Gå til innhold

Kan jeg angre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Prinsipielt er dette en praktisk sak, og ikke en prinsipiell, slik som trådstarter hevder. Hans store feil er troen på at PRINSIPPER har praktisk gyldighet i sammenhenger som dette. Men dette er en praktisk fillesak, ikke annet.

I rettsvesenet operer man for eksempel med skjønn i stor grad: Ting må telle.

I en (tenkt) rettsak ville trådstarter hatt store problemer med å vise i hvilken praktisk sammenheng det lille avviket i vekt har betydning. Kanskje motpartens advokat vil be han gå rundt til forskjellige bord og løfte på flere datamaskiner og fortelle hvilke som var 2 og hvilke som var 2,1 kg.

(jeg ser for meg en humrende dommer og hører latter i salen).

Mulig, mulig, men butikken selger alikevel ikke det de påstår de selger, en PC som veier under 2 kg :)

Lenke til kommentar

100+ gram er neppe noen vesentlig mangel, men for en som bærer med seg PC'en mye, kan det merkes hardt.

Dersom dere kjøper en CPU, og får en modell lavere, er det helt greit? En merker sannsynligvis ikke ytelsesforskjellen i det hele tatt...

Men siden kjøper har vært i butikken og hatt muligheten til å prøve PC'en (evt. tatt med vakta si dit), kan det kanskje bli vanskelig å komme noen vei....

Forøvrig veier vel et bærbar-batteri fort 3-400 gram...?

Endret av Flex
Lenke til kommentar
ler så jeg griner.. haha, fy faen for en grinunge.. må være det verste jeg har sett.. buhu, 100 gram. nå klarer jeg aldri bære den frem og tilbake fra skolen.

Du har rett til din mening. Jeg er dog eldre enn dine 18 år. Grinemann er vel kanskje mer riktig?

Endret av Trazor
Lenke til kommentar

Jeg tror vekten på bærbare pcer normalt blir oppgitt uten optisk drev, men med batteri.

Ta ut det optiske drevet (dvd-rom/brenner?) og vei pc'en..

Moro tråd, trådstartar har selvsagt et poeng, selv om 99.99% av populasjonen trolig ikke ville reagert på denne måten! Lykke til med klagen.

Lenke til kommentar

Her kommer faktisk komma-regelen til nytte. Jobber mye med dette i jobbsammenheng og er faktisk SVÆRT viktig :thumbup: :

Hvis det står "Under 2kg" så skal all vekt AVRUNDES til samme antall tall UTEN komma. Altså hvis 1,500kg skal avrundes til et tall uten komma, blir dette 2kg. Samme blir det med 2,499kg som avrundes da til 2kg, mens 2,500kg avrundes til 3kg.

Dette kan høres teit ut, men slik er faktisk regelen. En skal ALLTID avrunde til samme tall i spesifikasjon med samme antall desimaler

Trådstarter skriver at PC'en skal være "Under 2kg". Dette er da opp til 2,499999kg. Vitenskapelig (og juridisk) holder da produsenten seg til fakta.

Dersom det står "Under 2,0kg", kan den maksimalt veie 2,049999kg ved veiing.

Uansett er 100g ikke nok til å heve kjøpet, men muligens nok til et lite prisavslag :w00t:

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Er det noen som har sett denne reklamen?!? Jeg kikket på den i går, og det er jo snakk om at Expert markedsfører maskinen mer eller mindre utelukkende på vekt (gudene skal vite at den ikke har så mye annet å fare med...). Jeg er forsåvidt av de som ikke ville brukt vekten på maskinen i utgangspunktet, men jeg kan forstå at kjøper er irritert.

Men en ting som det ikke er svart på: Er det utelukkende vekten du er misfornøyd med, eller er det andre ting med maskinen som ikke levde opp til forventningen?

Lenke til kommentar
Uansett er 100g ikke nok til å heve kjøpet, men muligens nok til et lite prisavslag :w00t:

Piss meg i øret. Hvis mangelen er stor nok til å få et prisavslag, er det det samme som å si at varen har en vesentlig mangel. Det er igjen det samme som å si at kjøper (i dette tilfellet) kan kreve heving.

Er det virkelig INGEN som kan argumentere med noe saklig (jfr innlegget mitt på forrige side)? Er det INGEN som kan komme med noe annet enn "Du er en skrikerunge", "100g er for whiners" og snedige "vitenskapelige" bevis for at 2+2=5?

Lenke til kommentar
Så til de andre spørsmålet ditt - har du noensinne brukt en ekstern harddisk? Har du hatt den *eksakt* samme diskstørrelsen etter å ha formatert om disken? Hvorfor klager du ikke på dette da? I din verden må jo en 300GB harddisk ha 300GB ledig etter å formatert den...

Dette har lite med saken å gjøre, men jeg vil bare kommentere den skivebomen av et slag mot under belstestedet. I norge (og forsåvidt s godt som hele resten av verden også) bruker vi offisiellt SI-standarden, der Giga er nøyaktig definert til 10^9 og Byte er definert til 8 bit. Hva som måtte være uvaner innen enkelte bransjer og de facto standard er juridisk likegyldig. Hvis man kjøper en disk på 300GB så er det også det man får: 300 * 10^9 Byte. Ofte får man til og med litt mer enn dette.

Størrelsen som gjelder er den som faktisk er på disken og ikke den størrelsen som er etter en eventuell partisjonering og formatering. Dvs. diskprodusenten har ingen ansvar for hvor inneffektivt filsystem du måtte velge å ha på disken.

Størrelsen som oppgis i windows er også en helt annen sak. Microsoft følger ikke SI-standarden, så hvis det er noen du vil klage til her så er det Microsoft og ikke diskprodusenten. Diskprodusenten leverer sine 300GB som avtalt. Microsoft "forfalsker" målet på størrelsen ved å gi inntrykk av at de bruker SI-standarden (G og B som i SI-standarden) men måler egentlig ikke i disse størrelsene. Størrelsene de bruker er faktisk ikke definert noe sted så dette er å betrakte som en ren uvane og eventuellt en de facto standard. Noen vil sikkert si at de bruker nylig offisiellt standariserte binære størrelser, men det gjør de heller ikke. Hvis de hadde gjort det så hadde de brukt de binære prefiksene (GiB i stedet for GB). Men det gjør de altså ikke. Microsoft benytter altså ingen standarder og villeder kunder ved å gi inntrykk av at de bruker standardiserte mål.

Når det gjelder kapasiteten på rammen på denne maskinen så er jeg spent på hvor disse tallene er hentet fra og om de følger standarder eller ikke.

Trazor: Stå på :thumbup: Prinsipp er prinsipp og hvis for mange godtar at ting ikke er helt som annonsert så vil dette over tid skli ut og skape mer trøbbel enn vi fortjener. Hvis dette sklir videre ut de neste 5-10 år så ser jeg for meg at det selges bærbare som er 2,45kg som annonseres som "under 2kg", og mobiler som er 149 gram som selges som "under 0,1kg".

Jeg tror ikke du vil komme så langt med saken, men et lite prisavslag hadde gjort seg, samt at expert korrigerer alle sine annonser fra nå av så de blir riktige og ikke villeder flere kunder.

Lenke til kommentar
Dessuten er vel denne tråden her feilpostet. Passer bedre i delen for nettbutikker.

Har vanskelig for å se dette, da denne ikke ble kjøpt over nettet.

Vel. Da kan du sikkert lese dette da --> Webshop- og butikkdiskusjoner

Er fortsatt feilpostet gitt. Eller kjøpte du ikke den i en butikk kanskje?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle være en av de første som kommenterer til fordel for original poster. Poenget er at for en bærbar så er vekt "ALT". Dette fordi hvis du starter med en skrivebordserstatter og så beveger deg ned til en reell ultraportabel så bytter du ytelse mot vekt. Hele veien kan du få bedre ytelse enn "standarden" ved å gå til dyrere og bedre komponenter men faktumet er at når du når bunnen ved ca. 0,8kg begynner du å betale VELDIG dyrt i ytelse og pris for hvert eneste gram. Derfor mener jeg en god advokat kan fint argumentere for at ved å gå fra 2,1 til 1,999 kg så burde ytelsen også da være mye bedre enn de annonserte spesifikasjonene noe jeg har fått inntrykk at den ikke er.

Jeg kan tilogmed illustrere poenget mitt med et virkelig eksempel, jeg sitter på en IBM X40 selv som er bitte liten og veldig lett (men temmelig dyr) hvor det ikke er plass til 2,5'' HDD'er istedet brukes en spesiell 1,8'' disk som hvis jeg skal være ærlig har elendig ytelse. Men jeg innså at siden jeg ville at maskinen skulle være så liten var det et kompromiss jeg måtte ta. Slik er det med bærbare det er hele tiden kompromiss med vekt mot ytelse.

Videre når det gjelder å annonsere vekt uten batteri er det IKKE noe jeg opplevde når jeg tittet på den X40'en og leste alle annonser, anmeldelser og slikt jeg kom over. Det som derimot ble gjort var at man viste vekten med standard batteri og oppga opptil 7,5 t batteritid som er den oppgitte tiden til det store batteriet (begge disse er standard fra IBM avhengig av hvilken modell du kjøper). Men i ingen av tilfellene ble det oppgitt en ubrukelig konfigurasjon, nemlig en uten batteri.

Men når det gjelder mobiltelefoner er det ganske interresant, jeg tittet på vekten oppgitt på K750i og oppdaget at det ikke var mulig å finne den noe sted bortsett fra amobil sine sider. Der oppga de den til 99g, mens ingen webshopper jeg fant hadde faktisk vekten på telefonen oppgitt, ei heller Sony Ericsson sine websider ??

Jeg differanseveide den på kjøkkenvekta mi og kom fra til disse vektene:

Telefon uten batteri og minnekort: 82g +-1g

batteri: 18g +-1g

minnekort: 0,5g +- 0,5g

Dette tilsier at amobil oppgir telefonen MED batteri, men litt lavt etter min vekt.

Når det gjelder de som påstår at fett og slikt påvirker vekten er det bare tull. Jeg har faktisk brukt analysevekter som oppgir 4 desimaler etter grammet. Dette er vekter som står på et spesialbalansert bord, med eget lite hus for å hindre vind til å påvirke vekten. Her blir fett og slikt viktig siden dette gjerne slår inn rundt 3 desimalet etter komma.

Cobos

Lenke til kommentar

Jamen cobos, da, 0,1 gram her og et gram o,1 gram der det blir det fort kilo utav :p

Hvor stor forskjell kan det være på en kald og en varm maskin :hmm:

Og for å ikke snakke om hvor på jorden, den oppgittet vekten er foretatt :whistle:

Men uansett. Produsenten angir 2.0 kilo altså her har de rett dersom vekta er under 2,044 kg

Best buy sier under 2 kg. så de er i biiiiig trøbbel.

:dontgetit:

Men seriøst her må det veing gjort av justervesnet. Alle fornuftige handelsmenn juster jo vekte si mins 2% for mye "flirer"

Lenke til kommentar

He he, en artig og interessant tråd er det i alle fall. Og at folk har svært forskjellig oppfatning av hvor grensen går for når det å påpeke en feil/mangel, blir grining/syting/whining osv er jo ikke overaskende.

Men bfisk, siden du nå har gjort deg til både advokat og dommer i saken, og åpenbart er bedre bevandret enn både meg, og mange andre i praktisk jusanvendelse, case oppsett osv, og samtidig etterspør noen til og knuse din sak...

Kunne du ikke selv innta andre siden av bordet, og gjøre så godt du bare kan med og svare på ditt krav, men da som Expert's advokat...

Er da rimelig trygg på at du også vil kunne argumentere bedre enn noen her, for hvorfor Expert ikke skal heve kjøpet?

Eller mener du saken er så opplagt at Expert vil legge seg flat umiddelbart?

Kanskje du bare har vært "heldig" Trazor, og fått maskinen levert med et kraftigere batteri enn annonsert... :)

Lenke til kommentar

Om jeg har fått større batteri blåser jeg i, jeg vil ha en laptop på under 2,00000kg noe Expert sa den veide.

At det skal slippe unne med at den kan veie helt opp i 2044 gram er jo greit for noen, men ikke for meg. Det HADDE vært greit for meg hvis det ikke hadde stått "2,0kg>" på PCen selv, og på Expert.no. Dette er så matematisk utvetydig som det kan bli, og med fare for å gjenta meg selv, skal PCen vise 1,9xxxx kg på vekten, ikke 2,0001 eller liknende.

Men, skal som sagt opp på Expert i dag, skal være hyggelig og grei og se hva som kommer ut av det :yes:

Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 19/09/2005 : 15:54

Om jeg har fått større batteri blåser jeg i, jeg vil ha en laptop på under 2,00000kg noe Expert sa den veide.

He he, ja det var altså bare et forslag til en forklaring på hvorfor, og som da gjerne kan være grunnen til at det ofte står at spesifiaksjoner kan avvike noe fra annonsen osv. Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis gjorde det i ditt tilfelle, har ikke selv sett den.

Som du selv sier, er man hyggelig og saklig, strekker de fleste servicebedrifter seg langt for å få fornøyde kunder, så jeg ser ikke bort fra at du kan nå gjennom.

For meg virker sakens fakta greie nok i din favør. Så får du heller bare leve med at de vil le overbærende av deg i det du forlater butikken, og at du blir en vandrehistorie på Expert's julebord ;) - Husker dere han gærningen som ...

Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 19/09/2005 : 15:54

He he, ja det var altså bare et forslag til en forklaring på hvorfor, og som da gjerne kan være grunnen til at det ofte står at spesifiaksjoner kan avvike noe fra annonsen osv. Nå sier jeg ikke at det nødvendigvis gjorde det i ditt tilfelle, har ikke selv sett den.

Som du selv sier, er man hyggelig og saklig, strekker de fleste servicebedrifter seg langt for å få fornøyde kunder, så jeg ser ikke bort fra at du kan nå gjennom.

For meg virker sakens fakta greie nok i din favør. Så får du heller bare leve med at de vil le overbærende av deg i det du forlater butikken, og at du blir en vandrehistorie på Expert's julebord ;) - Husker dere han gærningen som ...

Gjerne det :) Er man kresen, er man kresen, ikke noe å gjøre med. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...