Gå til innhold

Noen spørsmål om tastatur

Anbefalte innlegg

Hva er det som bestemmer hvor mange knapper som kan trykkes inn samtidig på et tastatur? Er det tastaturet selv, pluggen, eller OSet (tviler på den siste)? Har det noe å si om man velger PS/2 eller USB? Selges Dvorak-tastatur i Norge? Hvis ikke, hvilket tastatur er det lettest å bytte knappene på selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror også det avhenger av selve tastaturet. Det kommer trolig av måten knappene er koblet sammen for å redusere antall ledninger og hvordan den lille "prosessoren" i tastaturet fungerer.

Jeg har ikke sett Dvorak-tastaturer i norge, men tror det skal være relativt enkelt å bytte om på egenhånd. (så lenge du kan sette opp driver eller språkversjon slik at tastene stemmer.)

Hvis du ikke er vant med dvorak (slik som meg) så antar jeg det kan bli vanskelig å venne seg til i starten. Hva var det egentlig dvorak var konstruert for å forbedre igjen? Var det bedre fonetisk/ergometrisk plassering av tastene for norsk eller engelsk? Eller var det en annen grunn?

Lenke til kommentar

Dvorak ble laget for å forbedre skrivehastigheten ved å plassere de mest brukte tastene nær hverandre. Med Qwerty er det stikk motsatt. Med Qwerty er de mest brukte knappene plassert fra hverandre slik at det er vanskelig å få metallarmene i klem (du husker sikkert gamle skrivemaskiner). Dette oppsettet ble videreført til de tastatur vi nå bruker til PC, hvor man ikke lenger bruker metallarmer, og hvor da denne begrensningen ikke lenger gjelder. Dvorak ble faktisk designet på 1920-tallet, og ennå er Qwerty mest brukt.

Jeg bruker Dvorak til vanlig, og hadde ingen problemer med å bytte om tastene, ei heller å installere drivere. Men nå vil jeg ha et nytt tastatur, og håpet at det fantes et "ekte" Dvorak-tastatur. Hvis ikke er det jo bare å vente til OLED-tastaturene kommer på markedet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...