Gå til innhold

ny prosessor og hk?


enemigo

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny maskin, planen er å kjøpe komponenter og sette sammen selv, for første gang.

 

Det første jeg lurer på er om jeg trenger nytt tower, jeg har et ATX 235w fra før, men er dette for lite? Etter hva jeg har fått med meg er dette alt for lite effekt for AMD XP prosessorene, men holder det til P4 wm 1,8? Eller celeron 1,8? Er det forresten mye å hente på overklokking av celeron 1,8?

 

Noen som har noe bra forslag til HK? ...billig.

 

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyninger som selges til M-ATX hovedkort ligger rundt 150-180W og disse skal kunne servere nok "saft" til bl.a. P4, så intuitivt ville jeg svart at 235W fremdeles burde holde.

 

Likevel er det mer eller mindre vanlig med strømforsyninger rundt 350W (snart 400?), men ser man på samlet effektbehov fra alle komponentene i datamaskinen så kommer en aldrig i nærheten av disse effektene..... så jeg er i grunnen like rådvill som deg. Kanskje holdbarhet spiller en rolle?

 

Dette er i grunnen et ganske interessant tema.... noen som "kan" noe om dette?

 

Eric

Lenke til kommentar

Siden ingen andre svarer, så prøver jeg...

 

Skal du ha AMD, så holder ikke 235W (i hvert fall ikke hvis du skal være på den sikre siden)

 

Skal du ha Intel ville jeg fortsatt gått for mer 300W/350W? Det vil sikkert fungere med 235W også, men hiver du inn noen harddisker++ så er sjansen stor for at PC-en blir ustabil. Det vil du ikke.

 

Skal du kjøpe AMD, så får du en billig XP-prosessor. Du må også kjøpe en rimelig grei kjøler. Her er noen tester av KT333-hovedkort..;

 

tomshardware.com

hardware-test.dk

anandtech.com

 

Selv kjøpte jeg EPoX 8K3A+ i håp om sinnssyk overklokking...

 

Skal du kjøpe Intel, så ville jeg valgt en av Northwood-prosessorene. De kan klokkes ganske kraftig. Kjøper du f.eks. en Intel P4 1.8GHz "NW", så vil denne med et bra hovedkort og bra ram lett klokkes opp til 2.4GHz med standard-vifta som følger med.

 

Jeg foreslår å lese litt i forumet. Se hva andre har kjøpt osv. Ellers lykke til med maskinen..! :smile:

Lenke til kommentar

Det at man trenger så stort psu er bare tull. hvis man legger sammen hvor mange W de enkelte tingene trekker, kommer man neppe mye over 100W. Men det som derimot er ett større spm er hvorvidt det poweret du har pr i dag har AMD/P4 kontakter?!

Hvis du ikke har det, så kjøp en enermax psu (de fåes på bl.a microplex), og de gode!

 

Pr i dag hadde jeg gått for en AMD maskin, fordi jeg tror den er bedre på pris/ytelse. (har selv testet XP1900+ opp mot p4 2.0NW, og XP1900+ er faktisk raskere i tester!)

 

Uansett hva du skal ha, sørg for å kjøp merkeram, billig ram kan fort føre til ustabil maksin.

 

Ellers er hva du kjøper smak og behag stort sett..

 

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...