Canavar Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hei, Problemene startet for ca. en måned siden, og det først tegnet var at maskinen startet på nytt uten grunn. Jeg hadde ikke peiling på hva det kunne være, men jeg så, tilfeldigvis, at det sto 512MB i BIOS-opptellingen av RAM. Jeg prøvde å bytte brikken i slot 2(512) med den i slot 1(256), og fikk da 256MB RAM. Dette skulle tilsi at det er hovedkortet og ikke RAMen det er noe galt med. Men så begynte slot 1 å fungere igjen, og jeg hadde 768MB RAM. Men i det siste har det blitt noe tull her, og noen ganger har det stått oppført 130MB, andre ganger 655MB. Dette fikset seg når jeg tok brikkene ut for så å sette dem inn igjen. Nå står det jevnt 640MB og et annet snodig fenomen har meldt seg. Skjermen mottar ikke signal før jeg er helt inne i XP. Ingen BIOS-meny, intet XP-symbol, eller noen "Welcome"-skjerm. Holder hovedkortet på å ta kvelden? Systemet består av: Creative Live! -Lydkort- WinFast 2000 Expert -TVkort- Sapphire Radeon 9800 Pro -Skjermkort- Realtek RTL8139 -Ethernetkort- AMD Athlon XP 1800+ -CPU- Vifte til CPUen NEC 2500A -DVD/CD-brenner- LG DRD8160B -DVD-ROM- To Maxtor-HDer, 80 og 160 GB ABIT KR7A-RAID To RAM-brikker, 256MB Kingston PC2100 og 512 TwinMOS PC3200 Dell P790 -Skjerm- Award BIOS Ver. 6.00 PG Windows XP Professional SP2 Aspire Aluminium 520W ATX -PSU- Mvh, Canavar Endret 18. september 2005 av Canavar Lenke til kommentar
Zink Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Mulig forklaringen fins i de meldingene som kom fra Abit og IBM omtrent på den tiden da hovedkortet var nytt (2001-2002?). Det gjalt feil i elektrolytt-væsken de bruker i kondensatorer på hovedkort bl.a. Se etter bulende og/eller misfarget "kondis-topper", stinkende gul saft i bunnen/ lekkasje. Tror den feilen evt. dekkes av reklamasjon (5 år). Endret 18. september 2005 av Zink Lenke til kommentar
Canavar Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Fant ikke noen unormale kondensatorer.. Kortet er jo gammelt. Jeg kjøpte det høsten 2001 tror jeg. Jeg har oppdaget to symptomer til det siste døgnet. Det ene er at programmet som bruker TVkortet ikke vil starte. Det andre er at filmer har en antyding blokkete framtoning som er uavhengig av kvaliteten. Jeg kan ikke se at feilen sitter på noe annet sted enn i hovedkortet, så jeg vurderer å kjøpe et ASROCK 939DUAL-SATAII. Jeg må nok i så fall investere i en ny CPU og, ja.. Endret 19. september 2005 av Canavar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå