Moskus Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hei! Harddisken min har tatt kvelden. Jeg får heller ikke reparert Windows, ettersom enkelte kritiske filer ligger på den skadete delen av harddisken. Men starter jeg med f.eks. en BootCD med DOS får jeg tilgang til harddisken og de filene jeg så sårt trenger. Finnes det en Linux-distro som booter direkte fra CD og som ikke krever installasjon på harddisk, og som i tillegg støtter USB-harddisker slik at jeg får kopiert over filene jeg trenger? På forhånd takk! Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 SlackNET er egentlig en installer for Slackware, men fungerer også som en rescuedisk. ATA (8mb): http://slacknet.slackforge.net/preview/sla...pre2-2.4.31.iso SATA (8mb): http://slacknet.slackforge.net/preview/sla...pre2-2.4.31.iso Du kan også bruke de mer kjente som f.eks Knoppix, Slax osv. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Utmerket! Prøver linkene og henter ned Knoppix i øyeblikket. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Slax og DSL synes jeg drig. har ikke prøvd KNOPPIX. Endret 18. september 2005 av hotstian Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Slax er DSL synes jeg drig. Jeg kommenterer aldri skrivefeil, men denne hadde jeg litt problemer med Du mente vel at Slax og DSL er gode alternativer? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Slax er DSL synes jeg drig. Jeg kommenterer aldri skrivefeil, men denne hadde jeg litt problemer med Du mente vel at Slax og DSL er gode alternativer? ...ja... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Knoppix ser genialt ut! Det booter opp og finner både den vanlige og USB-harddisken! Men jeg får ikke kopiert mellom diskene. Jeg får denne feilmeldingen: Could not write to /mnt/sda1/ettellerannetfilnavn.slutt Hva må jeg gjøre nå? Har allerede sjekket "Properties" på begge disker, og alt burde være OK. Men dette er første gang jeg prøver Linux, så det er garantert mye jeg ikke vet. Noen hint? EDIT: Filsystemene er FAT32 (på laptop-harddisken) og NTFS (på USB-harddisken). Endret 18. september 2005 av moskus Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Du kan ikke skrive til NTFS. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Ah! Det var da som pokker! Husker fremdels jeg lurte på om jeg burde bruke NTFS på den disken, men tenkte at det sikkert gikk greit. Jeg bruker FAT32 på alle andre. Det var da som pokker! Lenke til kommentar
genstian Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Ah! Det var da som pokker! Husker fremdels jeg lurte på om jeg burde bruke NTFS på den disken, men tenkte at det sikkert gikk greit. Jeg bruker FAT32 på alle andre. Det var da som pokker! mkdosfs /dev/sdXY Lenke til kommentar
tuxerator Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Du kan i det minste brenne det du trenger på hard disken til en DVD/CD. EDIT: Tror jeg... Endret 18. september 2005 av tuxerator Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Husker fremdels jeg lurte på om jeg burde bruke NTFS på den disken, men tenkte at det sikkert gikk greit. Jeg bruker FAT32 på alle andre. Det var da som pokker! Da gjør du enten:Hvis du har tilgang til en dvd/cd brenner, kan du brenne du det du vil spare på. Har du flere eksterne disker? Hvis du ha et eksternt HD-kabinett og en gammel disk du kan kjeppe Win inn på kan du flytte bytte om på diskene... Den lange og kjedelige måten er å kopiere alt på den eksterne NTFS disken over på FAT disken, formatere den eksterne til FAT, kopiere over på den eksterne igjen og fikse pc'n. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 19. september 2005 Forfatter Del Skrevet 19. september 2005 Du kan i det minste brenne det du trenger på hard disken til en DVD/CD. EDIT: Tror jeg... Selvfølgelig! :!: <- ler av meg selv. "Det enkleste er ofte det beste!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå