christopherH Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Dette er kanskje et banalt spørsmål; men hva er konsekvensen av at man mister lysmåling? At ingen av programfunksjonene vil fungere? At kameraet ikke får til å beregne eksponeringsverdiene i bildet? Som igjen fører til at man må stille alle verdier selv, og se hva resultatet blir? Christopher Lenke til kommentar
olemm Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Avhenger av produsent. Enkelte Nikkorobj. fungerer minus automatikk og elektronisk kontroll av blenderinnstilling (ettersomjegforstår), og på alle Nikon pro-hus så fungerer lysmåling på de fleste objektiver. På canon fungerer lysmåling uansett, men programfunksjonene vil være utilgjengelige. På canon vil derimot eldre objektiver ikke passe i bajonetten uten en slags overgang. Canon skal prinsippet kunne ta objektiver fra svært mange systemer, da de har den største fatningen på 35 mm-format. Lenke til kommentar
lkch Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Er der nogen, hvor du helt mister lysmålingen? Det værste der kan ske, er vel at du må måle ved arbejdsblænden - sådan er det i hvert fald på Pentax, hvis du bruger såkaldte M-objektiver, dvs. uden springblænde. Har objektivet springblænde fungerer al belysningsautomatik som normalt. Hvis du kan tysk, så prøv at læse dette: http://www.digitalkamera.de/Tip/27/03.htm MVH Lars Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Problemet med at man mister lysmåling med eldre objektiver, er for digitale speilreflekskameraer såvidt jeg vet begrenset til Nikon med objektiver uten CPU, dvs. de aller fleste objektivene uten autofokus. På de problematiske Nikon-kameraene er det da bare mulig å ta bilde i manuell eksponeringsmodus. Prøver man seg med blender- eller lukkerprioritet eller program-modus, "nekter" kameraet å ta bilde, og man får en feilindikasjon. Man får absolutt ingen lysmåling, dvs. ingen indiksjon på om eksponeringen er korrekt før bildet er tatt, i motsetning til hva man ellers får med manuell eksponering med autofokus-objektiv. Etter at et bilde er tatt, kan man selvsagt sjekke histogrammet og bruke det til å korrigere eksponeringen før man tar et nytt bilde av samme motiv, men det tar tid, og da er det ikke alltid at motivet er der fortsatt, eller at lyset er det samme. En annen mulighet er å bruke en ekstern lysmåler, men det er heller ikke praktisk bestandig, f.eks. når man fotograferer et fjernt motiv med telelinse. Eller man kan gjøre som i gamle dager, før lysmålernes tid, og bruke det som på engelsk kalles "Sunny 16 Rule". Lenke til kommentar
olemm Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Dessuten gjelder problemet bare med de billigere Nikon dSLR (og SLR), slike objektiver fungerer visst med lysmåler på toppmodellene/alt som er vassere enn D100. Endret 20. september 2005 av olemm Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 20. september 2005 Forfatter Del Skrevet 20. september 2005 Men er dette et problem utelukkende for billige Nikon dSLR? Spiser f.eks et 350 hus alt av eldre Canon objektiver med riktig fatning? Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Men er dette et problem utelukkende for billige Nikon dSLR? Spiser f.eks et 350 hus alt av eldre Canon objektiver med riktig fatning? Et Canon EOS 350D vil kunne bruke ethvert av Canons egne EF-objektiver, dvs. alle deres autofokusobjektiver (bortsett fra de tre? som ble laget spesielt for T80). Canons FD-objektiver og eldre, dvs. for manuell fokus, har en inkompatibel fatning. Det finnes adaptre, men med de mister man enten fokus ved lang avstand, eller de virker som svake telekonvertere (1,2-1,3x). Men om man likevel skulle finne på å bruke en slik adapter, funker i det minste nedblendet lysmåling. Eldre objektiver for Canon EOS fra tredjeparts produsenter, spesielt Sigma, er ofte ikke kompatible med nyere EOS-modeller (inkl. de digitale). Det skyldes at disse produsentene gjorde en for dårlig jobb med "reverse engineering" av Canons EF-protokoll. Canon lot sine gamle kunder, dvs. de med FD-optikk, i stikken da de gikk over til EF-fatningen. Så paradoksalt nok kan man noe forenklet si at FD-optikk ikke kan brukes på noen DSLR, mens manuell Nikon-optikk (og mye annet) kan brukes på Canons DSLR, men ikke på Nikons egne. (Med "brukes" mener jeg i denne sammenheng at man har lysmåling og uendelig fokus med adapter uten optikk.) Jeg vil ikke gå god for at absolutt alle DSLR fra Minolta, Pentax eller Olympus klarer lysmåling med manuell optikk, men det har i alle fall vært skrevet i lignende fora at deres konkurrenter til D70 klarer det. Pentax *ist Ds krever visstnok oppdatert firmware. Enkelte filmbaserte SLR takler heller ikke lysmåling med manuell optikk. Tror det gjelder et par modeller fra Pentax, noen flere fra Minolta, Canons EOS 30 og 33 og de fra Canon som mangler blenderprioritet og manuell eksponering (og følgelig ikke er noe å samle på), dvs. EOS 750, 850, 700 og 5000. Og Nikons F-401, F-401s, F-401x, F50, F55, F60, F65, F75, F80 og Pronea-serien. Jeg mener å huske at Minoltas "problembarn" ikke vil ta bilder i det hele tatt uten et autofokus-objektiv. Lenke til kommentar
reallars Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg sendte faktisk mail til Nikon om dette med manglende lysmåling på Nikon billig-dSLR her om dagen, og jeg fikk faktisk svar også. De sa at de takket for min feedback, og skulle sende videre beskjed til rett "department" hos seg så de kunne ta en nærmere titt. Så hvis det ikke var bare kødd at de sendte det videre vil jeg oppfordre folk om å sende slike forespørsler til dem, det kan vel ikke skade? Og hvis de ser at interessen er stor, så kanskje de gjør noe med det, ihvertfall på nye modeller? Det fungerer jo på de dyre, så det er jo helt klart teknisk mulig. (Nei, jeg er ikke naiv og tror at jeg har påvirket Nikon veldig sterkt nå). Lenke til kommentar
lkch Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Men er dette et problem utelukkende for billige Nikon dSLR? Spiser f.eks et 350 hus alt av eldre Canon objektiver med riktig fatning? Hvad er dit udgangspunkt? Spørger du fordi du allerede har et bestemt hus, og vil vide hvilke ældre objektiver du kan bruge? Eller står du overfor at skulle købe DSLR og prioriterer muligheden for at købe billige, brugte objektiver højt? Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 21. september 2005 Forfatter Del Skrevet 21. september 2005 Jeg vil ikke si at jeg prioriterer muligheten for å kunne bruke gamle objektiver til dSLR høyt, men synes det er nyttig å vite om dette er en mulighet eller ikke. Jeg er i ferd med å kjøpe et dSLR ja, men regner med at det kommer til å bli et "billig dSLR" første omgang, og at D2x og 1D serien er utenfor rekkevidde. Grunnen til at jeg spør er at det er laget veldig mange gode objektiver opp igjennom, som man skulle ønske at virket også med "billig dSLR" Men det har vært vanskelig å finne noen som faktisk vet noe om hva som virker, og som kan si noe mer enn intetsigende tekster fra produsentenes nettsteder. Lenke til kommentar
lkch Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Når det kommer til "bagudkompatibilitet" ligger Pentax som nummer 1. Deres bajonetfatning er mekanisk set den samme (omend der er tilføjet nye funktioner undervejs) nu som da den blev indført i 1975. Dvs. alle gamle objektiver med bajonet kan bruges. Før 75 havde Pentax en M42 gevindfatning, hvortil der fås en adapter til bajonetfatning (for detaljerne, se http://kmp.bdimitrov.de/). Pentax-objektiver af de nyere DA, FA og F-serier kan alle bruges på f.eks. *istDS med alle funktioner. Den lidt ældre A serie understøtter multisegment lysmåling ved fuld blændeåbning samt TTL-flash, men ikke autofokus og P-TTL. Dog giver kameraet en melding i søgeren når fokus er opnået ved manuelt at dreje på fokusringen. Den endnu ældre M serie understøtter naturligvis heller ikke autofokus og lysmåling skal ske ved arbejdsblænden. Ud over spørgsmålet om bajonet og understøttelse af lysmåling, skal du være klar over at manuel fokusering i praksis kræver en rimelig god og lysstærk søger - også på dette punkt brillerer Pentax indenfor prisklassen. Jeg benytter selv flere ældre objektiver, bl.a. et SMC-A 28/2.8, et SMC-F 50/1.7 og et SMC-A 135/2.8. Især de to førstnævnte er meget skarpttegnende. De har til sammen kostet mig under 1500 dKr. Nikon er vist nok også i nogen grad "bagudkompatibel", men ikke i så høj grad som Pentax. Canon har skiftet bajonet en hel del gange, så der er mulighederne endnu færre. Olympus har som bekendt indført en helt ny bajonet til deres digitalsystem. Det kan man have respekt for af andre grunde - men prisen er naturligvis 0 genbrug af ældre optik. Konika-Minolta ved jeg ikke noget om.... VIGTIGT: Inden Canon-, Nikon- og Olympus-ejere farer til tasterne, så husk lige, at jeg IKKE har påstået at Pentax generelt er bedre end Canon o.s.v. Jeg har blot påpeget at mærket ligger i front hvad angår anvendelsen af ældre optik . MVH Lars Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 (endret) Grunnen til at jeg spør er at det er laget veldig mange gode objektiver opp igjennom, som man skulle ønske at virket også med "billig dSLR" Men det har vært vanskelig å finne noen som faktisk vet noe om hva som virker, og som kan si noe mer enn intetsigende tekster fra produsentenes nettsteder. Det har faktisk vært skrevet endel om dette på nettet, bl.a. på diskusjonsforaene til akam.no, photo.net og dpreview.com. Selgerne i fotobutikkene kan man ikke regne med at har såpass kunnskap. Her er et forsøk på oppsummere hva de forskjellige DSLR'ene kan klare av manuelle objektiver, enten uten bruk av adapter eller ved bruk av adapter som klarer uendelig fokus uten optikk. Mellomformat-objektiver er utelatt, det samme gjelder objektiver fra mer "sære" produsenter. Med forbehold om evt. feil, og at jeg vet mer om Canon og Nikon enn de andre... Canon EOS: Nedblendet lysmåling med adapter for Nikon (unntatt G-type, dvs. uten blenderring), M42 (Pentax/Praktica skrufatning), Olympus OM, Contax/Yashica. Det finnes også en adapter for Pentax K-bajonett, men for å bruke den må man fjerne blenderarmen på objektivet. Grunnen til at så mange kan tilpasses EOS, er at fatningen har svært stor diameter, samtidig som at avtanden fra sensor til bajonett er relativt liten. Adaptrene for M42 og Nikon er enklest å skaffe og billigst. Pentax: "Vanlig" lysmåling (dvs. med åpen blender) med "elektroniske" varianter av Pentax' K-bajonett, nedblendet lysmåling med de andre. (Her er jeg usikker, jeg skal ikke helt utelukke vanlig lysmåling med noen av de ikke-elektroniske variantene.) Nedblendet lysmåling med adapter for M42 (Pentax/Praktica skrufatning). Nikon: Proff-DSLR-ene (D1- og D2-seriene) klarer lysmåling med åpen blender med Nikons AI- og AI-S-kompatible objektiver (inkl. E-serien). Med disse objektivene mister man lysmåling på D50, D70, D70s og D100. Eldre Nikon-objektiver kan ikke benyttes uten modifikasjon, da blenderringen kolliderer med en bryter (D50-D100) eller armen for overføring av blenderinnstilling (D1*-D2*). Da Nikon har ganske lang avstand fra filmplan til bajonett, er det få eller ingen andre objektiver for 35mm film som kan tilpasses, bortsett fra de som er beregnet på å brukes med adapter (T2/T4/TX og Tamron Adaptall). Minolta: Nedblendet lysmåling med adapter for M42 (Pentax/Praktica skrufatning). Kan ikke bruke Minoltas MD-objektiver. Olympus E-1/E-300: Da avstanden fra bajonett til sensor er betydelig mindre enn på SLR for 35mm film, bør en i prinsippet kunne bruke nesten ethvert objektiv med manuell fokus for 35mm film med en passende adapter, inkl. de jeg nevnte under Canon EOS. Nedblendet lysmåling. Hvilke adaptre som faktisk finnes, er en annen sak; dette er tross alt en ganske ny bajonett. Sigma: Nedblendet lysmåling med adapter for M42 (Pentax/Praktica skrufatning). Noen linker, spesielt for EOS: http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/ http://www.a1.nl/phomepag/markerink/mounts.htm http://medfmt.8k.com/bronmounts.html http://ca.geocities.com/spirope/EOSclassiclenses.htm Endret 21. september 2005 av LazySod Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå