TBPhoto Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Tenkte jeg skulle ha meg ett gråfilter i tillegg til UV filter til D50'en jeg står iferd med å kjøpe. Ser at Nikon har 2 forskjellige der jeg skal kjøpe kameraet, men lurer på hva som er forskjellen? -Nikon Filter 52mm ND4S (Gråfilter) til 398,- -Nikon Filter 52mm ND8S (Gråfilter) til 425,- Er det hvor mye lys de stenger ute som er forskjellen? Til å ta bilder av fosser/elver o.l. for å få til lengre lukkertider i dagslys (for å få til den sløraktige effekten på vannet) - hvilket av disse er å foretrekke? Er det noen stor forskjell? Hva annet kan ett gråfilter brukes til? Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Står litt om ND-filter her: http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-.../filter-ND.html Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de... Jeg har erfart at man ikke bør kjøpe de billigste; jeg har nettopp kastet mine Sunpak UV og CP-filter fordi de rett og slett ødela bildene. Spørsmålet er vel heller om man i det hele tatt trenger UV-filter? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (Til slutt; noen tips på hva jeg bør kjøpe av UV filter (52mm)? Det er en sann jungel av de... Jeg har erfart at man ikke bør kjøpe de billigste; jeg har nettopp kastet mine Sunpak UV og CP-filter fordi de rett og slett ødela bildene. Spørsmålet er vel heller om man i det hele tatt trenger UV-filter? Kjekt å ha UV filter for å beskytte objektivet mot uheldige ting. Jeg klarte å dunke makro objektivet mitt borti noe slik at UV filteret knuste, men objektivet fikk ingen riper Så da var det jaggu bra jeg hadde UV filter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå