 105 2000

Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt iht. angrerettloven og varen og angrerettskjema er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angreretten ikke er gitt. Angrerett ifm tilvirkningskjøp, se her.

 

Forbruker må gi melding til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig.

 

Vi anbefaler at man bruker angrerettskjema som finnes i eletronisk form her, eller som vedlagt i forsendelsen delvis utfylt av oss.

 

Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter tjenesteyter å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker. Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen eller tjenesteyteren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Skjema for melding om bruk av angrerett - sende på fax 33 42 90 02

 

Angre på kjøp

Lenke til kommentar

Ingen vits i å angre når produktene ikke fungerer. Da bruker man heller reklamasjonsretten sin!

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar

Det som også virker som en stor posjon av trådstarters problem, er at han ikke veit hvor feilen ligger. For å sende inn en reklamasjon, bør man helst ha funnet ut hvilke komponent(er) som feiler.

 

Det er også lett og ødelegge hw under installasjonen om man er litt fersk med denslags tekniske dubeditter. Det kan derfor være lurt for majoriteten å benytte seg av "pc bygger'n" og tilsvarende :-)

Lenke til kommentar
Det som også virker som en stor posjon av trådstarters problem, er at han ikke veit hvor feilen ligger. For å sende inn en reklamasjon, bør man helst ha funnet ut hvilke komponent(er) som feiler.

 

Det er også lett og ødelegge hw under installasjonen om man er litt fersk med denslags tekniske dubeditter. Det kan derfor være lurt for majoriteten å benytte seg av "pc bygger'n" og tilsvarende :-)

Om man kjøper en totalpakke av produkter som er ment for å fungere sammen, og selger på forhånd ikke har fortalt at "disse delene ikke fungerer sammen" eller noe lignende, kan man faktisk reklamere på hele totalpakken.

Lenke til kommentar

Da må man jo i så fall ha gjort det helt klart ovenfor selger at det er slik situasjonen er. Det er jo slett ikke uvanlig at flere personer bestiller sammen for å senke portoprisen pr. hode.

 

Hvis jeg da trenger CPU og litt RAM til mitt eldre 478-system, mens du skal ha mye dill til ditt nye og fancy 939-system, er det jo klart at mine deler ikke vil passe med dine. Men jeg tror det skal mye til før en butikk holder igjen ordren av den grunn, og faktisk hører med oss om vi er helt sikre på at dette stemmer :)

Lenke til kommentar

Kan ikke trådstarter utdype litt mer hva slags deler det gjelder, og hvor god kompetanse han har?

 

Sett at trådstarter har banket DDR-RAM ned i minneslottene feil vei med en hammer? Skal han da kunne reklamere på alle delene han har kjøpt.

 

Det tror jeg absolutt ikke trådstarter har gjort, men det er liten vits i å spekulere i reklamasjonsrett, angrefrist, og alle penger tilbake før man kjenner til sakens detaljer. "Et eller annet som ikke funker" kan ofte være kompetansen til folk når det gjelder montering av hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...