FalcoN200285 Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg har klokket min 3800+X2 til 2400 mhz uten og øke spenningen. Da er den stabil selv i wow. Den er stabil ved høyere hastigheter med høyere spenninger men da kommer det en rar pipelyd fra cpuen etter en liten stund. Jeg prøvde og sette cpu til standard klokk men med høyere spenning for å teste om pipelyden kom av høyere spenning. Jeg fant ut at prosessoren lager en rar pipelyd når spenningen er litt over normalen. Har noen en liknende erfaring? Er det noe jeg kan gjøre? Mist 500w DFI lanparty nforce4 amd64 3800+X2 Nvidia7800gt Thermaltake Big typhon Lenke til kommentar
Obix Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Tror ikke det er prosessoren som er problemet, men heller spenningsforsyningen til PSU som er plassert på hovedkortet. Den er av type Switchmode og kan ved enkelte tilfeller lage en høyfrekvent pipelyd. Prøv med å kjøre en stresstest på PSU eksempelvis Prime95. Vil tro at pipelyden forsvinner med hardere belastning. Det er normalt sett ingen fare som følge av pipelyden og den kommer av at transistorene som genererer spenningen til prosessoren skrur seg av og på med lavere frekvens når prosessoren går med lav belastning. Denne av og på frekvensen havner da innenfor det hørbare område. Ved å belaste prosessoren må disse jobbe hardere (høyere frekvens) og pipelyden skall da forsvinne. Men om det er en vedvarende og sjenerende lyd bør du vurdere RMA på kortet. Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Det er først når jeg belaster cpu i prime etter spenningsøknin at jeg får den pipelyden. Lyden blir enda værre når bare en av kjernene kjører. Hva er RMA? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå