Logote Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hadde vært svært takknemlig hvis noen kunne svart meg på noen spr. Hvordan går jeg frem for å måle en komponent når kun beina på komponenten er synlig? Det gjelder transistor og diode. Hjelpemiddel er multimeter. Forsøket er ment som en oppgave der en får utdelt en komponent der kun beina er synlige og en skal med hjelp av et multimeter bestemme hva slags komponent det er. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 tja. Det første trikser er å se hvor mange pinner der er. Transistor er 3 bein men husk også at en transistor "består to dioder" kommer ann om det er PNP eller NPN. Da vil jo det ene benet være felles kobling og man kan måle to dioder. (Lenge siden sist men sys det var noe slikt) Diode var det vel bare å sette instrumenter på diodetest og du skal få ut ett resultat rundt 0.500....? stemmer ikke dette? skal sjekke når jeg kommer hjem. Motstand sier vel seg selv........ Lenke til kommentar
Logote Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Hehe, er fullstendig klar over at transistor har 3 ben. Er det diodetest man måler på da også? man får vel rundt 0,6V (silisium er vel mest brukt). motstand er greit nok ja. Hvordan finner jeg ut om det er en PNP eller NPN da? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) diode test ja Da må en huske lederetningen på en diode. Jeg husker ikke om den leder fra N til P eller fra P til N. Men om du da tegner to dioder enten mot eller fra hverandre, så måler du hvilken vei de leder...... Litt kjeitete forklart. Har bilde av det i læreboka, men den ligger hjemme.... Jeg fant jeg fant...!!!! Se på denne så forstår du Endret 19. september 2005 av Behydro Lenke til kommentar
Logote Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Alle tiders du, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå