Gå til innhold

Kan jeg angre?


Anbefalte innlegg

Juridisk så kjente han jo på maskin i butikken før han kjøpte den. Han viste nøyaktig hvor tung den var. Den var like tung i butikken som når han kom hjem.

Er en grunn til at det er andre regler når man handler i butikk og på nettet.

Man kan ikke påklage at han ikke viste hvor tung maskin var, for han hadde helt åpenbart muligheten til å kjenne hvor tung den var i butikken, og den er like tung nå.

 

Men butikken er kanskje ikke så vrien på et lite avslag, verdt et forsøk i allefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en laptop i går på expert, en Easynote til 8999. Både her http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=58589 og på selve PCen stod det at den veide under 2,0 kg. Jeg heiv den på kjøkkenvekten og der stod det 2,1 kg! Da dette var et ganske stort poeng for meg, ble jeg litt skuffet.

 

Kan jeg da kreve pengene tilbake? Det er jo villedende markedsføring! Det skal nevnes at vekten var ganske viktig for meg, da den skal bæres fram og tilbake til skolen hver dag. (Selv om det bare er 0.1 kg) Det skal sies at jeg så på en annen under 2 kg, men vi gikk for denne da den var litt billigere.

 

(PS, har kontrollmålt, og kjøkkenvekten stemmer, heiv på 2*1kg manualer og den stemte på grammet)

Vekten din er ikke godkjent for kjøp og salg er den? De aller fleste kjøkkenvektene i lavpris/middelspris-segmentet er ikke akkurat noe særlig å stole på når det gjelder så små tall.

 

Eneste måten å sjekke en vekt om den er riktig, er å ta et målebeger på 1-2 liter. Helst 1 liter. Nullstill vekten med dette målebegeret oppå. Deretter fyller du på nøyaktig 1 liter med rent kaldt vann. Vekten skal nå vise 1 kilo om den er nøyaktig.

 

Massevekten til 1 liter vann er ca 0.998 kg.

 

Men vær nøye med å ikke slå oppi for mye vann. Og bruk litermål som er nøyaktige. Dvs ikke noe Europris/MAX-skit

 

:)

 

Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Lenke til kommentar
Juridisk så kjente han jo på maskin i butikken før han kjøpte den. Han viste nøyaktig hvor tung den var. Den var like tung i butikken som når han kom hjem.

Er en grunn til at det er andre regler når man handler i butikk og på nettet.

Man kan ikke påklage at han ikke viste hvor tung maskin var, for han hadde helt åpenbart muligheten til å kjenne hvor tung den var i butikken, og den er like tung nå.

 

Men butikken er kanskje ikke så vrien på et lite avslag, verdt et forsøk i allefall.

Og hvem av oss har innebygd vekt i hendene? og for den saks skyld vekt med seg når man kjøper PC.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

Helt sikker på at det ikke er vektene dine som veier 100 gram for lite da? :p

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Vel, hadde alle gjort som Clas Ohlson og Elkjøp, hadde jo dette ikke vært et problem :)

 

Men, jeg stikker på jobben til damen i morgen, veier PCen på vekten der som er godkjent av Justervesenet eller hva det nå heter, tar gjerne et bilde også, og snakker med folka på Expert hvis den veier over 2 kg.

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Vel, hadde alle gjort som Clas Ohlson og Elkjøp, hadde jo dette ikke vært et problem :)

 

Men, jeg stikker på jobben til damen i morgen, veier PCen på vekten der som er godkjent av Justervesenet eller hva det nå heter, tar gjerne et bilde også, og snakker med folka på Expert hvis den veier over 2 kg.

Ah, ja returretten er en kjekk ting igrunn.

 

Om du veier pc'en der og det viser seg at den veier over, så burde vel det holde som bevis.

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Vel, hadde alle gjort som Clas Ohlson og Elkjøp, hadde jo dette ikke vært et problem :)

 

Men, jeg stikker på jobben til damen i morgen, veier PCen på vekten der som er godkjent av Justervesenet eller hva det nå heter, tar gjerne et bilde også, og snakker med folka på Expert hvis den veier over 2 kg.

Ah, ja returretten er en kjekk ting igrunn.

 

Om du veier pc'en der og det viser seg at den veier over, så burde vel det holde som bevis.

Er ingen returrett på bærbare pcer hos Expert, kun i noen veldig spesielle situasjoner.

Lenke til kommentar
Vekt er en relativt subjektiv sak

Ikke for å være spydig her, men...det er vel muligens det dummeste jeg har hørt? Vekt er vel noe av det minst subjektive man kan tenke seg. Er massen 2,1 kg, så er den det, det, bare det, og ikke noe annet, uansett hva man måtte mene.

 

og @datating: returrett eller ei, så må jo expert forholde seg til forbrukerkjøpsloven som alle andre. Har de solgt en datamaskin på under 2 kg, og levert en på over 2 kg, har de ikke levert den varen som er betalt for. I dette tilfellet vil jeg si at det er en vesentlig mangel, og det finnes ikke tvil om at forbrukeren har krav på å få hevet kjøpet uten diskusjon.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Vekt er en relativt subjektiv sak

Det er muligens det dummeste jeg har hørt. Vekt er vel noe av det minst subjektive man kan tenke seg. Er massen 2,1 kg, så er den det, det, bare det, og ikke noe annet, uansett hva man måtte mene.

Hva er egentlig forskjellen på subjektiv og objektiv? (hadde det i norsken forrige uke, men har glemt det jeg... :p)

 

---

 

Hvis den veier over 2kg der også så har du vel en bitteliten sak...

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Vel, hadde alle gjort som Clas Ohlson og Elkjøp, hadde jo dette ikke vært et problem :)

 

Men, jeg stikker på jobben til damen i morgen, veier PCen på vekten der som er godkjent av Justervesenet eller hva det nå heter, tar gjerne et bilde også, og snakker med folka på Expert hvis den veier over 2 kg.

Ah, ja returretten er en kjekk ting igrunn.

 

Om du veier pc'en der og det viser seg at den veier over, så burde vel det holde som bevis.

Er ingen returrett på bærbare pcer hos Expert, kun i noen veldig spesielle situasjoner.

For eksempel at den ikke holder det som er skrevet på plakat\internett?

Lenke til kommentar

Ja, får håpe dei har like liten peiling som deg på expert (noe som dei sikkert har)

Men råder deg til å veie den uten batteri først.

Alle produkter som har batteri og eventuelt minnekort oppgis vekt uten batteri.

Mobiltelefoner, kameraer, mp3spilere, etc...

Hvorfor kan man kansje si? (Fordi man kan bytte det ut i noe som veier mer/mindre)

Men det er vel en måte for leverandørene å få produktene til å høres mye lettere

ut enn dei faktisk er... På en bærbar pc utgjør det tross alt ikke så mange % i forhold

til totalvekta som et batteri gjør på mindre produkter som nevnt over....

Har dei litt peiling på expert kommer dei nok bare til å le av deg... :)

Lenke til kommentar
Hva veier PC'en nå da? Viser vekten <2,49 kg har selgeren nok rett. Men som en annen dude sa her oppfor - mulig du må veie den uten batteri.

Ser ikke helt hvordan selgeren kan ha rett, når det står "2.0kg>" PÅ selve PCen, og på internett står det lilla på hvitt (Under 2 kg)

Da skal vekten vise, 1,9xxxx kg, ikke 2,xxx kg! Prinsipp!

 

 

MERK folkens, den skal veie UNDER 2 kg, ikke 2 kg.

He he, takk og lov for at du ikke er kunde hos meg i hvertfall :p

Vel, hadde alle gjort som Clas Ohlson og Elkjøp, hadde jo dette ikke vært et problem :)

 

Men, jeg stikker på jobben til damen i morgen, veier PCen på vekten der som er godkjent av Justervesenet eller hva det nå heter, tar gjerne et bilde også, og snakker med folka på Expert hvis den veier over 2 kg.

Ah, ja returretten er en kjekk ting igrunn.

 

Om du veier pc'en der og det viser seg at den veier over, så burde vel det holde som bevis.

Er ingen returrett på bærbare pcer hos Expert, kun i noen veldig spesielle situasjoner.

For eksempel at den ikke holder det som er skrevet på plakat\internett?

Returrett er jo noe ekstra de tilbyr på de fleste produkter unntatt data og foto (30 dager), men hvis den ikke holder det den lover går jo det under markedsføringsloven eller noe sånt som missvisende reklame.

Lenke til kommentar

Siterer fra Forbrukerkjøpsloven: Her

"Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen:

-Har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring"

 

Ergo, de opplyser i alle reklamer jeg har sett at den veier UNDER 2 kg. Det står ingenting om at det er uten batteri.

 

EDIT: Merk at det ikke nevnes noe om evt størrelse på mangel, bortsett fra slitasje o.l

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Siterer fra Forbrukerkjøpsloven: Her

"Dersom dere ikke har avtalt noe spesielt, sier forbrukerkjøpsloven at du har krav på at varen:

-Har den kvalitet og de egenskaper som selgeren har opplyst direkte eller gjennom markedsføring"

 

Ergo, de opplyser i alle reklamer jeg har sett at den veier UNDER 2 kg. Det står ingenting om at det er uten batteri.

 

EDIT: Merk at det ikke nevnes noe om evt størrelse på mangel, bortsett fra slitasje o.l

De lover heller ikke at den vekten er med batteri og siden stort sett alle sånne produkter blir opplyst vekt uten batteri kommer du nok ingen vei uten veldig god service fra butikken, desverre. ;)

Lenke til kommentar

Har jo ikke noe å si hvilket tall du setter på vekten.

Om du oppgir den i Pund,Kg,G,tonn, samme det. Han kjente på maskin og viste hvor tung den var. Han skal bære den frem og tilbake til skolen, og han kjente hvor tung den var og akksepterte det.

 

Han trodde den var under 2 kg, han kan da ikke gjøre gjeldene at den er over 2 kg hvis han ikke kjenner forskjellen selv.

 

Poenget er at han kjente hvor tung den var og akksepterte vekten. Om måleinstrumenter sier noe annet er noe irrelevant her. Hans objektive mål var å ha en maskin som kan bæres frem og tilbake til skolen. Maskinen oppfyller kravene.

 

Om du ikke evner å bære 99 gram ekstra skal du være en jævel for å argumenter i en rettsal for at det ikke lar seg gjøre så fremt du ikke har svekkede evner.

 

Men det er jo et poeng at maskinen ikke stemmer overens med de gitte opplysninger. Men kan jo være greit å se saken fra mer enn en side....

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...