Gå til innhold

Dual Core, Athlon X2 4400+ resultater

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp min kjære, nye Athlon X2 4400+ i posten. Virker som den klokker greit (jeg er ikke så veldig erfaren).

Oppsett:

- Asus A8N-SLI Premium

- Athlon X2 4400+ ([email protected])

- TwinMOS DDR PC3200 1GB (2.5-8-8-11)

EDIT: Sorry, RAM-en er 2.5-3-3-8 :roll:

Kjørte VCore opp på 1.45V (nominell VCore er på 1.35V), og satte RAM-en ned fra 400 til 333, men den kjøres da selvsagt opp igjen av at bussen er på 240 MHz :-)

Standard boxed-kjøler, Antec P180 kabinett, idle temperatur på 34 grader :) Blir spennende å se hva den virkelig klarer etterhvert. Systemet er iallfall responsivt :D

Bilder:

cpuinfo.png

benchmark.png

Endret av eha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror veldig mye av dette bra resultatet med så middels RAM etc. skyldes det gode kabinettet og MIST500W-strømforsyningen. Kabinettet har en utrolig god luftstrøm. Jeg putta en gammel maskin som var knallvarm inn i den, og den ble iskald! Luften som blåses ut på baksiden er faktisk KALD!

Her er noen (litt subjektive) artikler om kassa:

http://www.silentpcreview.com/article249-page1.html

http://www.silentpcreview.com/article254-page1.html

http://www.silentpcreview.com/article255-page1.html

Kassa fikk ikke så bra anmeldelse på hardware.no, men hvis du leser alle anmeldelsene i detalj så skjønner du at SilentPCReview virkelig har gått i dybden i forhold til hardware.no og jeg kjøpte altså dette fordi jeg stolte mer på dem enn på hardware.no - noe jeg overhodet ikke angrer på nå!

Et bra overklokkingskabinett for luftkjøling, med andre ord. Bedre enn en åpen testbenk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er et stille kabinett. Men hvilke disker bruker du i det?

Jeg skal ha 74 gb rapoter som bråker 34 db(fra produsentes side) Hvor mye av dette som er vibrasjonsstøy og mekanisk støy, det vet jeg ikke.

Har egentlig "stacker" på lista men p180 ser ut til å klare jobben det også.

Lenke til kommentar

Akkurat nå kjører jeg 2 x 200 GB Seagate Barracuda. De er vel kanskje kjent for å være blant de stilleste diskene på markedet, og i Antec P180 monteres disse diskene med lange silikonbeslag (følger med) slik at jeg knapt kan høre dem.

Jeg må allikevel innrøme at NoiseControl NoVibes HDD-ramme var hakket bedre.

Har uansett planer om å oppgradere til 2 x 74 GB Raptor i RAID0 senere, men har ikke bestemt meg ennå :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har nå sjekket litt mer rundt stabilitet etc., og jeg fant ut at Prime95 feiler på 2.64 etter få minutter. Det skjer alltid på Core 0.

Setter jeg den ned til 2.53 og har samme vcore, så er Prime95 helt stabil (kjørte begge kjerner i over 2 timer). Allikevel gir jeg meg ikke; jeg har ennå ikke fått kartlagt om det er CPU-en eller minnet som forårsaker problemene.

Med andre ord kan det være at 2.64 er fullt mulig fordi jeg *vet* at det skjedde noe krøll med minnet, men nøyer meg med 2.53 i denne omgang (230 x 11).

:ermm:

Lenke til kommentar

Nå har jeg erstattet kjøleren med en Thermaltake 120mm-sak i rent kobber. Når den kjører på det treigeste hører jeg nesten ikke PC-en i det hele tatt. Siden jeg prioriterer lav støy over et par MHz, så klokket jeg derfor ned til 225 x 11 = 2475 MHz slik at jeg kunne sette vcore til 1.4.

Idle-temperaturen er nå ca. 37, og i ekstrem varmetesting + lukket vindu + ovnen på, så kommer den opp i overkant av 60 grader. Selv om dette er varmere enn mange her orker å tenke på, så er det godt innenfor AMDs anbefalinger som sier max. 65 grader.

Jeg understreker altså igjen hvor viktig det er [edit: for meg] å ha en stille PC, og selv om temperaturen er noe høy klarer jeg altså å overklokke 12.5% helt bombe-stabilt i en PC som ikke sier så mye som et kvekk!

En siste ting: Noe av medårsaken til den høyere temp'en skyldes at jeg tok bort 2 av 4 kabinettvifter, rett og slett fordi jeg nå begynte å legge merke til dem! :p

Endret av eha
Lenke til kommentar

Jah, vannkjøling var lenge en meget fristende tanke. Men nå er PC-en min allerede musestille, så det måtte ha vært for å kunne overklokke litt mer. Hvor mye tror du jeg kunne klart å få den opp i med vannkjøling og samme, lave støynivå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...