Gå til innhold

Hvordan lage dreads

Abe_

Anbefalte innlegg

jeg har aldri hatt rastafletter, men "cornrows" dette er bare som små pariserfletter(eller hva det heter, hvertfall de flettene som går intill hodet som mage små jenter går med). Dette er det sikkert noen du kjenner som kan gjøe, men gjør EXTREMT vondt hvis du er litt hårsår...

er ikke sikkert dette hjalp så mye men;P

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

greia med dreads er jo at dei skal ordne seg sjølv.

skal lage så fort eg får sjangsen. har begynt^^

den måten eg gjer det på er å ta ønska mengde hår (hehe) og buste det til. så tar du tak i enden på det og liksom drar det sammen. litt vansklig å forklare.. : p

gjer vondt i starten men går fort over. når du har lagd dei er eigentleg det beste å la dei styre seg sjølv... da blir dei mest naturlige og så vidre. (har eg hørt)

tingen med sjampoen er at den ikkje skal vere restar av den i håret ditt etter at du har dusja. det øydlegg håret ditt og gjer det glatt og dermed blir det vanskligare for det å dreade seg. viss du ikkje gjer dette kan det fort bli dårlig stemning inne i pølsene og det kan begynne å bli mugg og slikt i dei. det med at det ikkje går an å vaske dreads er ei myte.. tenk på det som ein svamp.

viss du vil bli fort ferdig lag dei når du ikkje har så forferdeleg langt hår:p går fortare.... kjeme sjølsagt an på metoden... men med den eg har prøvd å forklare oppom her er det det beste.

lykke til :thumbs:

http://www.howtodread.com/

http://com3.runboard.com/bknottydreadlockforum/

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg laget dreadlocks på en venninne.

det ble veldig bra, men det var slitsomt, og ble helt gåen i hender og fingrer etterpå.

Utstyr:

en god (sterk) kam

Dreadlock voks (fåes kjøpt på internett, eller kanskje hos et profft studio)

dreadlocks shampo. fåes også på internett eller slike studioer.

en jævlig god kompis eller venninne! (grunnet hardt arbeid!)

Hårføner

noen tynne gummistrikker (anbefaler manstrikker, fåes kjøpt i alle dyrebutikker for maks 30 kr)

For å gjøre det hos en proff, må du ut med ca 2000kr. det tar ca 200kr for å gjøre det hjemme.

Da jeg laget det, hadde hun bestilt på internett både shamop, voks og kam.

Man deler håret inn i små områder/ruter, hver på størrelse med tykkelsen av langefingen din.

Fest "pølsene" med små strikker.

Ta ut strikken fra den aktuelle hårtufsen. stram godt, og vri håret til feks høyre mens du tuperer med kammen. Dette gjør man om og om igjen over hele håret.

De tykke runde pølsene som dannes, festes nederst med en ny manstrikk.

Her kommer voksen inn. Smør voksen utover hver dreadlock. Gni det skikkelig godt inn i hver eneste.

Føn dreadsa, og la dem tørke.

Et voilá!

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 9 år senere...

Dette er min egen erfaring:

Dreads MÅ lages med ordentlig ekte bivoks, dersom du vil ha den naturlige typen. Har hatt det selv, og dette var det jeg ble fortalt at var det definitivt viktigste, dersom man ønsker det folk kaller "ekte" .

Men om du får dem laget kjemisk, så går du til frisøren, betaler en haug med penger, og får masse kjemikalier i håret ditt som ødelegger det fullstendig(så hvis du vil ha den litt originale typen dreads -noe hår innimellom som ikke er "dread'et", som jeg personlig synes er det kuleste,feks at litt av luggen er glatt, så blir det vanskelig om håret er kjemisk behandlet.

Jeg klarte dessuten å gre ut mine når jeg var lei(etter ca 8-9 mnd), selv om det totalt tok meg et helt år å bli helt, helt ferdig. Men som den forfengelige jenta jeg er, var det uaktuelt for meg å barbere av meg håret, og jeg digger den rufsete hårlooken,går gjerne med lue,caps eller hårbånd, så bustete hår er alltids helt ok så lenge det er "med vilje", og definitivt bedre enn å ikke ha noe hår i det hele tatt!

Jeg var kjempeglad i dreadsene mine, og ville gjerne gjort det igjen dersom jeg var litt yngre. Og det at du ikke kan vaske håret, er BARE TULL!! Klart at du kan det,bare vær nøye med utskylling av såpe og frisering av dreadsene dine etterpå + vask gjerne litt sjeldnere enn du gjør med glatt hår.

I tillegg kan du skjøte på hår, og "dread'de" det inn i ditt eget,om du er bekymret for at den naturlige lengden din er for kort. (selges feks på Bobby's i Oslo sentrum). Når du skal lage dreads av det uansett, så er det ikke så nøye om håret du skjøter på er ekte mennesker eller ei(bare spørr i butikken),og uekte hår kommer i store pakker i alle mulige farger og koster relativt lite.

Lykke til! Håper du gjennomfører prosjektet ditt! Alltid kulere å ha noe som ikke ALLE andre også har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...