erlingba Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Jeg prøver igjen med Ubuntu, etter at den forrige installasjonen ble borte da jeg installerte PowerQuest Bootmagic over Grub. Oppsett på min data: HD1: WD120GB IDE: 10GB fat32 - Win2k 101GB fat32 - Diverse SG200GB SATA: 100GB ext3 - Ubuntu 86GB fat32 - div 2GB journal 1. Hvordan endrer jeg rekkefølgen på operativsystemene? Vil gjerne ha windows på toppen. 2. Hvordan får jeg frem fat32-diskene i Ubuntu? Har lett litt rundt, men uten å finne noe. Fant et sted hvor det sto hda, hda1, hda2 osv, men det var et rødt kryss ved siden av. Men det var ikke mulig å åpne dem. 3. Finnes det noe tillegg til Ubuntu som gjør det lettere for windows-vante å bruke? Det er mulig dette er dumme spørsmål, og at løsningen er åpenbar. Jeg har vært innom ubuntuguiden, men ble ikke mye klokere. Jeg har aldri brukt noe med Linux før, og har knapt skrevet noen kommandoer i DOS. Så skal du gi meg noen råd, skriv dem så selv en hjernedød ape ville forstått det. På forhånd takk! /erling Endret 19. september 2005 av erlingba Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg prøver igjen med Ubuntu, etter at den forrige installasjonen ble borte da jeg installerte PowerQuest Bootmagic over Grub. Oppsett på min data: HD1: WD120GB IDE: 10GB fat32 - Win2k 101GB fat32 - Diverse SG200GB SATA: 100GB ext3 - Ubuntu 86GB fat32 - div 2GB journal 1. Hvordan endrer jeg rekkefølgen på operativsystemene? Vil gjerne ha windows på toppen. 2. Hvordan får jeg frem fat32-diskene i Ubuntu? Har lett litt rundt, men uten å finne noe. Fant et sted hvor det sto hda, hda1, hda2 osv, men det var et rødt kryss ved siden av. Men det var ikke mulig å åpne dem. 3. Finnes det noe tillegg til Ubuntu som gjør det lettere for windows-vante å bruke? Det er mulig dette er dumme spørsmål, og at løsningen er åpenbar. Jeg har vært innom ubuntuguiden, men ble ikke mye klokere. Jeg har aldri brukt noe med Linux før, og har knapt skrevet noen kommandoer i DOS. Så skal du gi meg noen råd, skriv dem så selv en hjernedød ape ville forstått det. På forhånd takk! /erling Jeg vil anbefale deg å prøve Madriva LE2005. Har selv prøvd ulike distroer, men som en ren windows erstatter er jeg mest fornøyd med Mandriva. Her blir win driv automatisk mountet. Bra med programvare installert. Lyd + video + grafikk. Cd brenner. Evolution E. Mail, Pan Newsreader, Kbear ftp klient. etc. Eneste hvor jeg fikk satt opp PagePro 1300w laserskriver direkte. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 2. Hvordan får jeg frem fat32-diskene i Ubuntu? I noen tilfeller blir FAT32-partisjonene funnet automatisk, hvis ikke se her: ubuntuguide.org (som dessverre er nede for øyeblikket) 3. Finnes det noe tillegg til Ubuntu som gjør det lettere for windows-vante å bruke? Hvilke type tillegg? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) 1. Hvordan endrer jeg rekkefølgen på operativsystemene?Vil gjerne ha windows på toppen. Bruker du LILO, må du åpne og redigere lilo.conf. Den ligger under /etc f.eks. gedit /etc/lilo.conf Bruker du GRUB er standarden menu.lst under /boot/grub Men det er noen distroer som bruker /boot/grub/grub.conf eller /etc/grub.conf gedit /boot/grub/menu.lst Når du har åpnet menu.lst eller lilo.conf titt litt rundt før du gjør noe som helst Du vil se at rekkefølgen i i bootmenyen din gjenspeiles i konfigfila. Flytt windows øverst. OBS! bare gjør dette hvis du er helt sikker på hva du gjør. Føler du bare en minste tvil, post lilo.conf eller menu.lst her. HVIS du har lilo må du "oppdatere" lilo etter redigering av lilo.conf skriv lilo i terminal. EDIT: tag1, syns det er god tone å hjelpe med den distroen han har valgt i steden for å promotere distroen du syns er best. Mandriva er sikkert bra, men jeg er litt lei av at folk "pusher" distroer på folk som allerede har valgt. Ikke no personlig, du var bare lagelig til akkurat nå Endret 20. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 HVIS du har lilo må du "oppdatere" lilo etter redigering av lilo.confskriv lilo i terminal. Ubuntu bruker GRUB. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Ubuntu bruker GRUB. Ubuntu bruker GRUB som default heter det. Ubuntu bruker jo Debian installeren og det er fullt mulig å velge LILO, men, selvfølgelig, du må vel velge expert innstalleringsprosess. Jeg valgte å sikre meg Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har sett på Ubuntuguide.org. Men det virker fortsatt ikke. Hvordan redigerer man en skrivebeskyttet fil i Ubuntu da? Må man bruke Terminalen? Finnes det ikke noen Linux-distroer som har et grafisk brukergrensesnitt som virker? Jeg VIL ikke bruke mer tid på å lære meg kommandoer og lete rundt etter ting. Og hvordan ser en "exe"-fil ut i linux? Installerte Opera, men hvordan legger jeg en snarvei til det i menyen? Og hvorfor må programmene (gimp) være tilpasset skjermoppløsning på over 1600? Jeg får lyst til å lage virus for linux av dette her! arrgh! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Hvordan redigerer man en skrivebeskyttet fil i Ubuntu da? Åpne en terminal og skriv "sudo gedit /bane/til/fil". Jeg VIL ikke bruke mer tid på å lære meg kommandoer og lete rundt etter ting. Trenger du å lære deg "kommandoer" da? Installerte Opera, men hvordan legger jeg en snarvei til det i menyen? Hvordan installerte du Opera? Det skal komme en snarvei i menyen automatisk. Prøv å logge ut og inn igjen. Og hvorfor må programmene (gimp) være tilpasset skjermoppløsning på over 1600? Er de det da? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har sett på Ubuntuguide.org.Men det virker fortsatt ikke. Nei, men ubuntulinux.org har en fin wiki. Hvordan redigerer man en skrivebeskyttet fil i Ubuntu da? Må man bruke Terminalen? Den er nok ikke skrivebeskyttet, men du eier den ikke. sudo -v sudo gedit filnavn & Hvis den faktisk er skrivebeskyttet: chmod u+w filnavn gedit filnavn & Finnes det ikke noen Linux-distroer som har et grafisk brukergrensesnitt som virker? Jeg VIL ikke bruke mer tid på å lære meg kommandoer og lete rundt etter ting. Ubuntu f.eks! Og hvordan ser en "exe"-fil ut i linux? skriv "ls -l filnavn" i en terminal, hvis det 4. tegnet på linjen som kommer opp er en 'x', da er det en "exe"-fil, og du kan kjøre den med komandoen: ./filnavn Installerte Opera, men hvordan legger jeg en snarvei til det i menyen? Du kan prøve dette: sudo updatedb sudo mv $(locate opera.desktop) /usr/share/applications/ Og hvorfor må programmene (gimp) være tilpasset skjermoppløsning på over 1600? Hmm, det er ikke vanlig! Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg får lyst til å lage virus for linux av dette her! Dagens Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg får lyst til å lage virus for linux av dette her! Lykke til. Du får skrive det i Visual Basic da. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Jeg får lyst til å lage virus for linux av dette her! Lykke til. Du får skrive det i Visual Basic da. Tja, Hbasic likner jo litt da. Får du kjørt programmet som rot, kan du jo alltids ta en «rm -R /»-systemkommando Endret 20. september 2005 av dabear Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Finnes det ikke noen Linux-distroer som har et grafisk brukergrensesnitt som virker?Jeg VIL ikke bruke mer tid på å lære meg kommandoer og lete rundt etter ting. Ubuntu f.eks! Med Ubuntu må man bruke terminalen hele tiden, så det er jo bare delvis grafisk. Jeg kan INGEN kommandoer i linux, ikke engang cd (change directory), så jeg kunne tenke meg å slippe å lære alt helt på nytt. Finnes det noen mulighet for å slippe unna terminalen om man skal bruke linux? Synes det er litt vanskelig å få oversikt, filstrukturen er jo ikke lik windows med bokstav for hver stasjon. Og så hadde det vært deilig om programmene hadde kommet med install-wizard. Linux er sikkert topp om man kjenner godt til det, eller har fått pc'n satt opp med alt man trenger. Men for en som har brukt windows i mange år og er helt avvendt med å bruke kommandolinje virker det litt kronglete og gammeldags. /erling Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Du får nesten all av programvare gjennom Synaptic/apt-get, mykje enklare enn install-wizards...(finne webside > laste ned > gå gjennom setup). Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Med Ubuntu må man bruke terminalen hele tiden... Eksempel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå