daniello Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei! Jeg har ved hyggelig kontakt med mimer, fått beskjed at jeg kan få ADSL2+ men ikke uten spørsmål. Fikk i en mail denne beskjeden: i tillegg til månedsprisen som står der, kommer kr 80,- i linjeleige og at man må bestille med montør. Montør var et krav fra telenor for de uten fasttelefon. Noen som kan si meg grunnen til dette, når jeg har hatt fasttelefon fra Telenor i nesten 2 år før jeg gikk over til ip-telefon tidligere i år. Mvh daniello Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Grunn: Kun en måte å tappe deg for mer penger. PS. Legg også merke til at Montøren ikke gjør annet enn å sette pluggen inn i kontakten som allerede står der. Hvis du skal ha montøren til å gjøre noe ekstra, f.eks legge telefonledningen som henger på ytterveggen inn i huset så koster det ekstra. Ikke bare er det dyrt i kroner og øre, men hvsi du er nødt til å komme hjem i arbeidstida for å slippe inn han som skal plugge i kontakten så går du glipp av arbeidsinntekter også. Det er altså en rimelig unødvendig gjort av Telenor å kreve dette. Irriterende! (Dette er forresten en av grunnene til at jeg nå sitter med internett via TV-kabelen) Wohoo 15.000 innlegg : Lenke til kommentar
Killer_Dementia Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Kan hende de må koble opp linja og utstyret i sentralen. At de må ut med montør betyr ikke nødvendigvis at han må gjøre noe hjemme hos deg, regninga får du uansett Lenke til kommentar
Skroting Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 At du har hatt telefon betyr jo ikke at det er linje fra sentralen til deg, linjeføringen din er sikkert brukt til andre samband/telefon (bortsett fra den siste delen inn til huset ditt da også kalt inntakskabelen). Og hva vet han om det er rett par han kobler inn til huset ditt og at han treffer den kablen som var i bruke når du hadde telefon? Lenke til kommentar
daniello Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 (endret) At du har hatt telefon betyr jo ikke at det er linje fra sentralen til deg, linjeføringen din er sikkert brukt til andre samband/telefon (bortsett fra den siste delen inn til huset ditt da også kalt inntakskabelen). Og hva vet han om det er rett par han kobler inn til huset ditt og at han treffer den kablen som var i bruke når du hadde telefon? Skjønner ikke helt dette jeg. Jeg har jo nå bredbånd fra annen leverandør fra den sentralen. Dette vil si at jeg må betale nesten 3000 kroner i ekstrautgifter for 1 år pga 4-5 mnd med ip.. Helt bak mål spør dere meg.. Endret 19. september 2005 av daniello Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Det at du trenger montør når du allerede har bredbånd er bullshit. Det er som Skroting sier, at du må ha montør når linjen har vært koblet ned, og så skal opp igjen med et produkt, fordi linjeføringen da er usikker. Siden du alt har en spikra linjeføring, er det bare å nappe kabelen fra DSLAM til levrandøren du nå har, og putte den i DSLAM til Mimer (litt forenklet sagt). Tipper Mimer tar betalt for flyttinga her, og skyver skylda over på andre.. ;-) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 999kr for montør for en jobb som tar 5minutter max.... sitter selv å venter på denne montøren som ikke bruker mindre en 3uker på å få tid til å komme..... Irriterende.................................... Lenke til kommentar
daniello Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 999kr for montør for en jobb som tar 5minutter max.... sitter selv å venter på denne montøren som ikke bruker mindre en 3uker på å få tid til å komme..... Irriterende.................................... Ja, eller 1899,- om en ikke vil ha lenger bindingstid enn 1 år. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Den montøren er det Telenor som pålegger deg. Grunnen til dette er når du ikke har fasttelefon er det vanskelig(ere) å verifisere at du er koblet riktig og derfor må montør hjem til deg. Virker unødvendig i 90% av tilfellene men når det er tull i markeringen på kabel e.l. og den ledningen du sitter på ikke er koblet der du skal være er han kjekk å ha (selv om mange bruker lang tid på å nøste opp i dette). Sånn i snitt tror jeg ikke Telenor tjener så mye på dette, men på annen side er det vel ikke riktig at vi betaler for deres (evt. montørenes) rot... Når det gjelder flytting fra en leverandør til annen så er jo dette en smal sak, men siden dette ikke er et produkt i Telenors lister må det altså bestilles som ny linje med samme prosedyre (og pris). Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Gjorde det enkelt og fikk en elektriker til å komme innom huset i 5 minutter, fungerer jo like fint det med tanke på den lille jobbend de skal gjøre, billigere er det nok og. Bare et tips.. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Vel, en elektrikker kan sikkert gjøre telearbeide inne hos deg, men de kommer ikke til ute i telenor sine fordelere. Så i de fleste tilfellene må det nokk ut en telemontør. Til trådstarter. Du har nå IP-telefon. Ergo du har også en bredbåndslinje. Du skal bytte denne fra ADSL til ADSL2+? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Vel, en elektrikker kan sikkert gjøre telearbeide inne hos deg, men de kommer ikke til ute i telenor sine fordelere. Så i de fleste tilfellene må det nokk ut en telemontør. Den montøren som man betaler gjennom "innstallering med montør" rører ikke en millimeter av ledninga utenfor huset. Montøren gjør kun det son trengs på innsiden av huset. Hvis det trengs noe arbeid på yttersiden av huset, f.eks med de lokale linjene eller DSLAM så kommer det på egen regning i tillegg. Dvs. at alt montøren gjør fint kan gjøres av en vanlig elektriker (med tilhørende sertifisering, noe som er en selvfølge at man får når man bestiller elektriker fra et firma) Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Det var ikke et tema heller at jeg kunne besille utenom eller gjøre det selv. Får å få bestille MÅTTE jeg bestille med montør... Fikk endelig svart, han kommer neste Tirsdag... Nå er jeg lei a å vente ass..... Lenke til kommentar
daniello Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Vel, en elektrikker kan sikkert gjøre telearbeide inne hos deg, men de kommer ikke til ute i telenor sine fordelere. Så i de fleste tilfellene må det nokk ut en telemontør. Til trådstarter. Du har nå IP-telefon. Ergo du har også en bredbåndslinje. Du skal bytte denne fra ADSL til ADSL2+? Ja, det stemmer.. Har 4mb linje nå. Vil bemerke at mimer sier dette med montør er et krav fra telenor, og at de beklager at det er sånn. Tror ikke det er mulig å leie inn egen elektriker heller desverre.. Endret 20. september 2005 av daniello Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Den montøren som man betaler gjennom "innstallering med montør" rører ikke en millimeter av ledninga utenfor huset. Montøren gjør kun det son trengs på innsiden av huset. Hvis det trengs noe arbeid på yttersiden av huset, f.eks med de lokale linjene eller DSLAM så kommer det på egen regning i tillegg. Dvs. at alt montøren gjør fint kan gjøres av en vanlig elektriker (med tilhørende sertifisering, noe som er en selvfølge at man får når man bestiller elektriker fra et firma) Kjenner ikke til mimer spesielt, da de ikke er særligt inne i trondheim. Men når du bestiller ADSL fra NGT, catch mf. Og må ha med montør er 90% av arbeidet jeg gjør utenfor husveggen. De gangene jeg gjør noe inne er det fordi telekablene er fjernet etter oppusing, eller at noen skal ha ekstra utak. Og det at elektrikkere er sertifisert er det så som så med. Vært borte i mye rart gjort av elektrikkere. (Finnes selvsagt elektrikkere som kan dette, men vil desverre si at de er i mindretall.) Til trådstarter: Du skal altså si opp den linja du har nå og ha en ADSL2+ istedenfor? Kan være at telenor eller mimer ikke har registrert dette helt slik at ADSL2+ linja er bestilt som en ny linje. Ergo det blir koblet opp en ny linje fra sentralen og inn på et nytt par inne til deg. Skal du bare bytte ville det vært nokk og byttet DSLAM på sentralen mot linja du har nå. Men er desverre ikke altid dette blir oppdaget av operatørene / Telenor. (Vært borte i bestilling av helt ny linjeføring fra sentral mot abonent selv om man bare flytter fra 2.etg til 12. etg i samme blokk. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå