Gå til innhold

Når HD-TV kommer, blir DV-kamera ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Selvfølgelig blir ikke DV kamera ubrukelig. Hvorvidt DV-kamera er brukandes kan forsåvidt fastslås av den enkelte bruker allerede idag. DVS, hvilket medium tapen skal avspilles på.

Viser du frem en DVtape på CRT-tv, så blir kvaliteten bra, men viser du den på en flatskjerm med høy oppløsning, blir kvaliteten mindre bra.

Har man flatskjerm, ville jeg definitivt kjøpt kamera med HD, mulighet.

HD står jo kun for High Definition, altså høyere oppløsning enn dagens TV-standard. Standardene som det snakkes så mye om om dagen, går kun på hvorvidt tven er klargjort for fulldigital behandling gjennom HDMI-kabel, fordi denne teknologien åpner for at kringkaster kan sette en kopisperre på det som sendes, slik at vi feks i verst tenkelige scenario ikke får tatt opp tv-filmer eller programmer..

Lenke til kommentar

Når tv'er som støtter "HDTV" fullt ut kommer, vil et DV-kamera med vanlig PAL/NTSC oppløsning gjøre seg dårlig på en slik skjerm siden den har en oppløsning på 1920x1080 mot et PAL tv-signal på 720x576. Men på markedet finnes det allerede dv-kameraer som kan ta opp i HD-oppløsning.

Lenke til kommentar

Ble litt forvirret her; Trodde at "alle" DV-kamera hadde en oppløsning som var bedre enn tidligere analoge videokamera?

Betyr det at en film fra vanlig DV blir dårligere på f.eks et 26" LCD med 1280x768 enn med et tradisjonelt CRT-fjernsyn?

Hvis ja; - kan LCD-fjernsyn redusere effektiv vindustørrelse noe for å vise film mest mulig skarpt?

På forhånd takk for oppklarende svar.

Her

Lenke til kommentar

Ble litt forvirret her; Trodde at "alle" DV-kamera hadde en oppløsning som var bedre enn tidligere analoge videokamera?

Oppløsning er ikke synonymt med kvalitet. Det finnes mange analoge kamera som overgår DV i bildekvalitet selv om oppløsningen i utgangspunktet ikke er høyere, men få eller ingen i konsumentklassen.

Betyr det at en film fra vanlig DV blir dårligere på f.eks et 26" LCD med 1280x768 enn med et tradisjonelt CRT-fjernsyn?

Det er mer avhengig av signalbehandlingen i TVen og den tekniske kvaliteten på panelet, og kan derfor slå ut begge veier.

Hvis ja; - kan LCD-fjernsyn redusere effektiv vindustørrelse noe for å vise film mest mulig skarpt?

En bedre oppskaleringsalgoritme er en bedre løsning, men er som sagt avhengig av signalbehandlingen.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar
Ja det er denne jeg sikter til. OG det tar opp i BÅDE standard DV, OG i HDV ! ;)

Om du leser artikkelen så kommer nok det fram der :-)

Jeg vil vel si at det er et DV kamera, som tar opp i H(DV)

Var på ingen måte poenget mitt. Du skriver opprinnelig at det er ett DV kamera med mulighet for HD opptak. Realiteten er motsatt: Det er ett HDV kamera med mulighet for DV opptak. Flisespikkeri synes du kanskje, men jeg mener det er viktig å skille på to så vidt forskjellige ting for å unngå misforståelser. Jeg kaller ikke dSLR kamera mitt for mobilkamera selv om jeg har muligheten til å ta lavoppløslige bilder.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...