Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk, 80 - 100 meter. Utstyr?

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal sette opp en trådløs forbindelse mellom to hus. Avstanden mellom husene er ca 80 - 100 meter, og det er fri sikt mellom de.

I sticky-tråden under nettverk står det "En tommelfingerregel er at rekkevidden utendørs ved fri sikt er ca. 150-200 meter. Innendørs går signalene ca. 20 meter gjennom vegger og gulv/tak"

Utfra dette ser det ut som om dette skal la seg gjennomføre :roll: Er desverre fryktelig n00b når det gjelder trådløse nettverk, så jeg trenger noen råd om hvilket utstyr jeg bør kjøpe.

Hele opplegget vil vel ende opp med å se ut som dette:

Trådløs router || ~~~~80-100m(fri sikt) ~~~~~||(Stasjonær) PC

|| indikerer vindu :ermm:

Den trådløse ruteren skal stå i en vinduskarm. Fra dette vinduet er det fri sikt til vinduet i det rommet hvor den stasjonære pcen står. Hensikten med nettverket er deling av en 4Megabits ADSL-linje.

Så... det jeg lurer på er

1. Hvilke(n) router(e) anbefales/anbefales ikke til dette? Er det f.eks. noen routere som er kjent for å ha god rekkevidde? (Bør gjerne være rimelig stabil også)

2. Hvilket utstyr trenger jeg på den stasjonære PC'en? Forstår at jeg må ha et trådløst nettverkskort, men hvilket? Holder det f.eks. med noe slikt som dette:

Komplett

eller må jeg ha en annen type antenne? (Har egentlig ingen anelse, men synes den så litt pinglete ut) :roll:

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dlink DI-634M. som trådløs router.

Mottaker bør ha ekstern antenne for sitt trådløse kort.

for eks. Dlink DWL-G520

Dette oppsettet skal fungere uten noen utendørs antenner eller lignende.

Mottakers ekstern mottaks antenne bør stå i vinduet for best mulig mottaks signal

Lenke til kommentar

Helt unødvendig med en Linksys WRT i hver ende, holder med en AP/router i ene enden, og et klientkort i andre enden.

Clouet er som alltid to gode antenner, eventuelt standard antennen på AP/routeren, og en retningsbestemt antenne på klientkortet.

Det må være over hundre tråder om dette etterhvert, søk og lær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...