isleipne Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Har problemer med fokusen når jeg tar bilder av mine to små der den ene står bakom og på siden av den andre, ansiktet på den bakerste er 10-15 cm lenger bak................den ene er i fokus og den andre ikke. Bruker en EF50mm med 1:1.8 og automatiske instillinger på en 350D. Vil en annen linse takle dette bedre og ha bedre fokus i en større dybde eller vil manuelle instillinger hjelpe, event tips. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Du må nok over i manuelt modus ja. Du har en funksjon som heter A-DEP, denne kan du bruke. Står beskrevet på side 88 i den engelske manualen. Se vedlegg. Videre så kan du jo lese om ett emne som heter dybdeskarphet (DOF - Depth of Field) rundt på nettet. Denne DOF'n er avhengig av flere ting: Blenderåpning, brennvidde og avstand til objektet. Siden du skal ta bilde av dine to håpefulle så ville jeg tro at ca. 50-60cm DOF ville være tilstrekkelig (Ca. 25 cm foran og ca. 35cm bak den du fokuserer på). Med en fokusavstand på 2,5 meter må du ha en blenderåpning på 5.6 for å få til dette. Bruk programmodus Av (Se side 84 i den engelske manualen) for å endre på blenderåpningen. Litt om DOF: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/O...of_field_01.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå