TEAM:defcon Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg skal kjøpe meg nytt stereoanlegg og har derfor noen spørsmål. Har sett på ulike oppsett men er like forvirra. Forsterker: Cambridge! Siden dette skal være et billiganlegg tror jeg cambridge gir mest for pengene. Har tenkt på A300 eller P500. Men hva er egentlig forskjellen på en integrert forsterker og en effektforsterker? Hvilken burde jeg velge? Høyttalere: På dette punket er jeg mest usikker. Har bestemt meg for at det skal være gulvhøyttalere. Har sett på Gale 3040 og Dali 3003. Vil dali 3003 klare og forsvare de 500 kronene ekstra? Og ikke minst, vil forsterkeren over klare å drive disse høyttalerene? Kom gjerne med forslag om andre forsterker/høyttalere. Bør ikke koste mer enn 3500kr - 4000kr tilsammen. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 I en integrert forsterker har de stappa både forforsterker og effektforsterker inn i samme boksen. Effektforsterker har kun som oppgave å forsterke. Forforsterker har som oppgave å styre volum og kildevalg (CD, platespiller, PC, etc.). Jeg har ikke fått tid til å høre på Dali 3003. Men de andre i Blå- serien fra Dali er verdt hver eneste krone etter min mening. Gale kan fort låte litt svampete i bassen. Et sett med Cambridge A300 og Dali 3003 er etter min mening et godt valg på stramt budsjett. Lenke til kommentar
TEAM:defcon Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Ok, da må jeg ha A300. Får dra å høre på dali 3003 senere en dag. Noen som vet hvilken kildeinnganger det er på cambridge A300? Kan jeg både koble til pc, tv, ps2 samtidig? Og har den optisk inngang? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 A300 har ikke optisk. Men den har fire såkalte linjeinnganger. Betyr at du kan koble til alt du nevnte, men kun analog tilkobling (RCA inn på forsterkeren, også må du vel bruke stereo minijack fra PC og PS2. ) . Lenke til kommentar
TEAM:defcon Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Takk for raske svar Bach. Jeg får stikke innom hi-fi klubben en dag og høre, og eventuelt kjøpe. Endret 18. september 2005 av TEAM:defcon Lenke til kommentar
TEAM:defcon Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Har nå bestemt meg for Cambridge A300 og Dali 3003. I en siste sjekk på hifiklubben.no oppdaget jeg at høytalerene er på 4 ohm og forsterkeren er på 8ohm. Passer disse to da sammen? Hva betyr egentli dette ohm-greiene? Utdrag fra hifiklubben: Dali 3003: 3003 er en såkalt 4 ohms høyttaler, som vil si at den krever at forsterkeren har en relativt god og stabil strømforsyning. Cambridge A300: A300 yter rundt 50 watt per kanal (i 8 ohm). Det, sammen med den sjenerøse strømforsyningen, gjør at den fungerer utmerket med alle små høyttalere, og kan fint brukes sammen med en rekke middels store modeller også. Endret 19. september 2005 av TEAM:defcon Lenke til kommentar
pahf Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 det at den har 4ohm, betyr at den har lavere impedans, altså motstand. Det vil si at den kan være vanskeligere å kontrollere. men forsterkeren vil yte mer watt i 4ohm enn 8. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå