Gå til innhold

Journalistutdanning i Oslo - Tips, erfaringer osv?

Dahl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Stemmer det at man får 2 år ekstra for hvert år fra og med når man blir 20 i alderspoeng?
Tilleggspoeng

Alderspoeng

Det blir gitt 2 poeng for kvart år, maksimum 8 poeng for fire år. Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 20 år for søkjarar med:

3-årig vidaregåande utdanning

fagbrev/sveinebrev

forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning

teknisk fagskole

Alderspoenga blir gitt frå og med det året søkjaren fyller 24 år for:

søkjarar som er kvalifiserte etter 23/5-regelen

søkjarar til deltidsstudium med krav om forpraksis, uansett opptaksgrunnlag

http://solan.uio.no/sokerinformasjon_2005/...gutrekning.html

Aj! Så hvis jeg bare har studiebevis og ikke vitnemål, får jeg ikke de to ekstrapoengene neste år? Jeg strøyk i et fag som jeg skal ta opp neste år skjønner du/dere.

Lenke til kommentar
2 poeng per realfag og 1 ekstra hvis du har hatt 3 realfag = 7. Alderspoeng starter det året man fylle 20 og slutter det året man fyller 25.

Niks, man får 1/2 realfagspoeng per realfag per år, og maks 2 eller 3.

Hvis du f.eks har hatt 2MX og 3MX får ett poeng, har du hatt 2FY og 3FY får du ett til osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
2 poeng per realfag og 1 ekstra hvis du har hatt 3 realfag = 7. Alderspoeng starter det året man fylle 20 og slutter det året man fyller 25.

Niks, man får 1/2 realfagspoeng per realfag per år, og maks 2 eller 3.

Hvis du f.eks har hatt 2MX og 3MX får ett poeng, har du hatt 2FY og 3FY får du ett til osv.

Var sånn ca det jeg mente. Gikk ikke allmenn selv, så jeg er ikke helt oppdatert.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen problem å ta journalistikkutdannelse til tross for at du ikke har nok studiepoeng. Det er bare å ta noe som featurejournalistikk på nett (NKS for eksempel). Da betaler du en del for utdannelsen, men inntakskravene er små.

Jeg skriver for Amobil. Samtidig skal jeg til høsten begynne på NKS, mens jeg nå først tar diverse påbygninger over Internett.

Har forøvrig forkurs for ingeniørutdannelse fra før, og da mangler jeg litt norsk og engelsk samt at jeg har tatt eksamener i enkelte andre fag jeg ikke trenger. Dårlig beregning, men kanskje jeg får bruk for det en gang.

I tillegg til å skrive for Amobil, jobber jeg på Telehuset noen ganger hver uke. Med en journalistikkutdannelse (bachelor nettredaktør) i ermet skulle jeg vel etter dette kunne få skrive på fulltid om noe teknologigreier skulle jeg tro. Iallefall håpe.

Har du noe å tilby er det alltid noen som vil kjøpe det. Oversatt til emnet journalistikk; Kan du tilby gode skriverier er det alltid noen som vil kjøpe dem :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
@kd: Det kreves generell studiekompetanse, noe som blant annet vil si at du må ha 1MX.

5157408[/snapback]

Nei, man kan godt ha kun 1MY fant jeg ut.

Er det noen her som har gått journalistutdanning i Oslo? Hvilke skoler er å anbefale?

Endret av @kd
Lenke til kommentar

Sånt generelt synes jeg det er synd at man i praksis ikke kan komme inn på alle studier rett fra VGS, det er greit nok at man bør sett karakterer og grenser for enkelte utdannelser, men det blir litt feil at man må legge til militær og folkehøyskole i planene. Når det er sagt varierer vel opptakskravene fra år til år, så dersom du er heldig sier en eller annen større avis opp halvparten av journalistene sine rett før søknadsfristen går ut det året du skal søke :)

Men hvorfor vil du bli Journalist? Ikke for at det er veldig galt, men ville brukt litt tid på å tenke over dette. Hvilke "talenter" har du, hvilke fag er kjekkest/mest utfordrende? Selv holdt jeg på å ta kombinasjonen MY/samfunnsfag, men ble reddet bort fra det i siste liten, anbefaler på det sterkeste at du overveier hva du vil. Uansett, så er i praksis valgmulighetene bedre med MX, FY og Kjemi(eller IT), mitt inntrykk er at man låser jeg litt fast med samfunnsretningen og at mange som gjør dette bruker ett år ekstra på nettopp MX og FY pga opptakskrav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...