Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL over kabel eller linje? Hva er best?

Anbefalte innlegg

Er det noen forskjell?

Har hørt for eksempel at kabel har en "begrensning", så hvis mange på samme kabel laster ned, vil det gå saktere... Så spiller ingen rolle om man har en 4mbits linje, vil ikke gå fortere enn 1 mbits da... Stemmer det?

Eller spiller det rett og slett ingen rolle, bortsett fra pris ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' date='19/09/2005 : 20:06'] Det er da logisk at dersom flere laster ned fra samme linje så vil det gå tregere ;) Gjelder alle typer linjer.

Hvis du har bredbåndsinternett hjem til huset ditt gjennom TV-kabelen (og du ikke bor i blokk el no liksom), så får du vel så høy hastighet som mulig.

Var vel litt upresis i første post... Mente ikke at mange lastet ned fra samme hus/husstand... Vet ikke helt hva jeg mener, eller hvordan jeg skal ordlegge det da... =)

Har hørt at kabel har en begrensning for å si det sånn... Så hvis hele nabolaget er på nett, så kan den bli overbelastet og gå tregere? Eller stemmer ikke det?

Tingen er at jeg sa til farsjan at vi kunne går for tilbudet til Canal Digital på 350,- i mnd'n... Men han sa at det ikke var like bra over kabel som over vanlig linje... Det trodde jeg ikke på, men han sa at en data-kis hadde fortalt ham det når han fikk hjelp med pc'n engang, for lenge siden.. Så mest sannsynlig surrer sikkert bare farsjan...? =)

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell?

Har hørt for eksempel at kabel har en "begrensning", så hvis mange på samme kabel laster ned, vil det gå saktere... Så spiller ingen rolle om man har en 4mbits linje, vil ikke gå fortere enn 1 mbits da... Stemmer det?

Når det kommer til å dele linja over kabel, er jeg rimelig sikker på at kun dreier seg om den siste biten. Dvs. at f.eks. en blokk (kanskje borettslag) kan dele linja, for jeg husker at i hvert fall UPC har investert i grave fiber helt frem til diverse borettslag.

Jeg tror ikke jeg hadde latt det avgjøre om hvilken type bredbånd det er verdt å gå for. Selv om ADSL gir dedikert punkt til punkt forbindelse, kan du også her oppleve at hastigheten faller ved høy trafikk. Alle leverandører overbooker kapasiteten frem til telefonsentralen fordi ingen utnytter linja si 100% over lengre tid.

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell?

Når det kommer til å dele linja over kabel, er jeg rimelig sikker på at kun dreier seg om den siste biten. Dvs. at f.eks. en blokk (kanskje borettslag) kan dele linja, for jeg husker at i hvert fall UPC har investert i grave fiber helt frem til diverse borettslag.

Jeg tror ikke jeg hadde latt det avgjøre om hvilken type bredbånd det er verdt å gå for. Selv om ADSL gir dedikert punkt til punkt forbindelse, kan du også her oppleve at hastigheten faller ved høy trafikk. Alle leverandører overbooker kapasiteten frem til telefonsentralen fordi ingen utnytter linja si 100% over lengre tid.

Så det spiller ingen rolle nei? Tenkte meg det... Bor ikke i blokk så...

Takker :thumbup:

Lenke til kommentar

Så det spiller ingen rolle nei? Tenkte meg det... Bor ikke i blokk så...

Takker :thumbup:

Bare for å presisere, det betyr ikke at at den siste delen av kabelen ikke deles mellom flere husstander uansett om man bor i hus eller leilighet. Her kan jo kanskje noen med litt kunnskap på området oppklare dette :) F.eks. hvor mange husstander man kan anta at deler kabel.

Jeg hadde likevel ikke latt det avgjøre.

Lenke til kommentar

Du vil få bedre upload via kabel en hva du vil med ADSL. ADSL 2 er vell begrenset på 1,5MBIT. Og hvis du uploader så mister du vell gjerne download så pluss med via kabel er at du ikke merker noe forskjell om du laster opp og ned samtidig.

Men vil kanskje vente en stund til før du velger evt CanalDigital pga de sliter med kapasitets problemer etter de oppgraderte produktene sine.

Lenke til kommentar

jeg har kabel å har ikke hadd noen problemer med det

det er enkel å installere og du trenger ikke en dum hustelefon for å få det :)

velg en lokal kabel levrandør vis dere har det :thumbup:

da slipper du den dårlige supporten som alle store sjit selskapene har

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...