Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ngt - fast ip og dns server

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvis jeg gir en av mine pc'er, eller alle for den sakens skyld så må jeg jo også gi den2 dns-servere.

Er det samme hvilken dns server jeg gir den, eller blir disse byttet ut med tiden? Og er noen raskere enn andre, da avhengig av hvor man bor?

Vil jo selvfølgelig ha den raskeste..hehe

Takk for svar..

Tommy!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det raskeste er vanligvis (merk vanligvis) å bruke DNS-serverne til din egen ISP da disse ligger helt sentralt i leverandørens nett. I tillegg er det tross alt meningen at du skal bruke disse for å fordele belastningen litt :) Du kan selvfølgelig sette opp din egen DNS-server som cacher forespørsler. Denne kan i så fall videresende oppslag til ISP-ens egne servere.

Du kan legge til et par servere fra andre leverandører i tillegg, greit å ha som backup i tilfelle NGTs egne går ned. Her må du i så fall finne et par servere som er åpne for andre.

Lenke til kommentar

No vil vel ikkje dns-oppslaget har noko som helst å sei for opp og nedlastningshastigheiten som ein har.

Kort fortalt er funskjonen til DNS å koble navn og nummer til maskiner saman, slik at ein omsett ein url f.eks www.vg.no til 193.69.165.21.

slik kan klientmaskina finne serveren som hade det ein er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...