Anette80 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg vurderer å kjøpe ett av følgende kameraer - Olympus Mju 800 - Nikon Coolpix 7900 - Canon Ixus 700 - Casio Exilim Z750 men har store problemer med å bestemme meg. Har erfaring fra et eldre olympus camedia (ok, men tregt, og nå utdatert), casio Exilim EX-Z40 (knall størrelse, men mye røde øyne og generelt dårlig blits-bilder), analogt canon ixus (likte det ikke) og ingen erfaring med nikon. Ting som er viktige for meg: - Jevnt over bra bilder i alle lysforhold - Noen funksjoner til å eksperimentere litt, overstyre automatikken, ok makro (innenfor de rammene som kompaktkameraer gir) - Forholdsvis lite, men samtidig solid Det er ikke av stor betydning at det er enkelt å bruke eller hvordan batterioppladning/overføringsmetode fungerer. Er det noen som har brukererfaringer og gode råd å komme med? Tusen takk! Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Fra anmeldelsen på dpreview.com: "...if you want a camera that allows you true control in a very compact body, there can be no other choice, and if you rarely use flash you'll find little to complain about. In fact I'm going to stick my neck out here and - even with the underpowered flash - put my money on the Casio EX-Z750 as the best ultra-compact 7 megapixel on the market today for the serious photographer. Perfect? No. Very impressive? Certainly." http://www.dpreview.com/reviews/casioz750/page9.asp Lenke til kommentar
Anette80 Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Interessant... Casio ligger vel på en andreplass for hva jeg har tenkt, det som gjør at jeg tviler litt er at makrofunksjonen er ganske dårlig hvis man sammenlikner med f.eks. Olympus Mju 800, i tillegg til dette med at Casio er kjent for noe bildestøy. Men størrelsen er genial, og videofunksjonen er jo betydelig bedre enn Olympus, ikke at det siste er så viktig for meg. Jeg har foreløpig Olympus Mju 800 på en førsteplass, men har funnet lite om dette kameraet her i forumet. Noen som har kjennskap til dette? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har foreløpig Olympus Mju 800 på en førsteplass, men har funnet lite om dette kameraet her i forumet. Noen som har kjennskap til dette? Regner med at du har fått med deg at både Mju800 og Z750 har vært testet her på akam: http://www.akam.no/artikkel/18517 http://www.akam.no/artikkel/16444 En brukererfaring også: https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...review_id=16362 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Med dine krav til kamera, burde du faktisk se deg om etter et kamera med færre megapixler. Jo færre pixler, jo større plass har hver enkelt pixel. Og jo større en pixel er, jo mer lyssterk er den. Derfor kan kamera med 4-5 megapixler gjerne klare høyere ISO verdier enn kamera med 7-8 megapixler uten at støyen blir for sjenerende. Dette tilsier jo at bildebrikken er like stor. Ett tips er Nikon Coolpix 5900. Oppløsningen (fem megapixler) holder fint til A3 utskrifter for oss dødelige, og trenger du virkelig mer pixler enn det? Når man kommer til fire-fem megapixler eller mer, så er faktisk antall megapixler av minst betydning i et kamera med mindre man skal lage store postere. Megapixelhysteriet tar for mange mennesker, og jeg tør å påstå at 80-90% av de som kjøper kamera i dag, kjøper alt for mange megapixler. Men søk på Nikon Coolpix 5900 her på forumet. Får veldig mye skryt, er mye mindre enn det ser ut til og gir utrolig skarpe fine bilder med lavt støynivå. "Digital blits" hjelper også til å få lyse nok bilder innendørs. Lenke til kommentar
Magnus88 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Canon Ixus 700 ble jo kåret til best i test av TV2 hjelper deg. (Ikke at det betyr så veldig mye men ) Det er et veldig godt kamera viss du vil ha ett kompaktkamera. Norske menyer, enkelt i bruk og passe kjapt.. Kan anbefale dette.. Men jeg har ikkje prøvd de andre kameraene du nevner, så jeg vil anbefale deg å prøve alle kameraene mot hverandre før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Afseth er det mange manuelle funksjoner på nikon coolpix 5900? Er veldig interrisert i et kompakt kamera som har mange manuelle funksjoner og er god til å ta bilder uten blitz inne i litt dårlig lys Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Afseth er det mange manuelle funksjoner på nikon coolpix 5900? Ikke all verdens manuelle innstillingsmuligheter nei, men du kan overstyre blits, velge programmer, stille hvitbalanse, eksponeringskompensasjon og lignende. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Foresten... et alternativ er Panasonic Lumix FX7, FX8 og FX9. FX7 har veldig dårlig batterikapasitet, mens FX8 og 9 skal være veldig bra på dette. Hovedargumentet for å velge dette kameraet er optisk bildestabilisator. Da kan du ta bilder i dårlige lysforhold uten blits og samtidig holde ISO verdien på et lavt nivå. FX7 og 8 har fem megapixler, mens FX9 har seks megapixler. Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 22. september 2005 Del Skrevet 22. september 2005 for at man skal få noe glede av bildestabilisatoren så krever dette selvsagt at motivet også ikke beveger på seg. Bilder av familieselvskap med stearinlys blir ikke skarpe bare på grunn av bildestabilisator, når folk prater og beveger på seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå