ConeX Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hei alle sammen, Sitter er nå med 1024 MB RAM, har lyst til oppgradere til enda litt høyere så tenkte og gå rett til 4096 MB, noen her som har noen forslag til RAM brikker? Jeg bruker i hvertfall 4000 kr på det. Hovedkort: DFI LANParty 925X-T2 CPU: Intel Pentium 4E, 3400 MHz (17 x 200) GPU: ATI Radeon X800 XT PCI-E (R423) (MSI) Memory: # Four 240-pin DDR2 DIMM sockets # Supports dual channel (128-bit wide) memory interface # Supports up to 4GB system memory # Supports DDR2 400 and DDR2 533 DIMMs # Supports ECC (x8) or non-ECC x8 and x16 DIMMs # Supports 256Mb and 512Mb DRAM densities # Supports Performance Acceleration Technology (PAT2) # Supports unbuffered DIMMs Har sett allerede på de fra OCZ: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=24586 Takker For Alle Svar! Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 du trenger seriøst ikkje 4gb RAM. Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hehe.. Why not? Slepper jeg og oppgradere på en STUND! Men uansett, tilbake til saken! Noe annet som er bedere enn OCZ sine? som er mulig og få tak i. Endret 18. september 2005 av ConeX Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 du merker liten forskjell, på eksempelvis 2gb og 4gb, hva skal du bruke maskinen til egentlig? Tips: skal du bruke maskinen til spilling, gå for 2gb, du sparer masse penger på det, og du vil ikkje merke noe vesentlig større ytelse fra 2 til 4gb. Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Jeg driver litt med 3D Modulering, Photoshop, BF2. Men man kan kanskje merke forskjellen etter hvert mellom 2 gb og 4 gb etter som det kommer nye spill og sånt? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Husk at et program i 32bit Windows ikke kan bruke mer enn 2GB RAM og maskinen vil sannsynligvis bare kunne adressere 3GB totalt. Velger du 64bit Windows derimot er alt fryd og gammen. Bortsett fra at 4GB RAM bare er bortkastede penger Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Hva med 2 GB Ram da også en rask S-ATA disk som denne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14775 Noen her som faktisk har erfaring med 4 GB RAM? Endret 18. september 2005 av ConeX Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hva med 2 GB Ram da også en rask S-ATA disk som denne:https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14775 Noen her som faktisk har erfaring med 4 GB RAM? Mye bedre ide... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Et mye bedre valg. Husk at 74GB raptor modellen er både raskere og stillere enn 37GB modellen. Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Hvor mye forskjell merker man fra en 7200 RPM til en 10000 RPM? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) ca 30%? slår meg sammen med dem som mener at 4GB ram er lite vits. innen utviklingen har kommet så langt at 4GB blir nyttig, har det sikkert komt nye minnestandarder uansett... Endret 18. september 2005 av MrLee Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 18. september 2005 Forfatter Del Skrevet 18. september 2005 Nei, 28% ? :!: Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Noen her som faktisk har erfaring med 4 GB RAM? Jeg har en del erfaring med 3 GB RAM. Jeg jobber også en del med Photoshop og 3D modellering. De som bastant påstår at 4 GB RAM er bortkastede penger bør 1) Kanskje lese tråden om 'Bastante og feilaktige påstander'. 2) Være klar over at selv om det stemmer at det er en 2 GB begrensning under XP (32 bit), så vil mer minne gjøre det mulig for deg å kjøre flere minne-hungrige programmer samtidig. 3) Denne begrensningen gjelder ikke for 64 bits XP. For ConeX kan derfor 64 bits versjonen være et aktuelt alternativ. 4) Ta i betraktning hva maskinen skal brukes til. Driver du med tekstbehandling så er naturligvis 4 GB overkill, men driver du med 'tunge' applikasjoner så kan 4 GB være relevant. Det er ikke alle her som bare driver med spilling Jeg kjører selv både PS og applikasjoner som f.eks. C4D samtidig, hvilket gjør arbeidsflyten jevnere og mer effektiv, siden jeg slipper å måtte lukke og åpne programmene etter behov. Dessuten støtter Photoshop CS /3GB switchen til XP, som gjør at programmet kan utnytte mer enn 2 GB RAM (i realiteten ligger begrensningen noe lavere, ved ca. 1,7-1,8 GB). Dette gjelder forøvrig for en rekke andre tunge 3D applikasjoner. Dersom man ønsker å unngå denne begrensningen helt eller har mer enn 4 GB RAM, så bør man vurdere 64 bits Windows. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 23. september 2005 Del Skrevet 23. september 2005 Et mye bedre valg. Husk at 74GB raptor modellen er både raskere og stillere enn 37GB modellen. Hvorvidt det er et mye bedre valg kommer helt an på hva maskinen primært skal brukes til og hvor mye minne man trenger. For mitt vedkommende ville f.eks. 4 GB vært en bedre løsning ytelsesmessig enn 'bare' 2 GB og en rask Raptor-disk. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) Hei hal9k, jeg føler at det er meg du mener. I situasjoner som dette vurderer jeg mine meninger etter hvilken info bruker gir meg og så uttaler meg på grunnlag av disse. Det har jeg erfaring med at er bedre enn å legge ut i det vide og brede om forskjellige tilfeller og situasjoner. Dermed blir det ofte at jo mer info trådstarter gir jo mer "rett" blir svaret mitt. I denne situasjonen var det ikke mye informasjon som ble gitt og jeg følte at trådstarter ville ha 4GB RAM bare fordi han har råd til det og det er maks, og ikke pga behov med begrunnelse "Slepper jeg og oppgradere på en STUND!". Jeg tror jeg ikke kommer til å anbefale noen til å kjøpe 4GB RAM med det første med det grunnlaget, men hadde han f.eks nevnt hvilke 3d-modelerings programmer han bruker så hadde jeg enten prøvd å google meg frem til om mer RAM hadde vært verd det eller anbefalt han å finne et forum hvor de har mer erfaring med det programmet. Bortsett fra at 4GB RAM bare er bortkastede penger Det er nok denne setningen du henger det mest opp i, og det forstår jeg godt da den ikke er godt nok begrunnet. Grunnlaget var (i tillegg til situasjonsvurderingen over) at jeg etter et raskt prisguidesøk fant ut at 1GB minnemoduler koster fortsatt en del mer pr/MB enn 512MB moduler, altså at du får mindre for pengene. Med mindre det er grunnlag til å tro at dette hadde gitt han bedre ytelse så syntes jeg det er best å anbefale folk å kjøpe det som gir mest for pengene fordi premium produkter er "bortkastede penger". Det er også et større utvalg av 512MB moduler og afaik lettere å finne gode moduler med lave timings noe som ofte gir bedre ytelse enn både høyere frekvens og større kapasitet. Et mye bedre valg. Jeg baserte dette på alt over og at han har en Maxtor S-ATA disk med 8MB cache. Det er så vidt jeg vet da enten en Diamondmax 9 eller Maxline II, disker som begge begynner å dra på årene, så jeg tror en raptor vil gi et brukbart ytelsesboost og særlig til scrapedisk i f.eks Photoshop. Jeg skal neste gang prøve å utdype uttalelsene mine bedre, men når jeg har pasert et par tusen posts så merker jeg at jeg blir dårligere og dårligere på dette. I fjor tok jeg meg 11 mnd "ferie" nettopp pga dette. Endret 24. september 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 (endret) jeg hadde gått for 2GB ram enn 4GB, da 2GB fortsatt er jevlig bra. Drev med 3D Studio MAX R3 før, og den gangen hadde jeg ikke bra maskin + ram, merka det tok sin tid å laste opp programmet + objektene. Men seriøs, gå for 2GB.. skal gå fint det.!! Endret 24. september 2005 av funkweb Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 I situasjoner som dette vurderer jeg mine meninger etter hvilken info bruker gir meg og så uttaler meg på grunnlag av disse. Uttalelsen din kom etter at trådstarter nevnte at han drev med bl.a. 3D modellering og Photoshop. Den påfølgende uttalelsen din om at 4 GB sånn uten videre "bare er bortkastede penger" virker da som en litt bombastisk uttalelse synes jeg . Men jeg ønsker ingen lang, forsurende diskusjon omkring dette. Jeg ønsket bare å påpeke at problemstillingen kan være mer nyansert enn som så, særlig med tanke på min egen erfaring i forhold til bruksområdene til trådstarter. Samtidig vil jeg påpeke at det naturligvis kan være lurt å ta ett steg om gangen. Trådstarter kan f.eks. starte med 2 GB og utvide om nødvendig. Da vil han lettere kunne se om 4 GB strengt tatt er nødvendig eller ei. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. september 2005 Del Skrevet 26. september 2005 Er enig i at jeg var for ... bombastisk dersom det ordet passer. Det var trolig ordet "litt med 3D Modulering, Photoshop" som gjorde at jeg ikke gikk ned den gata, pluss at det finnes så mange 3D programmer hvor forskjellige ting er flaskehals. Enig i at en stegvis oppgradering hvor du kan sammenligne ytelseshoppet kan høres ut som det beste, men du må vel sannsynligvis samtidig oppgradere til 64bit OS (som må kjøpes) så sammenligningsgrunnlaget blir feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå