hans A Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Har en pioneer 4x50W spiller som driver 4 stk 5.25" høyttalere. Det jeg lurer på er om det er mye å hente på å montere en ekstern forsterker på f,eks 4x50W RMS. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Absolutt! Den forsterkern du har i spillern yter vel ikke mer enn ca 15W RMS v/1% THD. En ok firekanaler vil nok absolutt ha noe for seg. Husk at du i tillegg til forsterker også trenger kabler til strøm, høyttalere og signal samt sikringer. Her kan det lønne seg å dimensjonere strømkablingen ihht evt. fremtidige oppgraderinger Endret 19. september 2005 av Jalla Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Trenger man egentlig så veldig grov kabel til 5.25" høyttalere. De orginale som står i bilen har vel ikke mer enn 1.5mm2. (Vanlig 5.25" mellomtonehøyttaler med ekstern 1" diskant) Det er vanskelig å trekke ny kabel. Klarer man seg med de som er eller... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Høyttalerkablene greier seg sikkert, det er strømkabelen til forsterkern jeg sikter til. Har du ytterligere planer om oppgradering er det like greit å legge dertil dimensjonert kabel med en gang så slipper du det når tiden er der Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 det har vel mest med effekten å gjøre.. Spiller du på lav styrke så har det vel mindre å si.. (tror jeg). Hva med å kjøre 4 kanalers forsterker med 2 kanaler på frontsett og brokoblet de to siste til en SUB. Vil nok gi mye bedre lydbilde. Med sub kan du sette på delefilter på frontset.. Bak-høyttalere kan du drive med cd-spiller (front er viktigst) Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 De orginale høyttaleren er vanskelig å bytte ut. Festeanordningen er spesialdesignet. Så det er mye arbeid å montere nye høyttalere. Men vet du om en forsterker som ikke er for ruvende som ville passe mitt formål? Tror jeg har plass til det inne i dashbordet! Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 det har vel mest med effekten å gjøre.. Spiller du på lav styrke så har det vel mindre å si.. (tror jeg). Hva med å kjøre 4 kanalers forsterker med 2 kanaler på frontsett og brokoblet de to siste til en SUB. Vil nok gi mye bedre lydbilde. Med sub kan du sette på delefilter på frontset.. Bak-høyttalere kan du drive med cd-spiller (front er viktigst) Har vært inne på tanken. Eller legge inn en tokanalers på frontHT og bruke CD-spillerens på de bakre. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Nja, vanskelig å anbefale noe der. Du ser ikke for deg å montere forsterkeren bak da? Alt kommer an på budsjettet. En Sinfoni 50.4x ville vært balsam for ørene, men kvalitet koster. Ca 9.3 lapper i dette tilfellet. Ellers er nok Audison, Helix og Dynabel er kurante saker for nedadstigende marginalbudsjett. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Hvordan er kvaliteten på SAGA? Eltek selger jo disse sammen med dynabel serien? link til eltek Endret 19. september 2005 av hans A Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Det er en grunn til at jeg ikke foreslo Saga. Nok om dem, hehe Skal du ha noe som det er kvalitetsmessig forsvarlig å handle inn så er det nok BF0804'en som er først på lista av lavprisproduktene. Glem å søke på netthandelen etter UScarvor og alle de andre fantasipris-rævvasakene. Jeg mener å tro jeg vet litt om hva jeg snakker om her og hadde det vært en rimeligere løsning som jeg kunne stått inne for hadde jeg foreslått denne Lenke til kommentar
hans A Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Så SAGA er på samme nivå som US-Carvor som du finner flust av på qxl.no ? Skal teste høyttalerne i morgen med min denon forsterker som står i stua. Så får vi se hva de orginale høyttalerne er gode for! Lenke til kommentar
pahf Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Tror uansett du vil bli mye mer fornøyd med en dynabel amp, enn en saga forsterker. Dynabel selv anbefaler sine forsterkere fremfor saga. (naturlig nok). Kvalitet koster, sånn er det og sånn blir det. Det er ikke gratis. Kjøper du skrot produkter fra skrotprodusenter vil du å få skrot. Uansett! Det er ikke så stor forskjell i penger for å få kvalitet. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jepp, og en annen ting er at det er lett å "spare seg til fant" ved at en handler inn billig møkk som en blir så skuffa og misfornøyd over at en i ren forbannelse handler inn saker som er langt over budsjettet en hadde satt i første omgang. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Jepp, og en annen ting er at det er lett å "spare seg til fant" ved at en handler inn billig møkk som en blir så skuffa og misfornøyd over at en i ren forbannelse handler inn saker som er langt over budsjettet en hadde satt i første omgang. Ja det kalles kommunal økonomi!! Bruke minst mulig på produktet og så leie inn ekstra hjelp for å fikse fadesen. Men fra spøk til alvor. Skal man spare penger er det vel bare å handle i sverige. Man finner sikkert like gode produkter der, til en mye lavere pris. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Tja, en kan jo også bruke masse penger på frakt og få store problemer med garanti, det er jo også en avart av kommunal tankegang. Keep it simple, less is more Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Tja, en kan jo også bruke masse penger på frakt og få store problemer med garanti, det er jo også en avart av kommunal tankegang. Keep it simple, less is more Prøvd å koble til en vanlig forsterker på 50W(4ohm) kontinuerlig effekt. Og det ble ganske stor forskjell. Det ristet godt i døra. (Koblet bare til 1 HT) Eneste minuset var at det var mye vibrasjon i døra. Er litt usikker på om denne forsterkeren klarer å levere nok strøm. (Sammenlignet med f.eks dynabel BF-0804) Det står 230V/410W på strøforsyningen. Skal prøve med en annen forsterker jeg har senere. (105W) Og så prøve å koble til alle 4 HT. Så får vi se. Tipper det gjør stor forskjell. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Vil tro det utgjør en meget stor forskjell når du har fått en forsterker som driver sakene ja Blir det plagsomt mye risting pga for mye trøkk fra elementene så finnes det dempematter av ulikt slag, samt gummilister med dobbeltsidig lim til deksler mm Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Et lite spørsmål til. Jeg har aldri montert en effektforsterker før. Pre-Amp utgangen fra CD-spilleren i bilen, er signalet tatt ut før eller etter "diskant,bass,loudness osv...)? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Pre - ampsignalet er det signalet som du forer forsterkern med. Dette kommer i ditt tilfelle fra spillern. Her er det på vanlige spillere opptil 3 hovedutganger: Front R+L - To RCA - kabler Bak R+L - To RCA - kabler Sub - Kan være både èn og to RCA - kabler. Subsignalet kommer uansett i mono på de fleste innspillinger, men noen har to. Har du tre utganger er den ene en subutgang hvor du kan dele frekvensen i steg. De andre er Front og bak Høyre ® og venstre(L). Du kobler en signalkabel til ett av parene og inn på inngangene på forsterkeren. Suben kan også kobles til via f.eks rear/bak - inngangen. Frekvensene denne spiller deles da aktivt på delefileret på forsterkern. EX: Du setter det på "Low - pass" for kanal 3+4, stiller filteret på ca 80 Hz og brokopler disse. Høyttalerne fremme kobles til frontinngangen via en annen signalkabel, deretter setter du filteret på High Pass og deler på 80. Er det mer du lurer på så fyr løs, alle har klødd seg i hodet ved førstegangs kobling. (sikkert derfor det begynner å bli litt lite her i gården hehehe ) Lenke til kommentar
hans A Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Hmm, tror du tolket spørsmålet mitt feil. La oss si at jeg kobler min Pioneer DEH-4700MPB sammen med en Dynabel BF0804. Pionner spilleren har bare 2 utganger. (RCA L+R) Vil jeg kunne styre styre det signalet som blir vidreført til dynabel'len. Dvs bass,mellom,diskant,loudness. Eller er signalet som blir vidreført et "Reint signal" uten noen invirkning fra pioneer spilleren min. -Fader funksjonen vil vel ikke fungere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå