Gå til innhold

Problemer med 2 harddisker

Duxoman

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny pc, og ønsker å flytte data fra min 5 år gamle harddisk inn på den nye harddisken. Når har jeg satt inn harddisken i den nye pc'n, på den andre utgangen på samme kabel som cd-rom står på, men når jeg skrur på pcn viser den at jeg bare har en harddisk, nemlig C: som er den nye med windows XP på.. kan noen forklare dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må begge harddiskene være på slave da eller?

Nei, Slave og master er innstillinger for å skille diskene fra hverandre. Hvis de står på det samme så vil forespørslser og kommandoer gå til begge enhetene slik at de "krangler" om hvem som skal være "på linja". Omentrent som 2 personer som prøver å prate i munnen på hverandre på en telefonlinje med en 3. part. De må altså stå på forskjellig innstilling for å fungere. Hvis hovedkortet sier "slave hent fil X" så blir det bare krøll på linja om både disken og CD-rom'en prøver å svare samtidig.

Eller kan jeg eventuelt koble ut cd-rom og sette inn den gamle harddisken i stedet ? bare for å dra over filene jeg trenger til den nye..

Ja, det går fint. Bare koble ut CD-rom, så blir det neppe noe tull på linja. Da finner nok maskina den gamle disken så du kan overføre filer. Etter overføringa kan du sikkert koble ut harddisken igjen og koble inn CD-rom så du ikke blir uten CD-rom.

PS. Jeg vil anbefale å ha den gamle disken din i maskina fortsatt selv om den ikke er tilkoblet. Da kan du koble den inn av og til for å ta backup dit. Bare kopier de viktiste filene fra den nye disken over til den gamle i ny og ne så er du sikret mot tap av data hvis den nye disken mot formodning skulle få en kræsj. (Jepp, nye disker kan også kræsje uten forvarsel)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...