Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å lage ethernet-kabel


Anbefalte innlegg

fargekodene har ikke så mye å si, men å få parene riktig er MEGET viktig!

 

man har 4 par i en cat5 (6) tp, i hvert par er det en leder og en tråd for å ta støyen, om man kobler parene feil vil man få tap og forstyrrelser i kabelen.

 

så når man først skal koble parene riktig kan man liksågodt koble fargene riktig også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tråd for å ta støyen? Hva er det med den tråden, som gjør at den tar støyen da? Meningen med revolvering er jo at støy ikke skal bli indusert i kabelen. Og det har faktisk noe og si hvordan fargekoden er, det hjelper ikke bare å putte dem i samme rekkefølge, altså det jeg sier er at fargekodene er der fordi dem faktisk fungerer, ikke fordi en eller annen telemontør fant ut at nå skulle han plage resten av verden.

 

EDIT: Cat5 kabling

 

Her finner du pinouten i en vanlig nettverkskabel, den sier Transmit + og - og Receive + og - , ingenting der om en som "tar opp støy" som du sier. I en Cat5 kabel er det selve revolveringen, som skal hindre at støy i det hele tatt kommer inn i kabelen.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Jeg er ikke god til å forklare, men på den tabellen du linket til, om man bytter HELE det grønne med det orage paret har ikke så mye å si for data flow som om man bytta leder på pin 2 og 3, da vil man kunne få støy mellom lederene.

 

Dette var noe læreren min på valgfag data ville vise oss med et forsøk på kabling. Dette var ikke noen doktorgradsavhandling, bare for å se om vi fikk link, i hvilken hastighet og om vi hadde pakketap

 

A: (Standard)

 

1 Hvit/Grønn

2 Grønn

3 Hvit/Orange

6 Orange

 

B:

 

1 Hvit/Orange

2 Orange

3 Hvit/Grønn

6 Grønn

 

C:

 

1 Hvit/Orange

2 Hvit/Grønn

3 Orange

6 Grønn

 

vi prøvd også alle mulige andre koblinger, med andre kabelytper, bl.a 2stk 2-leder, 4-leder, 4stk 1-leder osv..

 

Ved alternativ A: og B: så vi ingen forskjell, vi hadde 100 mbit full duplex uten pakketap på begge.

 

Alternativ C: greide vi 100 mbit på halv duplex uten pakketap og 10 mbit full duplex med noe pakketap.

 

Alle andre løsninger (som vi fikk link på) greide vi 10 mbit full duplex, men med MASSE pakketap.

Lenke til kommentar

Følg standarden..er lettere :-) ....i det minste må parrene stemme.

 

Viktig å få parrene riktig. Er 4 par i en kabel, hver er tvinnet. På selve pluggen så er pinne 1 og 2 ett par, og 3 og 6 ett par, det er de en trenger for å få 100Mbps (alle 4 par for 1Gbps)....ganske lett å følge (hvis en kan det :-) )...oransje+hvit/oransje er ett par osv. osv.

 

Det vanlige er å følge EIA/TIA 568B standarden. Og for å lage krysset kabel så er det bare å bytte om på transmit og receive parrene...eller koble en side 568B og andre 568A :thumbup: good luck.

 

...godt mulig at alt dette var belyst tidligere i denne posten :whistle:

Lenke til kommentar
Hei, jeg har just gravd ned rundt 50 meter nettverkskabel mellom hovedhus og leilighet. Problemet er at jeg bare får 10mbit. Det kan seff hende at det er kabellengden som gjør det, men trodde cat5 klarte 100 mbit på den avstanden?

 

Jeg har helt like A og B plugger - og ikke fulgt noen fargekoding foreløpig. Trodde det ville funke greit dersom pluggene bare var helt like. Alle 8 parene er tredd inn og pluggen ser alle kablene er helt inne i pluggen.

 

Forbindelsen er mellom 2stk. 10/100mbit rutere, har det noe å si - dvs. burde det være krysset jmf. diverse tegninger publisert her på forumet tidligere?

 

Kabelen jeg har er skjermet og har jording ser det ut som (?). Hvordan skal denne være i pluggen i så fall? Skal jeg kappe den helt av eller?

 

Funker greit nok på 10mbit altså, men det hadde jo vært greit å fått 100 til å funke da.  :thumbup:

Min erfaring er at du må følge standaren når du kobbler rj 45 pluggene.

 

Her har du en link http://www.nullmodem.com/RJ-45.htm

Så lenge fargekodene er Helt like på begge sider, som du kan teste for og være sikker med en sånn tester, så skal det ikke ha noe og si! det er som + og - bare flere tråder...

men for og ha det proft følg fargene....men det skal ikke ha noe og si så lenge fargekodene er helt like på begge sider

 

Ethernet-kabel vert også kalla TP-kabel, (Twisted Pair) av den grunn at dei kablane som vert nytta til å overføre signalet skal ligge tvinna rundt kvarandre. Når dei gjer det, så vert dei elektromagnetiske felta frå leiarane kansellerte av kvarandre, og ein unngår (store) tap i kabelen. På lange avstandar vil dette vere spesielt viktig. På avstandar på ein liten meter er det forsåvidt nok at kablane er like i kvar ende, men som sagt før; bruk fargekodane slik at leiarane som overfører signalet vert tvinna rundt kvarandre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...