Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tar det egentlig lang tid å knekke krypteringen?


Anbefalte innlegg

Hei igjen!

 

Lurer på hvor lang tid det egentlig tar å 'bryte' seg inn på et trådløstnett.

La oss si at WPA og macfiltrering brukes og PSK er på 14 tegn.

 

Hører jo at det sies på visse forum at 'det tar ikke lange tiden' for de som kan det.

Jeg 'tror' det tar en god stund å greie dette, men da er jeg jo uten kompetanse på akkurat dette feltet også da.

 

Mac'en er vel lett å finne(såpass vet jeg), men må man da ikke inn på nettet først og da ha knekt krypteringen først?

 

Lengden av nøkkel er vel essensielt her, så gjør man det langt vanskeligere med å øke denne til 30 tegn f.eks? (såpass mye vanskeligere/tregere å komme gjennom at det tar slik tid at de gir opp?)

 

Håper på svar fra noen som virkelig kan dette og som snakker utifra hva de vet og ikke hva de tror/har hørt rykter om.

 

PS: Er det lett å oppdage et nett som ikke kauker ut SSID hvis man prøver å finne slike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bruker ca 10 sekunder på å finne Mac adressen til klienten (dersom den er på). Deretter bruker man ca 10 minutter på å floode WLANet med nok ARP pakker (ved å klone mac adressen til klienten), for å få nok IV pakker til 64bit's WEP slik at den kan knekkes. Så wep tas på ca 10-12 min. Dersom det er en 128-bit key må man regne å bruke opptil 1 time på å floode for å få nok IV pakker. WPA tas også på ca 10 min. Sjekk google for en flash "guide". SSID kan man finne på 2-3 sek ved å sende fake auth requests mot AP'et. Jeg vet egentlig ingenting om dette .... :whistle:

Endret av melsom
Lenke til kommentar

men hvis naboen di skal inn på wlan ditt. så om det tar 10min eller 4-5dager. så kommer han inn til slutt.

setter du på wep eller wpa så nok naboen hinte. siden du får værtfal holdt N00Bs ute.

 

detta er praktiske tider:

sånn ca tider jeg bruker på og knekke inn på wlan er:

 

med client(som bare har pc'en på, uten at han gjør noe)

mac filtrering (ca 1-2min)

skult ssid (10sek )

wep (ca 10min)

wpa (ca 1-2timer )

 

uten client:

mac filtrering (må du venter til en kommer seg på wlan, noen ap'er funker og ta mac til ap.)

skult ssid (10sek)

wep (4-5dager)

wpa (4-20dager)

Lenke til kommentar

WPA er ikke knekt. Metodene som brukes for å bryte seg inn på WPA nettverk forutsetter at nettverket bruker en enkel passphrase. En passphrase av denne typen "hn895yph¤%U%¤GGH%#JUU46u92w46422FHBEY%2532¨wae3532noji9prty71567DE#!&%&(" vil være helt "umulig" å knekke inntil noen finner en bedre måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Hehe, her blir jeg spurt om hvor jeg har fått et spill 3 dager før det kommer i butikken i Norge og alle tror jeg har lastet det ned. Men når folk begynner å ramse opp hvor lang tid de bruker på å bryte seg inn i andres trådløse nett er det ingen som mokker. Selv ikke når det ramses opp sider hvor det ligger veiledning til åssen dette kan gjøres.

 

Jaja, selvfølgelig skulle de bare bevise hvor usikkert det var... :whistle:

Lenke til kommentar

Takk mar for at jeg fremdeles kan sove godt, men kanskje jeg skal teste WPA2.

 

 

OT:

..men føler meg ikke helt sikker ennå. Kan jo hende NSA setter TRANSLTR til å knekke koden min :)

 

*leser Digital Fortress* , mye morsomere en pensumboka jeg har i Datasikkerhet.

Endret av benlen
Lenke til kommentar

wep (4-5dager)

wpa (4-20dager)

Interessant. Men jeg lurer på hvordan du knekker wep/wpa uten at noen klient er tilkoblet AP-et. Pakkene som inngår ved assiosiering til AP-et er ikke kryptert? For å knekke WPA må du vel snappe opp selve autentiseringa fra en klient som har gyldig nøkkel. Trenger du ikke en del krypterte pakker uansett hva slags angrep mot WEP du gjennomfører, eller snakker du om å bare prøve vanlig brute-force med forskjellige nøkler? Kan godt hende jeg er helt på jordet, men artig hvis du avklarer dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...