Gå til innhold

Gøy på landet, lyst til å flytte hvis mor/far må ?

Jarmo

Anbefalte innlegg

Selvsagt skal vi ha en hovedstad.

Men er det en ting vi har nok av her i landet er det plass !

Er det så possitivt å klompe seg sammen i "store" byer. Med de presporblemer det medfører, og vannvittige huspriser, hvor tomta koster flere ganger mer en selve huset.

Men staten er til for å tjene folket og ikke omvendt, derfor mener jeg bestemt at makta ikke skal være på en plass, men der hvor brukerne er, og med brukerene mener jeg det næringslivet som faktisk bringer penger i statskassa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Osse: Flere byer, deriblant Trondheim, har som mål å fortette bysentrum ytterligere i stedet for å utvide bygrensene. Om alt, både boliger og næringsvirksomhet, ligger samlet, vil kostnadene knyttet til kollektivtransport og miljø bli redusert.

(Men dette er kanskje off-topic)

Endret av satyrium
Lenke til kommentar
Å flytte på statlige etater er en utrolig bra måte å opprettholde målene om at folk skal være bosatt i distriktene.

Jeg bare spør for å høre andres argumenter; hvorfor er dette noe mål?

Målet er vel at Oslo ikke lenger skal ha monopol på statlige stillinger, monopol er jo som kjent også ulovlig :hmm:

Lenke til kommentar
Osse: Flere byer, deriblant Trondheim, har som mål å fortette bysentrum ytterligere i stedet for å utvide bygrensene. Om alt, både boliger og næringsvirksomhet, ligger samlet, vil kostnadene knyttet til kollektivtransport og miljø bli redusert.

(Men dette er kanskje off-topic)

(Ikke nødvendigvis.)

Det er riktig at Trondheim ønsker å fortette bykjernen heller enn å bygge utover, og grunnen til det er som du sier: Forenkle transport, og dermed være bedre mot miljøet. Dette kan dog ikke sammenlignes med Oslo, siden det fortsatt er god plass til fortetting her i Trondheim, noe det ikke er i hovedstaden. Størrelsen på disse byene kan ikke sammenlignes engang. Det er også viktig å få med seg at de ikke bare ønsker å fortette byen, men å gjøre det som et alternativ til utvidelse: Små byer bruker minst energi, og er derfor mest miljøvennlige. Oslo er ikke en liten by, og trenger ikke å fortettes ytterligere.

Lenke til kommentar

trøls: Nå vet jeg ikke hvor mange faktorer du har med i energiberegningen, men tallene jeg har foran meg forteller iallfall at årlig energibruk per innbygger brukt på transport er mest avhengig av tettstedsareal per innbygger, men det er sprik i begge retninger. :)

Både i København og Trondheim er gjennomsnittet omtrent 15 000 MJ per innbygger, selv om tettstedsareal per innbygger er henholdsvis 300 m^2 og 380 m^2.

Tettstedsarealet per innbygger i Oslo er litt mindre enn det er i Trondheim, men der er energibruket til gjengjeld over 20 000 MJ.

Det viser seg at forholdet mellom energibruket og tettstedsareal er proporsjonalt.

Dog, å bare tolke tall uten å kjenne til byene blir for lettvindt :)

Lenke til kommentar

Dette handler i stor grad om veivalg for Norge.

Får vi et bedre og mer effektivt land med å sentralisere oss i noen få relativt store sentra også kalt byer her i Norge.

Såvidt jeg husker så er turisme 3-4 største inntektskilde for mor Norge, hvor blant annet naturen og det at det bor folk der ingen kunne true at folk kunne bo, et relativt stort trekkplaster.

Selv har jeg meget liten tro for at turistene kommer til Norge for å se våre "store" byer.

Turen med Hurtigruta hadde helt sikker vært mer interessant, med Bergen, en by mellom Bergen og Trondheim, ja og så et stopp kanskje i brønnøysund, bode har jo endel folk, harstad tja, Tromsø (klart) men nå er det bare hammerfest og Kirkenes igjen.

Er skremmende hvor bygdene iallefall her i Troms er nesten helt avfolket, et par pensjonister og hyttefolk, det er stort det som er igjen av bygder. Ellers så klumper vi oss sammen som bare det. Gir det et bedre samfunn. Noen vil nok si ja, andre nei, jeg tilhører selvsagt siste gruppe.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe poeng i å flytte stillinger bare for å flytte dem. Oslo er hovedstaden, og dermed er det der ting skjer.

Eh, nei. Hvis du leser Osses innlegg så kanskje du blir minnet om at det nettopp ikke er der det skjer.

Fiskeridepartementet - Oslo? Hmm. Ikke der det skjer!

Forøvrig ser jeg problemstillingen med at det ikke er samlet i hovedstaden lenger. Hvordan blir det da for byråkratene å samarbeide med politikerne på Stortinget? Men i praksis så er vel det samarbeidet utvisket for lengst. Nå dreier det seg bare om å spy ut intetsigende rapporter i tusen-sidersklassen, som stortingsrepresentantene ikke har tid til å sette seg inn i uansett.

Jeg støtter en moderat tvangsflytting av den enkle grunn at vi hadde fått "sparket" noen byråkrater. Det er fint med litt utlufting av og til!

Lenke til kommentar
Jeg støtter en moderat tvangsflytting av den enkle grunn at vi hadde fått "sparket" noen byråkrater. Det er fint med litt utlufting av og til!

Jeg skulle likt å leve i din verden. Hvordan skal en "moderat tvangsflytting" være annet en ett redskap for hva vi ikke liker?

Lenke til kommentar
Jeg skulle likt å leve i din verden.

Vær velkommen! :)

Hvordan skal en "moderat tvangsflytting" være annet en ett redskap for hva vi ikke liker?

Jeg sier bare at det er ikke store tapet dersom noen byråkrater sier at "dette gidder jeg ikke, da slutter jeg!"

Finfint! -sier jeg da. ;)

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis hadde vært den som foreslo flytting av etat si og så til et annet distrikt. Jeg sier bare at litt utlufting (altså etablerte mennesker ut - nye mennesker inn) i det tungrudde, norske byråkrati bare er som et gode å regne.

Så har ikke jeg sagt at man skal tvangsflytte personer rundt om kring i landet - det ville være et overgrep mot individets frihet. (Slik den norske stat har gjort bl. a. mot noen samer.) Men å flytte arbeidsplasser utifra hva man anser som mest hensiktsmessig, se det må da være lov! Jeg kan absolutt se problemet med et byråkrati som er helt virkelighetsfjernt overfor de ressursene/yrkesgruppene de er satt til å forvalte.

Lenke til kommentar

Samene:

Hvem er vi, i et land er vi folkets innbygere, og folket altså vi avgjør i valg om vi ønsker en regjering som er for eller imot slike flyttinger.

Og for tiden så har vi et knapt flertall for en moderat flytting av dep.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg ser at en del har kommentert denne saken i Aftenpoftens forum. Jeg bet meg merke i denne:

Det er dette folket som er helt uten moral og vett som styrer landet, helt sykt!! De tror i sin naive selvopptatthet at alle flytter til Oslo frivillig!! De greier ikke en gang å forestille seg et liv borte fra den grå, møkkete byen med alle de narkomane subbende rundt i gatene! Skitne husfasader og tunge, triste folk som i et finsk TVteater!

Jeg syntes dette var så treffende sagt at det i ubestemmelig tid fremover blir min signatur! :p

Nå er kanskje ikke post og teletilsynet det første jeg hadde flyttet på. Post og teletjenester er jo noe som angår alle uansett hvor man bor. Fiskeridepartementet kunne jo flyttes nordover (Tromsø eller Bodø?) og Landbruksdepartementet til Hedemark eller Jæren, og sist men ikke minst Olje og energidepartementet til Stavanger.

Jeg tror på nærhet til det man er satt til å forvalte. Alt for ofte får byråkrater (egentlig: sjefer i store organisasjoner) for stor avstand til "kundegruppen", dvs. de som blir direkte affektert av deres laden og gjøren.

Så for en gangs skyld (og sikkert ikke siste gangen) må jeg rose de rødgrønne. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...