Gå til innhold

Hva er forskjellen på forskjellige gråfiltere(ND)?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ha meg ett gråfilter i tillegg til UV filter til D50'en jeg står iferd med å kjøpe.

Ser at Nikon har 2 forskjellige der jeg skal kjøpe kameraet, men lurer på hva som er forskjellen?

-Nikon Filter 52mm ND4S (Gråfilter) til 398,-

-Nikon Filter 52mm ND8S (Gråfilter) til 425,-

Er det hvor mye lys de stenger ute som er forskjellen? Til å ta bilder av fosser/elver o.l. for å få til lengre lukkertider i dagslys (for å få til den sløraktige effekten på vannet) - hvilket av disse er å foretrekke? Er det noen stor forskjell?

Hva annet kan ett gråfilter brukes til?

Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de...

Jeg har erfart at man ikke bør kjøpe de billigste; jeg har nettopp kastet mine Sunpak UV og CP-filter fordi de rett og slett ødela bildene. Spørsmålet er vel heller om man i det hele tatt trenger UV-filter?

Lenke til kommentar
(Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de...

Jeg har erfart at man ikke bør kjøpe de billigste; jeg har nettopp kastet mine Sunpak UV og CP-filter fordi de rett og slett ødela bildene. Spørsmålet er vel heller om man i det hele tatt trenger UV-filter?

Kjekt å ha UV filter for å beskytte objektivet mot uheldige ting.

Jeg klarte å dunke makro objektivet mitt borti noe slik at UV filteret knuste, men objektivet fikk ingen riper :)

Så da var det jaggu bra jeg hadde UV filter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...