Gå til innhold

Komprimere DVD-klipp til "webvennlig" størrelse

Anbefalte innlegg

Jeg har en DVD (laget på grunnlag av DV hvis filer jeg ikke har tilgjengelig), og har fått i oppdrag å "legge ut denne DVD'en på nett" som familien sier. De kan altså lite om komprimering og filmformater, men sant å si kan jeg ikke så mye jeg heller.

Det er snakk om et klipp på rundt sju minutter. Klippene har mye svart i seg samt lite bevegelse, så de bør være velegnet for komprimering.

Etter å ha søkt litt rundt blant annet i dette forumet testet jeg ut DVD Shrink, et program som fortrinnsvis ser ut til å være beregnet på å komprimere fra en DVD til en annen, ikke å legge ut filmene på web (man kan f.eks ikke velge oppløsning eller format på klippet). Selv med maks komprimering blir fila alt for stor, rundt 100 MB - både uøkonomisk og lite fristende å laste ned for folk flest.

Noen som har noe tips om et annet program/en annen måte å gjøre klippet mindre på? Dette helstt uten å måtte ty til "obskure" kodeker, da brukerne typisk vil være folk som ikke har installert (eller kunnskapene om å installere) DivX osv.

Sylskarphet og billedkvalitet er underordnet, får jeg en grei nok kvalitet helst under 50 MB er jeg fornøyd.

Endret av Tors bror
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ulike format:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=468385

Det enklaste, om du ikkje vil installere nokon ting, er å importere klippa du har laga med DVD Shrink inn i Windows Movie Maker, om det takler MPEG-2 filer, og so eksportere dei i Windows Media-format. Det er mange presets for komprimering der, so du finn sikkert eit som passer deg.

Om det ikkje går an å importere MPEG-2 filer (reknar med det er slike filer DVD Shrink lager?), so søk på Google, og finn eit enkelt gratisprogram som kan konvertere MPEG-2 til Windows Media. (søk etter convert MPEG to wmv).

Microsoft har og eit eige program for konvertering til Windows Media: Windows Media Encoder. Det kan hende dette tek MPEG-2.

So lenge alle som skal sjå fila bruker PC, med Windows, og ikkje Mac, so er du trygg med å bruke Windows Media formatet. Dei vil kunne spele det av, samtidig som det gjer relativt bra resultat i forhold til filstorleiken.

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Den varianten (bruke Windows Movie Maker) har jeg faktisk allerede forsøkt. Det går ikke, fordi Movie Maker synes å tro at "kodeken som kreves for å spille av filen, ikke er installert på datamaskinen". Får en ligende melding ved avspilling av filmen (kodeken som trengtes kunne ikke lastes ned), men den spilles da vitterlig av helt greit. Hvilket den også gjør på andre maskiner. Så hvem vet hvilken av de ørten MPEG-typene dette egentlig er snakk om.

Komprimering av komprimering er vel uansett den mest kvalitetsøkonomiske løsningen.

Lenke til kommentar

Det beste er å bruke noe som Canopus Procoder eller Cinecraft Coder eller noe.

Der tar du bare DVD-filmen som input (klipper den om nødvendig) og velger hva du vil ha i output. Du kan få absoutt alle formater du vil. MPEG1 er nok det beste formater for web-presentasjon.

Meget enkel løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...