Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å lage ethernet-kabel


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har just gravd ned rundt 50 meter nettverkskabel mellom hovedhus og leilighet. Problemet er at jeg bare får 10mbit. Det kan seff hende at det er kabellengden som gjør det, men trodde cat5 klarte 100 mbit på den avstanden?

 

Jeg har helt like A og B plugger - og ikke fulgt noen fargekoding foreløpig. Trodde det ville funke greit dersom pluggene bare var helt like. Alle 8 parene er tredd inn og pluggen ser alle kablene er helt inne i pluggen.

 

Forbindelsen er mellom 2stk. 10/100mbit rutere, har det noe å si - dvs. burde det være krysset jmf. diverse tegninger publisert her på forumet tidligere?

 

Kabelen jeg har er skjermet og har jording ser det ut som (?). Hvordan skal denne være i pluggen i så fall? Skal jeg kappe den helt av eller?

 

Funker greit nok på 10mbit altså, men det hadde jo vært greit å fått 100 til å funke da. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har just gravd ned rundt 50 meter nettverkskabel mellom hovedhus og leilighet. Problemet er at jeg bare får 10mbit. Det kan seff hende at det er kabellengden som gjør det, men trodde cat5 klarte 100 mbit på den avstanden?

 

Jeg har helt like A og B plugger - og ikke fulgt noen fargekoding foreløpig. Trodde det ville funke greit dersom pluggene bare var helt like. Alle 8 parene er tredd inn og pluggen ser alle kablene er helt inne i pluggen.

 

Forbindelsen er mellom 2stk. 10/100mbit rutere, har det noe å si - dvs. burde det være krysset jmf. diverse tegninger publisert her på forumet tidligere?

 

Kabelen jeg har er skjermet og har jording ser det ut som (?). Hvordan skal denne være i pluggen i så fall? Skal jeg kappe den helt av eller?

 

Funker greit nok på 10mbit altså, men det hadde jo vært greit å fått 100 til å funke da.  :thumbup:

Min erfaring er at du må følge standaren når du kobbler rj 45 pluggene.

 

Her har du en link http://www.nullmodem.com/RJ-45.htm

Lenke til kommentar

PÅ en forbindelse mellom ruter->ruter, skal det da være krysset kabel eller

standard?

 

Hvorfor er det viktig å følge fargekodene? Dersom pluggene er helt like i begge

endene, brukes ikke bare de ledningene som brukes "rett frem" så og si...?

 

Skjønner ikke dette helt... :blush:

 

Har det noe med snurringen av kablene å gjøre eller?

Lenke til kommentar

det som er viktig er at parene som brukes er tvinnet sammen. hadde nettverks kablene brukt pinne 1og2 på et par og pinne 3og4 på det andre hadde det vært greit å bare slenge kablene i slik de passet, men trikset er at det andre paret går mellom pinne 3 og 6..

med en gang du mister tvinninga funker kabelen dårlig.. 10mbit om du er heldig, men med masse pakketap..

 

så følg pinne anvisninga på oppsettet og du er home safe ;)

 

MrM

Lenke til kommentar

Fint at slike eksempler kommer frem i lyset, så blir folk opplyst om hvor viktig tvinningen er for signalet. Har selv prøvd samme stuntet for en 5-6 år siden. Fant en gammal ledning hjemme, nekta plent og funke på Gbit hastighet, kikka litt på pluggene og fant fort ut at dette var en ledning fra 5-6 år siden, hvor trådene var dytta inni i vilkårlig reffefølge :p

Lenke til kommentar

En annen grunn til å følge fargekodingene er jo at da kan du faktisk lære deg forskjellen på en krysset nettverkskabel, og en vanlig nettverkskabel, og at du med tiden faktisk kan greie å koble en slik en uten fargekartet.

 

Angående skjermen (dvs. jord), så bør denne kobles til jord. Til dette må du ha jordede RJ-45 plugger.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har just gravd ned rundt 50 meter nettverkskabel mellom hovedhus og leilighet. Problemet er at jeg bare får 10mbit. Det kan seff hende at det er kabellengden som gjør det, men trodde cat5 klarte 100 mbit på den avstanden?

 

Jeg har helt like A og B plugger - og ikke fulgt noen fargekoding foreløpig. Trodde det ville funke greit dersom pluggene bare var helt like. Alle 8 parene er tredd inn og pluggen ser alle kablene er helt inne i pluggen.

 

Forbindelsen er mellom 2stk. 10/100mbit rutere, har det noe å si - dvs. burde det være krysset jmf. diverse tegninger publisert her på forumet tidligere?

 

Kabelen jeg har er skjermet og har jording ser det ut som (?). Hvordan skal denne være i pluggen i så fall? Skal jeg kappe den helt av eller?

 

Funker greit nok på 10mbit altså, men det hadde jo vært greit å fått 100 til å funke da.  :thumbup:

Min erfaring er at du må følge standaren når du kobbler rj 45 pluggene.

 

Her har du en link http://www.nullmodem.com/RJ-45.htm

Så lenge fargekodene er Helt like på begge sider, som du kan teste for og være sikker med en sånn tester, så skal det ikke ha noe og si! det er som + og - bare flere tråder...

men for og ha det proft følg fargene....men det skal ikke ha noe og si så lenge fargekodene er helt like på begge sider

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...