Nagel Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Internasjonal rett. Herunder EØS-avtalen, diverse konvensjoner og andre bi-/multilaterale avtaler som vi må tilpasse (gjøre et forsøk, om ikke annet) regelverket etter. Ok. Kjøper det. (Edit: Resten av svaret fjernet. Kun for spesielt interesserte, dessuten off-topic.) (Edit2: Fjernet noe du svarte på i min første edit. For de virkelig interesserte: Jeg innvendte altså at EØS gikk under lov, da EØS-avtalen er inkorporert. PiRANhA er uenig, og vi tar den diskusjonen et annet sted. ) Endret 19. september 2005 av Nagel Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (Pirkeedit tilbake: EØS går fremdeles under Internasjonal Rett, jfr. Rettskilde- og metodelære III ved UiB) Lenke til kommentar
Rhulken Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Hallo.. Du....sikker på at din vekt måler riktig da?? Når jeg veier meg på treningssenteret veier jeg 103.5...men på vekten hjemme veier jeg 102.3 Ergo : Vekten din kan veie annerledels en den Selgeren har veid med... Digitale vekter har ALLTID en feiltoleranse...... uansett så er det høyst sannsynlig at du vil få en annen vekt på en anne vekt måler... Kanksje greit å sjekke den på en annen "vektskål" sånn at du ikke driter deg ut hehe Mvh Rhulken Endret 19. september 2005 av Rhulken Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Flyttes fra bærbare til butikkdiskusjon då det er hevingsgrunnlag og lovverket rundt dette tråden diskutere, at det er ein bærbar blir sekundært. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) @Nagel: Takk for konstruktiv tilbakemelding på mine innlegg. Jeg skjønner at du har en del mer peiling enn det jeg har. Det er også fint at du tar saken fra Experts sidel. Det har ikke jeg gjort, men det var med vitende vilje. Grunnen til at jeg skrev det første lange innlegget var for å forsøke å tilføre diskusjonen noe mer enn "kjefting" på trådstarter. Som jeg tidligere har skrevet, ble jeg provosert over hvor mange debatanter som nesten utelukkende rakket ned på trådstarter for hvordan han hang seg opp i filleting. Det var i det hele tatt det jeg så på som en ufortjent sur tone mot TS. TS lurte på hvilke rettigheter han hadde, ikke om andre syns 100g var mye eller lite å bry seg med. Derfor forsøkte jeg -- som lekmann, og med dette presisert -- å skrive noe som kanskje kunne tale TS' sak. Noe jeg følte var riktig i forhold til topic. Noe konstruktivt som kanskje kunne løfte debatten opp av "omg-du-burde-bry-deg-om-andre-ting"-moduset. Og nettopp det har jeg, såvidt jeg kan se, lyktes i. Er ikke folket her enige i at saken er bedre opplyst nå enn for 3-4 sider siden? Det er kommet til brukere som har betydelig mye mer peil enn meg, og talt både for og mot de ulike parters interesse. Det er bra! Dersom jeg har tråkket noen på tærne ved å dytte snøballen over kanten, beklager jeg det. Jeg forsøker gjerne å fremprovosere en diskusjon, men ikke en krangel :-) Edit: ved gjennomlesning nå, ser jeg at en del vendinger ble vel bastante. Tar dette ad...nei, vent, til etterrettning Endret 19. september 2005 av bfisk Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg forsøker gjerne å fremprovosere en diskusjon, men ikke en krangel :-) Hehe, fair enough. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Vel, nå har jeg vært hos Expert, han tok i mot PCen men daglig leder skal ringe meg i morgen gi meg hans vurdering, og da ser vi hva det endelig blir til. Og til dere som ikke har lest tråden: JA, den er veid på en nøyaktig vekt nå (se 2 sider tilbake) og JA, dere synes sikkert at jeg er en gniten grinebiter, men det kan jeg desverre ikke bry meg om! Så til dere som mener jeg hopper på bfisk's bidrag fordi han "støtter" meg; Det han skrev var det første som kunne minne om noe jeg virkelig kunne bruke, enten for å droppe hele saken eller å gå videre med den. De fleste av dere kom kun med kommentarer al'a "Gi faen, og ikke gjør det verre for oss virkelige forbrukere" og slikt. Fair enough, dere kan si hva dere vil, men når dere ikke kommer med noe mer saklig og litt mer faktabasert, kan jeg desverre ikke bry meg med det. Gi meg grunner for enten det ene eller andre, og jeg setter selvsagt veldig stor pris på om dere gjør det uten å gå til angrep på min person (Ta ballen, ikke mannen) Forøvrig vil jeg også legge til at jeg synes det er for jævlig at man ikke skal kunne gå å handle noenting uten at man må ta forbehold. I markedsføringen til denne PCen er det brukt fraser som "Under 2kg" og "2kg>", noe som for en godtroende student med lua i hånden som meg betyr "Denne PCen veier under 2000g" punktum finale. Når jeg kjøper en såpass liten PC, er det nettopp de 5% som spiller en rolle for meg, for 300,- ekstra, kunne jeg fått en 12.1tommer på 1.8 kg, og hadde jeg vissst det jeg gjør nå ETTER kjøpet, hadde jeg gjort dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Datamaskinen ble målt med en vekt kontrollert av Justérvesenet den [dato], og funnet til å være 2,100 kg. Jeg håper for vår alles skyld at ikke Justérvesenet flyr rundt og veier hver eneste laptop i dette landet. Da er det kanskje en grunn til at snart halvparten av alle arbeidsføre mennesker i dette land ”arbeider” i offentlig sektor. Nå flisespikker du på formuleringen. Det var selvfølgelig ikke det han mente. Vekta (apparetet) er kontrollert av et organ som heter justérvesnet og godkjent etter deres krav til slike apparater. Selve innveiingen er gjort av trådstarter selv. For å komme med litt saklig: Kanskje du kan finne noe dokumentasjon på krav til nøyaktighet av vekta her: http://www.justervesenet.no/ Endret 19. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg er ganske sjokkert over hvor mange som synes de har grunn til å letterliggjøre dette. Det at du personlig ikke synes vekt på en bærbar er så viktig, betyr ikke at alle synes det samme som deg. Det kan godt være viktig for trådstarter, og dermed ikke flisespikking. Og de som sier at man skal runde av til nærmeste heltall: Hvor i all verden har dere det fra? Ja, man skal gjøre det i matematikk-opgaver der svaret skal gis uten desimaler, men dette er ikke en oppgave i videregående matte, og slik matte er helt irrelevant her. Selger har opplyst at den veier under 2 kg, og hverken 2,1 eller 2,4 kg er under 2 kg. Dere kan jo prøve å annonsere bensin til "10 kr. pr liter" og så se hvor langt dere kommer med en pris på 10.49 - i følge dere er jo dette den samme prisen :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Det blir fort usakligher inne, men det hele koker ned til en tolkning av forbrukerkjøpslovens § 16 c . Spørsmålet er om dette "kan ha innvirket på kjøpet." I denne sammenheng er det viktig at det er en objektiv vurdering som foretas -hva kunden i dette tilfellet mener er ikke interessant. Men samtidig er det foretatt en endring i forhold til kjøpslovens § 18 hvor ordlyden er "kan antas å ha innvirket på kjøpet". Altså er terskelen senket i forbrukers favør. Meg bekjent finnes det ingen praksis på dette i dosmtoler eller FTU og analogien til avhendingsloven er ikke passende -bestemmelsen om arealsvikt i avhl. § 3-3 er annerledes utformet og kan neppe få analogisk anvendelse på et kjøp av pc. Jeg må nok dessverre bevege meg over i den store suppen; relle hensyn. Da er det vanskelig å komme med et skråsikkert svar. Så selv om aviket i prosent er lite så er det ikke uten betydning. Akkurat når det gjelder bærbare pcer betyr vekten svært mye for pris (spør meg... ) og vektens betydning fremheves også ved at ulike forhandlere vier akkurat dette stor oppmerksomhet i sine annonser. Når vi ser dette i sammenheng med det relativt strenge kravet forbrukerkjøpsloven § 16 c stiller til selger er det ikke utenkelig at en vekt på 2.1kg kan utgjøre en mangel. Ellers synes jeg folk kan "halda kjeften og verta vaksne" hvis de virkelig ikke har peiling. Det er ikke som jeg setter meg ned og legger ut om timing av ram-brikker her inne eller andre ting jeg ikke har peiling på. Selv om jus ikke er en eksakt vitenskap så betyr ikke det at enhver hobbykverulant kan hoste opp noe verdifullt. Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Interessant diskusjon. Det jeg er uenig i er at man skal kunne fintolke paragrafer for å kunne uttale seg i saken her. Hvis man bruker almenn sunn fornuft så det ytterst få som hadde klaget på 100 gram på en bærbar datamaskin, og jeg er enig i de som påstår at noe annet en vektforskjellen må ligge til grunn for ønske om heving av kjøpet. Jeg synes trådstarter fremtrer med en holdning som er totalt forkastelig og ikke hadde vært tema i særlig flere land enn i rike Norge. Jeg mener også at trådstarter som ingeniør vil slite med å kunne tilpasse deg mennesker i mange arbeidssituasjoner hvis du er så kverulant og opphengt i detaljer som kommer frem i denne tråden. Skal være forsiktig med å henge ut personer her, men jeg synes det er en svært merkelig problemstilling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Jeg kan saktens være enig i mye av det du sier men min egne subjektive oppfatninger tilfører jo ikke denne tråden en dritt. Hva faen hjelper det å vite hva du eller jeg mener om dette? Det hjelper like lite som om jeg svarer på følgende tråd "Hva er klokkefrekvensen på en AMD Athlon 64 4000+" med at den kjører på 4000mHz og så forsvare meg med at man trenger vel ikke vite noe om data for å svare på dette! Når trådstarter spør om han kan angre så er dette en juridisk problemstilling som skal besvares. Han spør ikke "Synes dere at jeg er en stor idiot som ikke vil ha denne pcen?" Endret 20. september 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
Lars_Olav_N Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Du har et godt poeng, og jeg er enig i det du sier. Men jeg vil likevel formidle til trådstarter at jeg mener problemstillingen hans egentlig ikke burde vært et tema. Det ser du blant annet på mange av de første reaksjonene som fremkommer i tråden. Jeg jobber selv i butikk (Expert faktisk) ved siden av sivilingeniørstudier og er ikke i tvil om at det er fullt mulig å bytte PC'en. Jeg hadde gått med på det med en gang, men hadde tenkt mitt og hatt en historie å fortelle om hvor merkelig folk kan være. Må likevel ta forbehold om at PC'en ser ny ut for at den skal kunne byttes. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) BennyBanassi Skrevet 20/09/2005 : 16:22 Når trådstarter spør om han kan angre så er dette en juridisk problemstilling som skal besvares. Han spør ikke "Synes dere at jeg er en stor idiot som ikke vil ha denne pcen?" Ja, det er jo bortimot umulig og ikke være ening i hva du sier. Men jeg vil likevel forsvare at du, jeg, og andre tar seg friheten og delta i debatten. Temaet interesserer tydeligvis mange. Hvis trådstarter utelukkende var ute etter et juridisk korrekt svar syns jeg ærlig talt det er både feil kategori, og feil forum. Men det er bare min mening, dette er et diskusjonsforum, da må man regne med at det vil kunne komme svar også fra folk som ikke er praktiserende jurister. Endret 20. september 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Dei 100g som den er for mykje er eigentleg ikkje hovudsaken her, men faktisk at det blir reklamert med at denne maskina er under 2kg, mens produsentens data oppgir 2.0kg. Og det er forskjell om ein selgar nevner vekta i ein bisetning etter noko han har lest ein eller anna plass, og slik det er i denne saka: vekta blir fronta som hovudargument for kjøp av pcen. Når reklamen fokuserer på vekta som ein vesentleg del, så blir det ein vesentleg mangel når den ikkje er innanfor det som blir spesifisert. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Når trådstarter spør om han kan angre så er dette en juridisk problemstilling som skal besvares. Han spør ikke "Synes dere at jeg er en stor idiot som ikke vil ha denne pcen?" Der fant du akkurat den formuleringen jeg har lett etter Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 selgern har vel solgt deg noe som ikke var lovet du ville ha under 2 og fikk godt over...prinsipper er jo viktige de og butikken har jo "løyet" noe som faktisk er straffbart..i prinnsippet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Men det er bare min mening, dette er et diskusjonsforum, da må man regne med at det vil kunne komme svar også fra folk som ikke er praktiserende jurister. Joda, mulig jeg er litt streng, men et visst nivå av saklighet hadde vært hyggelig. Det meste er egentlig greit med unntak av to ting: 1) uberettiget drittslenging og 2) ukvalifisert synsing kamuflert som ekspertuttalelser. Hvorfor 1) ikke er akseptabelt sier seg selv. 2) er ugreit fordi det kamuflerer mer eller mindre velfundert synsing som fagkunnskap. Det villeder bare -og er jo stikk i strid med forumet. Spesielt bFisk gjør seg skyldig i det siste. Det er like ille som om jeg skulle latt som jeg var elektriker og lagt ut om hvordan du skulle installert sikringskapet ditt. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Men BennyBenassi: hvis du hadde kommet over en tråd der en fyr spør om hvordan han legger opp en ny kurs til kjøkkenen sitt, og det så følger 4 sider med "omg, du er teit som gidder å ha strøm på kjøkkenet", ville du ikke da bli provosert? Syns du det er galt at noen da hadde kommet inn, gjort det klart at vedkommende ikke var elektriker: Forøvrig er jeg ingen advokat, jeg er bare en lekmann som dere. ...men forsøkt å sette seg inn i hvordan ting fungerer, for så å skrive et forslag som kunne hjelpe trådstarter? Og for å sitere meg selv: Dersom jeg har tråkket noen på tærne ved å dytte snøballen over kanten, beklager jeg det. . Men skal vi droppe alt dette her nå, og fokusere på hvorvidt trådstarter har retten på sin side eller ikke? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 BennyBanassi Skrevet 20/09/2005 : 17:00 Joda, mulig jeg er litt streng, men et visst nivå av saklighet hadde vært hyggelig. Det meste er egentlig greit med unntak av to ting: 1) uberettiget drittslenging og 2) ukvalifisert synsing kamuflert som ekspertuttalelser. Dette er jeg 100% ening med deg i, og noe som burde stått på toppen i det feltet man skriver sine innlegg i alle kategorier. Jeg syns som nevnt det må være litt takhøyde for både synsing og humor på et forum som dette. Men prøver i alle fall selv og være veldig klar på forskjellen på hva jeg tror, og hva jeg faktisk VET. Men greit, jeg skal heller ikke gnage videre på dette, venter i spenning på resultatet av trådstarter's besøk hos Expert. Håper det går din vei, ettersom dette tydeligvis er litt viktig for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå