Gå til innhold

Gøy på landet, lyst til å flytte hvis mor/far må ?


Jarmo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eie havet, ja. :roll: Jeg håper du ikke mener dette - å eie havet blir som å eie luften.

 

Unnskyld at jeg ler.

Idag gi staten fiskekonsesjoner og deler ut oljeblokker for leting. Ser du noe i vein for at privatpersoner kan gjøre det samme? Om en haveier ønsker at fisken skal holde seg innenfor sitt område, er det han jobb å gjerde den inne. Akkurat som for en eplebonde. Hvis et faller ned på naboens tomt, tilhører dette naboen.

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar

Snillingen, hva mener du? Man setter seg f.eks(!) sammen og finner ut i plenum om forbruket slik at det ikke går utover ikkefornybare ressurser, miljø etc. - så er selve ressursene fri til produksjon. Du kan fiske fisk om du vil, hogge ved, bli med å bore etter olje (dette kan du av naturlige årsaker ikke gjøre alene), gjete sau, skyte fugl osv. Uavhengig av hvem som på unaturlig grunnlag har proklamert seg som Gud av et visst område. For det naturlige er allemannseie. Naturen ble ikke skapt til de med økonomiske ressurser, naturen ble skapt for alle. (Ikke tolk "skapt" i religiøs retning, takk)

Lenke til kommentar
Snillingen, hva mener du?

Jeg stiller spørsmål for innlegget ditt var kort. Hvem skal kjøpe opp all jorda til staten og privateierne? Om man har en maksgrense, skal man da gi en kvote til hver person eller er det første mann til mølla slik at om en person har brukt så mange resuser at man har ommet til maksgrensa så får ikke de andre utnyttet resursene. Og om det blir kvoter vil ikke da de som ikke gidder å utnytte resursene sine selge kvotene sine?

 

Edit: tror du virkelig at noen kommer til å gidde å gjete sauer eller andre husdyr?

Jeg hadde ikke giddet å bygge et fjøs og fore dyrene om hvem som helst bare kan komme å slakte dyret og spise det. Det samme gjelder dyrking det er vel få som gidder å sette poteter om vem som helst kan plokke potetene og spise dem.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Da hadde det blitt mye torsk igjen i havet etter et par år. :roll:

Couldn't agree more!

 

Så lenge fiskerinæringen beviselig ikke klarer å utføre selvjustis, så må det kvoter og reguleringer til.

 

Så kan man saktens diskutere hvor rettferdig dagens ordning er, med omsettelige kvoter etc. etc. Det er nok stort rom for forbedring. Men at man kan slippe "helt fri" blir for liberalistisk selv for meg...

 

BTW - Decline og RDannenskjold - dere har ikke vurdert å stemme DLF? :p

Lenke til kommentar
Snillingen, hva mener du? Man setter seg f.eks(!) sammen og finner ut i plenum om forbruket slik at det ikke går utover ikkefornybare ressurser, miljø etc. - så er selve ressursene fri til produksjon. Du kan fiske fisk om du vil, hogge ved, bli med å bore etter olje (dette kan du av naturlige årsaker ikke gjøre alene), gjete sau, skyte fugl osv. Uavhengig av hvem som på unaturlig grunnlag har proklamert seg som Gud av et visst område. For det naturlige er allemannseie. Naturen ble ikke skapt til de med økonomiske ressurser, naturen ble skapt for alle. (Ikke tolk "skapt" i religiøs retning, takk)

hort om the tragedy of the commons?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...