fluxsoda Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Er det noen som kan forklare meg hvordan man tar gode bilder i litt dårlig lys(ettermiddag, skumring,overskyet) av motiver som ikke står stille? Jeg har et Canon Powershot S2 IS, og tar en del bilder fra f.eks fotballkamper. Fotballkampene går som oftest om kvelden i litt dårlig lys, og spillerne står som naturlig nok ikke stille, noe som gjør at jeg får mye "grumsete" bilder. Noen som har gode tips til innstillinger for ISO, lukkertid og blenderåpning som de bruker ved sportsbilder evt. skumringsbilder? Endret 19. september 2005 av fluxsoda Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sportsjournalister er vel de som løper rundt med noe av det dyreste utstyret som finnes, nettopp for det du sier nå. I mangel på lys er det to faktorer som man bruker for å bedre det. Det er ISO og lukker tid. Men en av de jobber i mot deg når det gjelder sport. Økt lukkertid øker faren for bevegelses uskaprhet. Så da står du igjen med ISO. et sted mellom 400 og 800 iso er vel der du bør gå. Har du digitalkamera, så er det jo bare å skru helt opp å se hva du synes. Et stativ kan også hjelpe deg mye. Men så er det også spørsmålet om å jobbe med de limitasjoner du har. Bilder med bevegelses uskarphet kan være morsomt det og. Hvis du skal dokumentere en match, så ta litt "action" bilder. Og når matchen er over så få spillerne til å stille opp for enkelt bilder hvor de står stille. Så har du dekket begge delen. Fine bilder av folk i action, og skarpe fine bilder av spillerne. AKIRA Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Vanskelig, det der. I motorsport er det jo et vanlig "triks" å panorere med kameraet på semi-lang lukkertid slik at man følger objektet (bilen) som beveger seg, mens bakgrunnen blir strukket ut og blir uskarp. Tviler på at det fungerer like godt med fotball-bilder, men... Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Sportsbilder i dårlig lys er en utfordring. For i det hele tatt å ha en sjanse til at bildene blir skarpe må du ha en lukkerhastighet på 1/125 s, helst gjerne mye kortere enn dette også. Men dette begrenser lysmengden som kommer inn i kameraet. Dette må derfor kompenseres med lavere blenderåpning. Konsekvensen av dette blir at du får mindre dybdeskarphet i bildet (bakgrunn ute av fokus). Men selv om du setter lukkerhastigheten til det minste du kan tillate deg (for å fryse bevegelsene), og blenderåpningen så stor som mulig (for å slippe inn mest mulig lys), så er det fortsatt ikke sikkert at du får et bilde som er eksponert på en slik måte at det er brukbart. Siste utvei er da og benytte ISO følsomhet for å kompensere for manglende lys. Jo høyere ISO, jo mer lysfølsom film. På digitale kameraer så gjøres dette kunstig, men det fører til at man får kornete bilder med mye støy. Du må nesten bare prøve deg litt frem og se hva kameraet ditt klarer. Skumringsbilder der ingenting beveger seg kan du bruke mye lengre lukkertider på, hvis du har et stativ eller noe annet som virker greit nok, og et motiv som ikke forandrer seg. /Christopher Lenke til kommentar
fluxsoda Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Takker for svar. Jeg prøver meg jo litt frem og tilbake med innstilligner, men ville gjerne ha noen innspill fra andre. ISO'en har jeg faktisk ikke prøvd så mye, da jeg syns det ble veldig kornete på høy ISO. Kan dog kjøre noe forsøk på litt høyere ISO enn det jeg bruker til vanlig.(ISO-100). Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Det finnes ikke noe magisk triks som jeg eller de andre over her ikke kan eller har sagt. Det er en gi og ta situasjon mellom lukker tid, blender åpning og ISO verdi. Så hvis du ikke vil gå opp på iso, så vil du heller ikke få skarpe bilder. Sånn er det bare. Hvis du har en billig zoom linse (kit linse eller så). Så kan det være lurt å investere i en som slipper inn mer lys på mindre blender åpning. Det er veldig ofte her man ser forskjellen på en god og dårlig linse. Hvis du står rett ved mål, og har bare noen få meter til spillerne kan du kanskje bruke en kraftig blitz. Men det får du bare gjøre engang, så blir du utvist for å blende spillerne. Så velg øyeblikk med omhu! :-) Hvis ikke du kjøper deg nightvision kamera da..men da blir alle bildene grønne. AKIRA Lenke til kommentar
andreash Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hvis du har en billig zoom linse (kit linse eller så). Så kan det være lurt å investere i en som slipper inn mer lys på mindre blender åpning. Det er veldig ofte her man ser forskjellen på en god og dårlig linse. Nå hadde han et Canon Powershot S2 IS da. Får vel ikke byttet ut objektivet der Lenke til kommentar
kwenger Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei Har brukt et Nikon Coolpix 8700. Fotballbaner er grønne og trekker en del lys slik at kamera tror det er for mørkt. Personlig slår jeg av blitz, stiller kamera på iso 200 og setter det på lukkerprioritet TV 250. I og med at spillerne ikke står stille får man ikke så mye glede av IS systemet. Da blir bildene ikke uskarpe men mørke. Ungår man for mye zoom kan man sette lukkern på 125, men da blir bevegelsene uskarpe. Man kan justere opp lyset i et fotoprogram. kW Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Har litt av samme problem selv, tar en del bilder for rideklubben vår. Blir det litt skumring får alle noen ekstra utfordringer. Se vedlagte bilde. Har D70 med 18-70 objektivet. Presset ISO til 1000 og største blender 4,5. Like fullt fikk jeg 1/60. Det ble ikke skarpt nok og heller ikke fargene ble bra. Sjekk hesten på bildet. Så stor blender som overhodet mulig (=svindyrt objektiv) er vel eneste løsning. Men da får du liten dybdeskarphet. Skal ikke være lett, men jeg tar gjerne imot tips! Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Synes ikke det bilde var SÅ ille. Men neste steg kan være å ta bilder i RAW format, og så hente opp det manglende lyset i Photoshop. Der har du mange justeringsmuligheter. Men det blir veldig tunge filer. Men en ny linse kan være verdt en investering om du skal ta mye slike bilder. AKIRA Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Har D70 med 18-70 objektivet. Presset ISO til 1000 og største blender 4,5. Kjøp Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D til 1100 kr og du kan ta samme bildet på ISO 200 og samtidig litt kortere lukkertid. Med et Nikon Nikkor AF 50mm f/1.4D til 2600 kr så vil du kunne bruker ISO 200 og halve lukkertiden. Lenke til kommentar
Jonhk Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Fast brennvide er jo et alternativ, men det er veldig bekvemt med noe zoom, da. Sprangridning gir ulike avstander til motivet :-). Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Nå hadde han et Canon Powershot S2 IS da.Får vel ikke byttet ut objektivet der 4871112[/snapback] Jo da, Her er et lite utvalg: Canon Telekonverter TC DC-58B Canon Vidvinkel konverter WC-DC58A Man må dog ha følgende konverter for å kunne koble til linsene: Canon Adapter DC-20 til konvertere Så vidt jeg vet så finnes det ikke andre linser som kan benyttes på dette kameraet. Rett meg gjerne om jeg tar feil her Lenke til kommentar
mandela Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 duden her er i allefall fornøyd med resulatet, men så har D50 muligheten til å være noe helt annet enn S2 IS mht lavt lys. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=17400441 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Nå hadde han et Canon Powershot S2 IS da.Får vel ikke byttet ut objektivet der 4871112[/snapback] Jo da, Her er et lite utvalg: Canon Telekonverter TC DC-58B Canon Vidvinkel konverter WC-DC58A Man må dog ha følgende konverter for å kunne koble til linsene: Canon Adapter DC-20 til konvertere Så vidt jeg vet så finnes det ikke andre linser som kan benyttes på dette kameraet. Rett meg gjerne om jeg tar feil her 5696194[/snapback] Det der er ikke snakk om aa skifte objektiv, men aa sette et stykke glass utenpaa objektivet for aa forandre brennvidden. Gir mer tele eller mer vidvinkel, men blir ikke mer lyssterkt, hvilket er det som trengs her. Konvertere forringer i tillegg optisk kvalitet, og vil gjoere et allerede uskarpt bilde enda verre. Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Er en masse folk som har diskutert i denne tråden, og kommet med mange råd. Men bør man ikke passe på lese hva slags utstyr trådstarter har før man komme med rådene. De fleste av de tingene som har blitt foreslått er umulig å gjøre på et kompakt-kamera, feks høy ISO (S2IS har vel max 400) og bytte av objektiv. Blir litt dumt å foreslå det da. Tror vi kanskje må konkludere med at fluxsoda kanskje forsøker på litt mer enn hva utstyret hans kan gape over. Sportsfoto er desverre et dyrt yrke\hobby. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hvis du kører "Auto" så vælger kameraet en gylden middelvej, men det kan ikke vide, om du vil have stor dybdeskarphed eller hurtig lukketid. Sæt i stedet vælger på blændeværdi (AV) Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8) De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning). jeg ville vælge blændeprioritet, største åbning (mindste tal) og max iso du kan mener er brugbart. prøv evt. www.neatimage.com til støjfjerning 8på auto)- det bruger jeg en del. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Hvis du kører "Auto" så vælger kameraet en gylden middelvej, men det kan ikke vide, om du vil have stor dybdeskarphed eller hurtig lukketid. Sæt i stedet vælger på blændeværdi (AV) Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8) De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning). jeg ville vælge blændeprioritet, største åbning (mindste tal) og max iso du kan mener er brugbart. prøv evt. www.neatimage.com til støjfjerning 8på auto)- det bruger jeg en del. 5702148[/snapback] Gjelder egentlig "regelen" med 1-2 blendere under stoerste mulige paa kompaktkamera? Flere slike har jo som kjent stoerste blender paa 5.6 paa tele. To blendere under dette er 11, og her har de aller fleste kompaktkamera store diffraksjonsuskarpheter. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Eier selv et S2 IS, å det er jo tross alt et kompaktkamera, å jeg ser begrensningen til kamera på alle områder.... Det gjør man såklart med dSLR også... Høy ISO er en av de... ISO-400 er det bare å glemme om du ikke er forberedt på real fargestøy-demping i etterkant... Selv bruker jeg aldrig 400, men ISO-200 er i bruk å bildene blir bra etter en kjapp svak Neat Image filtrering... Kjapp formel : F2,8 (prøv å ikke zoome da den går opp, som gir mørkere bilder..) ISO-200 (max) Lukker (så lang som du tørr før det blir for slørete... jeg har ikke tatt fotball bilder, så vet ikke noe tall å sette der..) Stativ.? Photoshop - Shadow Highlight...! (eller annet program, det beste verktøyet jeg har når jeg presser ned lukkertiden på actionbilder...) Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Eier selv et S2 IS, å det er jo tross alt et kompaktkamera, å jeg ser begrensningen til kamera på alle områder.... Det gjør man såklart med dSLR også... Høy ISO er en av de... ISO-400 er det bare å glemme om du ikke er forberedt på real Er denne innsikten basert på visning på monitor eller har du printet ut ISO400 bilder? Endret 5. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå