grautmaum Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg holder på å legge inn windows på en ny disk, men når jeg skal boot fra win-cd, så kommer dær jeg skal trykke en tast for å boote fra cd.. det smo skjer når jeg trykker en taster: NTLDR mangler.. osv.. noen som har hatt trøbbel med noe lignende? btw: jeg trenger ikke linker til andre sider, jeg har snart lest alle sider på internett om ntldr mangler, men ingen hjelper.. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 NTLDR er fila som BIOS'en søker etter når maskina starter opp for å se etter OS. Har du prøvd å komme inn i BIOS, kanskje tastaturet kontakta ikke ordentlig inni? Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 jepp.. Men, jeg trodde ikke bios skulle leite etter ntldr når man boota fra cd.. er ikke ntldr noen som kommer med windows? Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) jepp.. Men, jeg trodde ikke bios skulle leite etter ntldr når man boota fra cd.. er ikke ntldr noen som kommer med windows? Jo, NTLDR kommer med Windows... Det jeg ville fram til er siden den går så langt som å lete etter NTLDR har den ikke registrert at du trykker på en tast. Edit: Eller så er det et eller annet galt med cd'en Endret 19. september 2005 av ^FeKtus Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Litt retting: BIOS søker ikke etter NTLDR, det er Boot-sectoren som laster inn NTLDR. Problemet er at filen "NTLDR" ikke finnes på systempartisjonen din. Hvis du har allerede lagt inn windows så kan du kjøre "recovery console" fra windows-cden og skrive: "fixboot c:" (hvis c: er systempartisjonen). Hvis du ikke har lagt inn windows, så still inn CD-ROM som første "boot device" i BIOS. Dette spørsmålet har vært stillt ganske mange ganger i forumet. Lenke til kommentar
grautmaum Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 jeg veit det har vært stillt ofte.. men ingen av de tingen som du foreslår funker.. (windows er ikke lagt inn) Lenke til kommentar
Coederror Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 De to filene som mangler er: NTLDR og NTDETECT.COM.. Har sett mange spørre om det samme, men få løsninger som virker.. Lenke til kommentar
Viper89 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hallo! Jeg hadd akkurat det samme problemet igår. Jeg gikk inn på bios, og valgte at bios skulle bli som det var før/sette som default Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Ser du legger windows inn på en ny disk. Kan være disken er skadet eller har problemer. Prøv å installer på en annen disk igjen på din pc. Eller prøv en reinstall. Fungerer det på en annen disk igjen så kan det være harddisken. Sist pc som hadde det problemet så viste det seg å være harddisken. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Siden du skal boote fra cd, og får feilmeldingen, så betyr det at maskinen booter fra harddisken og finner ikke boot-loaderen. Av en eller annen grunn har winxp-boot-sectoren blir kopiért innpå disken. (muligens av windows-cden) Det betyr i praksis at maskinen ikke booter fra cden, men fra harddisken, eller eventuell floppy. Om cd-rom står som første boot-device, så skal du kunne boote fra cd, uten å få denne meldingen. Sjekk i BIOSen om CD-ROM står før HDD og sjekk om du har en floppy i diskettstasjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå