Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til nettverkbygging.

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette et nettverk i en skole oppgave, og håpte på å kanskje få noe hjelp her.

Det skal være 3 maskiner i nettet. En win98SE klient, en win2kpro klient, og en win2k adv. server.

Alle har 3com 10Mbit kort, som skal settes til IRQ5, I/O 300h.

Hvor stor er en MAC-adresse i binær.

Win2000 adv. server skal settes opp som en domenekontroller (hva er dette?), og det skal opptrettes 3 brukerkonti med forskjellige rettigheter i tillegg til administrator. Brukerne skal ha passord som skal byttes ved første på logging. Jeg skal lage hjemmekataloger (hva er dette?) og ”roaming user profiles” (hva er dette?) til de tre brukerne.

Serveren skal settes opp som en DHCP-server, som skal gi ut IP-adresser til de to clientene.

Er det mulig å ”sile ut” en av klientene baser på nettkortadressen slik at denne maskinen ikke får ip-adresse når den starter opp.

Takk for hjelpen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En domenekontroller er maskinen i nettverket som autentiserer pålogg på arbeidsstasjonene.

Hjemmekataloger og roaming user profiles settes opp på "Profile"-taben på brukerene. Disse gjør at brukerens innstillinger og filer følger brukeren uansett hvilken av maskinene han logger på.

Du kan sette opp ett Scope (en range) i DHCP som gir IP-adresser til nettverkskortene utfra MAC-adresse. Om alle ip-adressene i scopet er knyttet mot en MAC-adresse vil maskiner som ikke er satt opp, ikke få IP-adresse fra scopet. Disse maskinene vil da selv plukke ut en IP-adresse i APIPA-range (196.254.y.z), så de vil i utgangspunktet få IP-adresse uansett. Men de kan ikke kommunisere med de maskinene som har fått en IP-adresse fra scopet ditt.

En MAC-adresse er 6 byte, så kan du selv finne ut hvor stor den er binært.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

[ Denne Melding var redigert av: kelvin på 2001-11-28 22:05 ]

Lenke til kommentar
Quote:

On 2001-11-28 20:57, Killer_DT skrev:

Jeg skal sette et nettverk i en skole oppgave, og håpte på å kanskje få noe hjelp her.

Det skal være 3 maskiner i nettet. En win98SE klient, en win2kpro klient, og en win2k adv. server.

mac adresse består av masse hexsa opplegg og der er vel ca 6-10 tal og kvar av dei binert må ha 8bit altså då kan du kan gange det opp

Win2000 adv. server skal settes opp som en domenekontroller (hva er dette?),

ein domene kontroller er ein server service som gjere at folk kan logge på den maskina over netverke slik at dei kan få tilgang til resurser

og det skal opptrettes 3 brukerkonti med forskjellige rettigheter i tillegg til administrator. Brukerne skal ha passord som skal byttes ved første på logging. Jeg skal lage hjemmekataloger (hva er dette?)

hjemme område er der som rukere skal lagre dataene sine, og berre den brukeren skal ha tilgang til det område, det skal vere delt som ein resurs på serverne

og ”roaming user profiles” (hva er dette?) til de tre brukerne.

husker ikkje heilt

Serveren skal settes opp som en DHCP-server, som skal gi ut IP-adresser til de to clientene.

er ikkje så stor vits i det til to maskiner, enkler å legge inn ip på dei enn å sette opp ein dhcp server

Er det mulig å ”sile ut” en av klientene baser på nettkortadressen slik at denne maskinen ikke får ip-adresse når den starter opp.

trur det skal gå ann, veit ikkje heilt korles, men då må det gå på mac adresse, det er sikkert under alle dei tingen som du kan gjere med w2k as

Takk for hjelpen...

håper eg hjelpte deg litt

Lenke til kommentar

On 2001-11-28 20:57, Killer_DT skrev:

-Ang. Mac-adresse: Du finner den ved å skrive ipconfig /all i dos-vindu

Win2000 adv. server skal settes opp som en domenekontroller (hva er dette?), og det skal opptrettes 3 brukerkonti med forskjellige rettigheter i tillegg til administrator. Brukerne skal ha passord som skal byttes ved første på logging. Jeg skal lage hjemmekataloger (hva er dette?) og ”roaming user profiles” (hva er dette?) til de tre brukerne.

- Hva slags skole er det du går på da ?? Får en oppgave om dette uten at du kan det grunnleggende engang. Hmmm.

Roaming profile : En bruker er ikke avhengig av en spesiell Pc for å bruke sine egne dokumenter, skjermoppsett, startmeny, programmer osv. Alt dette blir lagret i en Profil-mappe på serveren, så uansett hvilken pc i nettverket han logger seg på med sitt brukernavn og passord så vil han alltid ha sine filer tilgjengelig.

- Det er jo bare å bruke statisk Ip-adresse på den pc'n.

Takk for hjelpen...

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tar spørsmålene etterhvert som de dukker opp.

"Hvor stor er en MAC-adresse i binær?"

MAC-adresser er 48 bit.

"Win2000 adv. server skal settes opp som en domenekontroller (hva er dette?),"

En domenekontroller er en maskin som tar seg av all autentisering av brukere, passord og PC'er innen en bestemt arbeidsgruppe (som nå ikke lenger er arbeidsgruppe, men domene). Det vil si: (Eksempel)PC1 og PC2 er meldt inn i Domene1 som er kontrollert av Server1. PC1 ønsker å bruke enn Printer1 som er delt ut på PC2. For å gjøre dette sender han ut en forspørsel til PC2. PC2 sjekker med Server1 om PC1 er en godkjent bruker med riktig passord på en godkjent PC. Hvis Server1 autentiserer dette får PC1 lov til å bruke Printer1.

" og det skal opptrettes 3 brukerkonti med forskjellige rettigheter i tillegg til administrator. Brukerne skal ha passord som skal byttes ved første på logging. Jeg skal lage hjemmekataloger (hva er dette?)"

De forskjellige brukerkonto tingene skjønner du veldig fort når du går inn i Domain User Administration. En hjemmekatalog er en egen mappe hver bruker har på en dedikert server (i dette tilfellet Win2000 AS maskinen). Det vil si at et bestemt directory på serveren mappes opp på klientPC'en når en bestemt bruker logger på. (Eksempel): Bruker1 logger på PC1, han blir godkjent og det lastes et lite scipt som forteller at den brukeren skal få et nettverksdrev H: som peker til et område Server1datausersBruker1 på Server1.

"og ”roaming user profiles” (hva er dette?) til de tre brukerne."

Hvis man setter opp flere brukere på en arbeidsstasjon vil hver bruker få sine egne innstillinger, snarveier, programmer osv. hver gang han logger på med sin bruker. PC'en husker hva slags innstillinger hver bruker har.

Dette er det samme, men nå er det serveren som husker hva slags innstillinger hver bruker har. Hver gang en bestemt bruker logger på hvilken som helst maskin vil han få det samme oppsettet, innstillingene og programmene.

"Serveren skal settes opp som en DHCP-server, som skal gi ut IP-adresser til de to clientene. Er det mulig å ”sile ut” en av klientene baser på nettkortadressen slik at denne maskinen ikke får ip-adresse når den starter opp."

Ja, det er fullt mulig. Det kan settes opp en exception på MAC-adresse for et spesiellt kort. Det vil også medføre at denne PC'en ikke kommer på nett så lenge den har innstillingen "DHCP-tildelt adresse". Jeg antar at det du egentlig var ute etter her var at en spesiell MAC-adresse alltid skal få en spesiell IP-adresse. Det er også helt greit.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Til Caveman og Rascal:

Vi gjør noe som heter pratiske oppgaver, og det innebærer blant annet at vi skla lære av det vi gjør. Derfor har vi nesten ingen teori om de oppgavene vi får, bortsett fra det mest grunnleggende. Vi kan bruke hvilke som helst jilder, og gjøre det på hvilket som helst måte, så lenge vi har dokumentert alt og det funker som det skal.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-29 14:04, Killer_DT skrev:

Til Caveman og Rascal:

Vi gjør noe som heter pratiske oppgaver, og det innebærer blant annet at vi skla lære av det vi gjør. Derfor har vi nesten ingen teori om de oppgavene vi får, bortsett fra det mest grunnleggende. Vi kan bruke hvilke som helst jilder, og gjøre det på hvilket som helst måte, så lenge vi har dokumentert alt og det funker som det skal.

Hvilken skole er dette da?

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg stiller meg tvilende til læremåten her. Jeg lever selv etter prinisppet at bruksanvisninger er noe dritt (det prøves ikke før ALT annet er prøvd), men i en skole bør dette gjøres på en annen måte hvis thread starter har referert riktig. Det kan jo hende at han kun har vært lat og ikke giddet å følge med i timene, men når det gjelder Win2k oppsett med servere og brukerprofiler, så er ikke dette noe en "newbie" bør bli kastet direkte inn i. DA blir det mye rot =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...